MotoGP

MotoGP-osztályozó: Katari Nagydíj

Új sorozatunkban minden futam után górcső alá vesszük a pontszerző helyen célba érő versenyzők adott hétvégén nyújtott teljesítményét – emellett pedig néhány extra díjat is kiosztunk az arra érdemeseknek.
Szeretnél élőben szurkolni kedvenc motorversenyződnek az augusztus eleji brnói futamon? Akkor van egy ajánlatunk számodra: az előző évekhez hasonlóan idén is megrendelheted belépődet jegyshopunkon keresztül a MotoGP Cseh Nagydíjára!

Úgy döntöttünk, hogy idén már nemcsak a szezon végén készítjük el szokásos versenyzői rangsorainkat, hanem a MotoGP-nagydíjak után is értékeljük a pontszerző helyen befutók teljesítményét. Sorozatunk első részében a katari idénynyitón nyújtott produkciókat értékeltük:
 
Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati): 10/10
Lehet, hogy a teszten és az edzéseken még kissé el volt tűnve a ducatis, de az időmérőn már odalopódzott az élbolyba, a futamot pedig az elejétől a végéig tökéletesen kontroll alatt tartotta. A precíz, alapos, szisztematikus felkészülés meghozta a gyümölcsét, a győzelme tulajdonképpen Marc Marquez kísérletei ellenére sem igazán forgott veszélyben. Tökéletes idénykezdés, meglátjuk, mit hoz a folytatás.
 
Marc Marquez (Repsol Honda): 10/9,5
Nem sok jele mutatkozott Katarban a decemberi vállműtétnek, annál inkább a hétszeres világbajnok klasszisának: a tőle megszokott agresszivitással és stílusban versenyzett, s kemény négy ezreddel közelebb is került a győzelemhez 2018-hoz képest. A fél pont levonás csakis az utolsó kanyarban elszenvedett újabb vereségéért „járt”: ötből most már negyedik alkalommal járt túl az eszén Dovizioso…
 
Cal Crutchlow (LCR Honda): 10/10
Ahogy ő maga is fogalmazott: ha a verseny előtt valaki azt mondja, hogy dobogóra tud állni, körberöhögi – már csak azért is, mert néhány hónapja konkrétan járni sem tudott még Phillip Island-i bokatörése okán. Ennél erősebb visszatérésről aligha álmodhatott a brit.
 
Alex Rins (Team Suzuki Ecstar): 10/9,5
Az edzéseken és az időmérőn még nem találta a formáját, a futamon azonban igazolta a teszteken látott erős formáját. Brutálisan jó versenytempót produkált, a Suzuki fejlődése is egyértelművé vált – már csak azon az átkozott végsebességen kellene dolgozni, mert a kanyarokban nagyon ütős a motor, s akkor Rins érettségével együtt nagyon erős csomagot alkothatnának.

Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha): 10/7,5
A „Doktor” 24. világbajnoki idényének első futamán is eljátszotta, hogy úgy tett, mintha a vasárnapi futamig ott sem lenne a pályán, aztán a verseny idejére szokás szerint felszívta magát, s végül legjobb yamahásként, az ötödik pozícióban, hat tizeddel elmaradva a győztestől futott be. A jó értelemben vett versenyállat még mindig ott él benne, de a kvalifikációkon feltétlen javítania kell.
Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati): 10/6,5
Talán a futam csalódása: hiába produkált a teszten és az edzéseken is roppant erős versenytempót, ebből szinte semmi nem köszönt vissza a futamon. Elmondása szerint a rajtot szúrta el, a gumiválasztással is mellényúlt, valamint valamiért a végsebesség is hiányzott az ő Ducatijából – első gyári motorosként futott versenynek nem rossz, de ennél azért több kell.
 
Maverick Vinales (Monster Energy Yamaha): 10/6
Ha rosszmájúak akarnánk lenni, úgy is fogalmazhatnánk, hogy tökéletesen kiegészítik egymást Rossival, csakhogy összességében a spanyol formaidőzítése a rosszabb, ugyanis ő az edzéseken remekel, amit jól igazol katari pole-ja, a futamokon viszont teljesen szétesik. Törzskommentelőnknél, Norcinál jobban mi sem tudjuk megfogalmazni: Vinales elszúrta a futam elejét, közepét és a végét, azon kívül jól ment. Ez így kevés lesz, megújulás ide vagy oda.
 
Joan Mir (Team Suzuki Ecstar): 10/7,5
A legjobb újonc volt Katarban – amihez persze lehet, hogy kellett Fabio Quartararo hibája is a start előtt –, ráadásul sokáig a közvetlen élbollyal együtt motorozott. Remekül sikerült bemutatkozás, s ha hasonló ütemben fejlődik, mint a két kisebb kategóriában, rövid időn belül hozhatja akár Rins szintjét is. Soha rosszabb debütálást!
 
Takaaki Nakagami (LCR Honda): 10/7
Már a teszteken is látszott, hogy a tavalyi, 2018-as RC213V-re felülve szintet tud lépni az újoncévében kissé halovány japán, s ezt a szezonnyitón is igazolta a kilencedik helyével. Lehet, hogy láthatunk még tőle idén ennél is komolyabb villanásokat.
 
Aleix Espargaro (Gresini Aprilia): 10/7,5
Ahogy azt az elmúlt években megszokhattuk, megint a spanyol vitte a hátán az Apriliát – igaz, az már kevésbé lehet biztató számukra, hogy Katarban az előző években ennél is erősebben szerepeltek…

Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT): 10/6
Nem nevezhető rossznak az olasz teljesítménye, de összességében háttérbe szorította őt újonc csapattársa, s ez még akkor is igaz, ha végül Quartararo pontot sem szerzett. A többi helyszínen azért ennél erősebb teljesítményre számíthatunk tőle a teszteken látottak alapján.
 
Pol Espargaro (Red Bull KTM): 10/6
Hasonlót tudunk elmondani róla is, mint a testvéréről, csak az Aprilia helyére KTM-et kellett írnunk. Az viszont, hogy még így is csak a 12. hely jutott neki, ugyancsak nem töltheti el túlzott optimizmussal a konstans top 10-es helyezésekre vágyó osztrákokat.
Jorge Lorenzo (Repsol Honda): 10/6,5
Ha csak önmagában a helyezését nézzük, gyalázatosnak nevezhetnénk a Repsol új igazolásának katari produkcióját még akkor is, ha ez volt az első futama a Hondával. Ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk, hogy többszörös sérülten versenyzett az ötszörös világbajnok, amely azért az osztályzatot is valamelyest kozmetikázta. Reméljük, hamar felépül a sajkacsonttöréséből és bordarepedéséből: egy erős házon belüli kihívó mindenképp kellene Marqueznek – mármint a bajnokság szempontjából.
 
Andrea Iannone (Gresini Aprilia): 10/5
Egyértelműen elmaradt a csapattársától, ráadásul a gyenge teljesítményét egy már-már nevetséges megmozdulással még meg is koronázta (lásd lentebb): ennél jóval több kell az olasztól – még akkor is, ha az elátkozott második RS-GP-n ül.
 
Johann Zarco (Red Bull KTM): 10/5
Most már kijelenthető, hogy nem úgy indul a francia KTM-es kalandja, ahogy azt ő elképzelte: hiába álmodozott top 10-ről Katarban, annak a közelébe sem tudott kerülni. Oké, első verseny volt, de ahogy Pit Beirer: ennél talán gyorsabb beilleszkedést is produkálhatott volna a korábbi kétszeres Moto2-es világbajnok.
 
A hétvége pechvogelje: Fabio Quartararo
Parádésan szerepelt a Petronas Yamaha újonca az edzéseken, érett egy komoly meglepetés is tőle – a felvezető kör előtt viszont lefullasztotta a motorját. A 19 éves francia nem röstellte beismerni, hogy ő hibázott, de így is a szívünk szakadt meg érte, mert tényleg briliáns produkciót tett le addig az asztalra, rácáfolva a kritikusaira. Majd legközelebb!
 
A hétvége faszagyereke: Jack Miller
Oké, eddig is tudtuk, hogy az ausztrál a legtökösebb csávók közé tartozik a MotoGP mezőnyében, de a mozdulat, ahogy a verseny elején nemes egyszerűséggel fogta és elhajította meglazuló ülést, igazán emlékezetes pillanat volt: igazi Jackass-megmozdulás!
 
A hétvége lúzere: Andrea Iannone
Amire már utaltunk: az is egy tehetség, ha valaki a felvezetőkörön tanyál el (köhöm… Casey Stoner… köhöm…), de az már egy újabb szint, ha valaki ugyanezt a leintés után, a levezetőkörön produkálja.
 
A hétvége WTF-pillanata: Romano Fenati felesleges büntetőköre
Ez nem a MotoGP-ben történt, de muszáj volt említést tennünk róla: az eltiltásából visszatérő fekete bárány olyannyira megrettent a műszerfalára küldött üzenettől, hogy önszorgalomból felavatta a Katarban debütált hosszúkörös büntetést. Mint később elmondta, félreértelmezte az üzenetet, de szerintünk inkább csak a megszokás éreztette úgy az olasszal, hogy biztosan megint szankcionálták.

Fotók: Ducati Corse, Suzuki Racing, MotoGP Media


Hozzászólások