F1

40 éves lett Kimi Raikkönen

Legalább olyan közkedvelt és megosztó figurája a Formula-1-nek, mint a többszörös világbajnokok, aranyköpéseit, kicsapongásait sokan jobban ismerik, mint eredményeit. A modernkori autóversenyzés megkerülhetetlen alakja, pályafutása lassan húsz évet ölel fel. Az ifjú tehetségből rutinos öregróka lett, Kimi Raikkönen betöltötte a negyedik ikszet.
Tisztelt Olvasóink! A P1race.hu a motorsportok egyik hazai piacvezető portálja. A honlap története 2004-ben indult motogphirek.hu néven, azóta több – szakmai és megjelenésbeli – megújuláson is átesett, pozícióját azonban mindvégig megőrizte. Mivel nem áll mögöttünk tőkeerős befektető, sem politikai támogató, így ahhoz, hogy továbbra is a megszokott vagy még annál is jobb színvonalon végezhessük a munkánkat, az Önök támogatására és segítségére is szükségünk van. Kérjük, támogassák honlapunkat a Patreonon keresztül !

Amikor 2003-ban megnyerte a sepangi versenyt, Kimi Raikkönen a Formula-1 harmadik legfiatalabb futamgyőztesévé vált Troy Ruttman és Bruce McLaren mögött. Vajon akkor hányan mertek volna fogadni arra, hogy a 2020-as szezon végére ő lehet az a versenyző, aki a legtöbb futamon állt rajthoz a Formula-1-ben? A 2007-es világbajnok enyhén szólva nem az az alkat, aki hosszú éveken keresztül futkorászik ugyanabban a mókuskerékben.

Kivéve, ha élvezi, amit csinál.

Különös, hogy pont Raikkönen célozhatja meg a korábban Riccardo Patrese, jelenleg pedig Rubens Barrichello által tartott rekordot, hiszen éppen a finn volt az, aki egyszer már kiszeretett a királykategóriából. Amikor pontosan egy évtizeddel ezelőtt kilépett a száguldó cirkusz kapuján, hogy végre szabadon ralizhasson, nem sokan hitték – köztük e sorok írója sem –, hogy Raikkönennek röpke két év után „honvágya” támad és visszatér az F1-es mezőnybe.
A videók a YouTube-ra átkattintva indulnak!

Most, 2019 októberében pedig már ott tartunk, hogy ha kitölti a jövő év végéig szóló szerződését az Alfa Romeónál, pályafutásának második korszaka az idényeket tekintve éppolyan hosszú lesz, mint az első, a versenyhétvégék számát illetően pedig még vaskosabb. Az eredményesség egy más kérdés, kétségtelen, hogy a finn pályafutásának első félideje jóval erősebb volt.

Raikkönen annak idején hasonló úton került a Formula-1 élmezőnyébe, mint későbbi ferraris utódja, Charles Leclerc: egy debütáló év egy relatíve erős középcsapatnál, majd egyből mélyvíz következett, a „Jégember” esetében ez a McLaren-Mercedes volt a honfitárs, Mika Hakkinen helyén. Az ifjú titán nem is teketóriázott sokat, 2003-ban már a világbajnoki címért szállt harcba Michael Schumacher ellen, és végül mindössze kettő ponttal maradt el a némettől.

A végső diadalra egészen 2007-ig kellett várni, ám mily különös: hiába nyert abban az évben mindenkinél több futamot Raikkönen, sokan mégsem ezt a szezonját tekintik a legerősebbnek, hanem a 2005-öst. A finn egy megbízhatóbb autóval még jobban megszorongathatta, talán le is győzhette volna Fernando Alonsót, azonban vb-másodikként is volt alkalma megcsillogtatni kivételes tehetségét. Gondoljunk csak a 17. helyről megnyert futamra Suzukában, vagy arra a tényre, hogy Raikkönen a Spanyol Nagydíj rajtjától számítva az Európai Nagydíj utolsó előtti köréig összesen 162 körön keresztül állt az élen egyhuzamban.
A finn mind a mai napig az egyik leglágyabb stílusban vezető pilóta a mezőnyben, technikája Jenson Buttonéhoz, Mika Hakkinenéhez, vagy a látványtalanul gyors Alain Prostéhoz hasonlítható. Ezzel akárhol, akármilyen pályán gyors lehet, amennyiben az autó megfelelően van beállítva alatta. Ennek köszönhetően képes lehet váratlan jó teljesítményekre, ezt láthattuk 2012-ben és 2013-ban a Lotusnál, ahol két győzelmet és számos dobogós helyezést gyűjtött.

A dolognak azonban komoly hátulütője is van: ha az autó beállításai nem stimmelnek, Raikkönen könnyen alulteljesíthet, beleszürkülhet a mezőnybe – ez történt a második ferraris korszak több szezonjában is.
A finn ezzel együtt nem egy Alonso-mentalitású versenyző, nem az az elsődleges célja, hogy csapaton belül mindig (minden áron?) első legyen. Olykor hajlamos „bepunnyadni”, ezért nőhetett a fejére idővel Felipe Massa és Romain Grosjean is házon belül. 

Akárhogy is, Raikkönen a 21. századi Formula-1 első két évtizedének meghatározója alakja volt. Hogy mekkora korszakot ölel fel a pályafutása, nézzük csak meg, hogy a bemutatkozásakor olyanok versenyezték még a mezőnyben, mint Jean Alesi, Heinz-Harald Frentzen, Eddie Irvine vagy Jos Verstappen (tényleg, Gaston Mazzacane vagy Tarso Marques neve mond még valakinek valamit?), idén pedig Lando Norrisokkal, George Russellekkel és Lance Strollokkal csatázik, az ifjabbik Verstappenről nem is beszélve.

Ahogy a legfiatalabb futamgyőztesek listáján még mindig a nyolcadik, a legidősebb pole-pozíciósok között is ugyanezt a helyezést foglalja el a tavalyi emlékezetes monzai rajtelsőségének köszönhetően.
Ennek ellenére Raikkönennek sosem elsősorban az időmérős teljesítmény volt az erőssége, hanem a versenytempója. Ezt támasztja alá többek között a 46 leggyorsabb kör és az a megbízhatóság, ahogy pályafutása második szakaszában vezet. Példának okáért a 2012-es bahreini futam és a 2013-as Magyar Nagydíj között összesen 27-szer szerzett pontot és idén is mindössze egyszer kellett kiállnia idő előtt egy versenyről.

Tavaly Austinban egy kevésbé hízelgő sorozatot is sikerült megtörnie: soha senki nem teljesített 114 futamot két futamgyőzelem között. Pályafutása 21. sikerével Raikkönen egyrészt a legsikeresebb finn F1-es pilótává vált, másrészt úgy távozhatott a Ferraritól, hogy ő szerezte meg a maranellóiak addigi utolsó pole-ját, győzelmét és világbajnoki címét is.

Raikkönen nemcsak a pályán, hanem azon kívül is számos emlékezetes pillanatot szerzett a közönségnek már a legelső éveiben is. A kezdetben főleg a szűkszavúságáról elhíresült „Jégemberhez” számtalan aranyköpés kapcsolódik és jó pár mém ihletője is lett.

Az idén már az Alfa színeiben vitézkedő kétgyermekes apuka (aki azért időnként újra felönt a garatra) jelenléte a Formula-1-ben alighanem mindenkinek jó. Jó a rajongóknak, hiszen még mindig szurkolhatnak kedvencüknek, jó a királykategóriának, hogy mindmáig az egyik legnépszerűbb versenyzője még mindig aktív, és jó magának Raikkönennek is, hiszen minden jel szerint még mindig élvezi, amit csinál.

Hyvää syntymäpäivää, Kimi!

Fotó: Alfa Romeo Racing; Ferrari S.p.A.


Hozzászólások