Egyéb autósport

Kikre és mikor érdemes figyelni? – Indy 500 kvalifikációs kisokos

A hétvégén kerül sor a 103. Indianapolis 500 kvalifikációjára. Ennek apropóján átnézzük, hogyan is alakul ki a legendás viadal rajtrácsa, valamint tippeket adunk arra is, kikre érdemes figyelni az elkövetkezendő két nap folyamán.
Szeretnél élőben szurkolni kedvenc motorversenyződnek az augusztus eleji brnói futamon? Akkor van egy ajánlatunk számodra: az előző évekhez hasonlóan idén is megrendelheted belépődet jegyshopunkon keresztül a MotoGP Cseh Nagydíjára – a jelenlegi áron már csak június végéig!

Idén 36 pilóta vág neki május utolsó előtti hétvégéjének azzal a reménnyel, hogy végül ő is pályára gördülhet a május 26-án rajtoló futamon, ám a rajtrácson csak 33 hely kiadó. Ezeknek a sorsát egy kétnapos időmérővel döntik el. Szombaton mindenkinek kötelező egy négykörös kvalifikációs kísérletet tenni, melyek átlagával iratkoznak fel az előzetes rajtrácsra. Viszonyítási alapként: időjárástól is függ, de egy 230 mérföld/órás átlagsebességű (az oválversenyeken a köridő helyett az átlagsebességet jegyzik) kör már igen jónak számít, 225 mérföld/óra alatt viszont már kétséges lehet a versenyen való indulás sorsa. A pályára gördülés sorrendje sorsolással dől el, azonban ha valaki javítani szeretne a már elért idején, a nap végéig még megteheti, miután mindenki letudta a kötelező próbálkozását.
 
A nap végén kialakul egy sorrend, melyet követően a mezőny három része oszlik. A 10-30. helyezetteknek véget ért a kvalifikáció, ők ennek az eredménynek a sorrendjében vághatnak neki a versenynek. A kilenc leggyorsabb pilóta másnap, azaz vasárnap 19:15-től újabb négykörös kísérletet tesz az első rajthely – valamint az első három sor rajtpozícióinak – eldöntésére, ám ezúttal már csak egyetlen próbálkozásuk lesz. A dicsőségen túl plusz pontok is ütik a markukat: a leggyorsabb kilenc, a leglassabb pedig egyetlen egységgel gazdagodik.
 
Előttük azonban drámaibb pillanatok következnek: 18:15-től ugyanis a szombaton 31-36. helyeken végző pilóták tehetnek egy újabb kísérletet arra, hogy megkaparintsák az indulást jelentő utolsó három hely valamelyikét. Számtalan példa volt már arra, hogy nagy nevű alakulatok vagy pilóták maradtak le a versenyről – elég csak James Hinchcliffe tavalyi fiaskójára gondolni. Fontos megjegyezni, hogy a versenyre nem pilóták, hanem autók kvalifikálnak: azaz elméletben előfordulhat, hogy a versenyen más vezeti az autót, mint aki bejuttatta a 33 fős mezőnybe. Ilyenkor az illető azonban a mezőny végéről kénytelen rajtolni.
 
Nézzük, hogy kikre érdemes figyelni a hétvége során! A Team Penske bármikor, bármilyen körülmények között esélyesnek számít, és ez nincs másképp idén se. Will Power a verseny címvédője, idén a három eddig megrendezett szabadedzésből kettőn a legjobbnak bizonyult. Simon Pagenaud az épített pályán rendezett verseny megnyerésével hangolt a futamra – ausztrál csapattársának tavaly már bevált a módszer. Josef Newgarden vezeti az összetett pontversenyt, a hétvégére visszatérő Helio Castroneves pedig negyedik indianapolisi sikerére hajt – A.J. Foyt, Al Unser és Rick Mears illusztris társaságához csatlakozhatna egy győzelemmel.
 
Az IndyCar másik nagyágyúja a Chip Ganassi Racing, náluk azonban elsősorban a két éve horrorisztikusan nagyot bukó Scott Dixon lehet a favorit: tízszer indult a legjobb tízből, tizenegyszer zárt ugyanott, igaz győznie csak egyszer sikerült, még 2008-ban. Csapattársa, Felix Rosenqvist viszont élete első megmérettetésére készül a legendás helyszínen – csonka Indy Lights-os évében két oválversenyen indult, nem túl meggyőző eredményekkel. Az Andretti Autosport ezúttal is öt autót indít, közülük Alexander Rossi és Ryan-Hunter Reay már tudja, milyen érzés belekósoltni a győzteseknek járó tejbe, míg Marco Andretti az átok megtöréséért száll ismét harcba, Zach Veach pedig minden edzésen a legjobb tízben zárt.
 
Ed Carpenter, saját csapatának tulajdonosa és oválversenyzője az utóbbi években rendre harcban van a pole pozícióért, ám a versenyeken valahogy nem jön ki neki a lépés – idén is esélyes akár a végső sikerre is, csapattársa, Ed Jones két éve harmadik lett a mezőny legkisebb csapatának autójával, idén pedig a leggyorsabbnak bizonyult a csütörtöki szabadedzésen. A Schmidt Peterson Motorsport színeiben James Hinchcliffe-nek felemás érzései lehetnek a versennyel kapcsolatban: egy kis híján halálos baleset, illetve a tavalyi sikertelen kvalifikáció után fut neki ismét a hétvégének, és mindezek ellenére számolni kell vele.
A McLaren és Alonso idei próbálkozása nem alakul zökkenőmentesen
 
Indianapolis különleges varázsa, hogy szinte bárkinek van esélye a végső sikerre. Nem írhatjuk le sem a Dale Coyne Racinget erősítő Sebastien Bourdais-t, sem a Dreyer and Reinbold színeiben csak ezen a futamon induló Sage Karamot se, mindketten jól teljesítettek eddig a hétvégén. És ne feledjük Fernando Alonsót sem, aki másodjára vesz részt a legendás viadalon – ám idén egészen más helyzetben van, mint két éve. Akkor a McLaren az Andretti Autosport szárnyai alatt, annak tapasztalatával és adataival felvértezve indult, idén azonban önálló csapatként próbálkoznak. Ami azt illeti, nem megy túl jól eddig: az első napon műszaki hiba, a másodikon Alonso balesete miatt fejezték be idejekorán a körözést, csütörtökön pedig pályára sem tudtak hajtani. A mezőny nagy része kétszer-háromszor annyi kört tett meg, mint a spanyol, ráadásul 32. és 29. helye sem túl bíztató.
 
Persze korai lenne bármilyen következtetést levonni: láttunk már olyat, aki a sikeres edzések után el volt veszve a kvalifikáción, és olyanra sem egy példa akad, hogy valaki egy pocsék időmérő után szárnyalt a versenyen. Holnap és holnapután tehát kvalifikáció: eldől kinek szurkolhatunk május 26.-án.
 
A hétvége programja:

Május 18., szombat:
 
14:00-15:30: 5. szabadedzés
17:00-23:50: Indy 500 kvalifikáció – 1. nap
 
Május 19. vasárnap:
 
16:15-17:15: 6. szabadedzés
18:15-19:15: Kvalifikáció a 31-33. rajthelyekért
19:15-20:15: Kvalifikáció az 1-9. rajthelyekért
21:15-24:00: 7. szabadedzés
 
Nevezési lista: (W: Korábbi győztes R: Újonc)
 
Rajtszám  Pilóta  Csapat  Motor
2  Josef Newgarden  Team Penske Chevrolet
3  Hélio Castroneves  W   Team Penske Chevrolet
4  Matheus Leist  A. J. Foyt Enterprises Chevrolet
5  James Hinchcliffe  Arrow Schmidt Peterson Motorsports Honda
7  Marcus Ericsson  R   Arrow Schmidt Peterson Motorsports Honda
9  Scott Dixon  W   Chip Ganassi Racing Honda
10  Felix Rosenqvist  R   Chip Ganassi Racing Honda
12  Will Power  W   Team Penske Chevrolet
14  Tony Kanaan  W   A. J. Foyt Enterprises Chevrolet
15  Graham Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing Honda
18  Sébastien Bourdais  Dale Coyne Racing with Vasser-Sullivan Honda
19  Santino Ferrucci  R   Dale Coyne Racing Honda
20  Ed Carpenter  Ed Carpenter Racing Chevrolet
21  Spencer Pigot  Ed Carpenter Racing Chevrolet
22  Simon Pagenaud  Team Penske Chevrolet
23  Charlie Kimball  Carlin Racing Chevrolet
24  Sage Karam  Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet
25  Conor Daly  Andretti Autosport Honda
26  Zach Veach  Andretti Autosport Honda
27  Alexander Rossi  W   Andretti Autosport Honda
28  Ryan Hunter-Reay  W   Andretti Autosport Honda
30  Takuma Sato  W   Rahal Letterman Lanigan Racing Honda
31  Patricio O'Ward  R   Carlin Racing Chevrolet
32  Kyle Kaiser  Juncos Racing Chevrolet
33  James Davison  Dale Coyne Racing with Byrd/Hollinger/Belardi Honda
39  Pippa Mann  Clauson-Marshall Racing Chevrolet
42  Jordan King  R   Rahal Letterman Lanigan Racing Honda
48  J.R. Hildebrand  Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet
59  Max Chilton  Carlin Racing Chevrolet
60  Jack Harvey  Meyer Shank Racing with Arrow Schmidt Peterson Honda
63  Ed Jones  Ed Carpenter Racing Scuderia Corsa Chevrolet
66  Fernando Alonso  McLaren Racing Chevrolet
77  Oriol Servià  Team Stange Racing with Arrow Schmidt Peterson Honda
81  Ben Hanley  R   DragonSpeed Chevrolet
88  Colton Herta  R   Harding Steinbrenner Racing Honda
98  Marco Andretti  Andretti Herta Autosport w/ Marco Andretti & Curb-Agajanian Honda

Fotók: Indycar Media


Hozzászólások