F1

Hamiltont sokkolta, Vettelt meglepte a Mercedes fölénye

A teszteken látottakkal ellentétben nem a Ferrari, hanem a címvédő gárda dominált a 2019-es szezon első időmérőjén: mind a pole-pozíciós britet, mind a harmadik helyen záró német ellenfelét váratlanul érte a bő fél másodperces különbség.
Szeretnél élőben szurkolni kedvenc motorversenyződnek az augusztus eleji brnói futamon? Akkor van egy ajánlatunk számodra: az előző évekhez hasonlóan idén is megrendelheted belépődet jegyshopunkon keresztül a MotoGP Cseh Nagydíjára!

Nagyon hasonlóan kezdődik a tavalyihoz a 2019-es szezon a Formula-1-ben a Mercedes és a Ferrari viszonylatában: bár a teszteken a legtöbb szakértő szerint a maranellóiak voltak a legmeggyőzőbbek, az Ausztrál Nagydíj időmérője mégis az Ezüst Nyilak kettős sikerét hozta. Ám ez 2018-ban is így volt, végül azonban mégis Sebastian Vettelt intette le elsőként a kockás zászló az Albert Parkban – jóllehet, ehhez kellett a Mercedes stratégiai baklövése is a virtuális biztonsági autós fázis során. Mindenesetre Lewis Hamiltonék előnye most is hasonló volt a kvalifikáción, azt azonban a 84. pole-ját szerző brit sem tagadta, hogy mindez váratlanul érte őt:

„Semmi nem utalt ilyen eredményre a tesztek után” – idézi Hamiltont a Motorsport.com. „Jól éreztem magam, és úgy gondoltam, elég jó a csomagunk, de tisztában voltunk vele, hogy talán némileg hátrányban vagyunk. Őszintén így gondoltuk, a tesztek elemzése alapján úgy éreztük, a Ferrari mögött vagyunk. Nem változtattunk az autón, csak jobban megértettük. Tegnap még velünk volt a Ferrari: úgy tűnt, eleinte sok üzemanyaggal mentek, aztán amikor csökkent a súlyuk, akkor elég hasonló volt a teljesítményünk. Azt gondoltuk, mégis közelebb vagyunk, mint hittük, aztán viszont a harmadik edzésen eltűntek, amire nem számítottunk. Igazi sokként ért ez minket.”
Hamilton hozzátette: az első sor kisajátításával nem is indulhatott volna jobban a címvédő gárda számára az évad. Valtteri Bottas már felemás hangulatban zárhatta a szombatot, hiszen az utolsó körök előtt még ő vezetett, ám az utolsó szektorban nem tudott javítani, így elmaradt az ötszörös világbajnoktól. A finn szerint nyilván jobb lett volna a pole, de a második hellyel sem elégedetlen, a Mercedes fölénye pedig őt is meglepte: „Kissé váratlanul ért a mai teljesítményünk. Jól nézett ki a péntek, de azok még csak edzések voltak, a mostani volt az első olyan etap idén, ami igazán számított, és szerintem a csapatból senki nem számított rá a tesztek után, hogy ilyen helyzetben lehetünk. De mindenki keményen dolgozott, hogy ez lehetővé váljon. De még ez is csak egy edzés, a lényeg holnap jön.”

A leintést követően Vettel sem tudta leplezni, mennyire megdöbbent a Ferrari hátrányán: „Egyértelmű, hogy meglepődtem, de szerintem mindenki más is, talán még ők maguk is. Tegnap nem volt túl jó napunk, ma már jobban éreztem magam, lemaradás és tempó tekintetében mégis hasonló a helyzet. Nyilvánvaló, hogy vár ránk egy kis munka, hogy ezt megértsük. Továbbra is úgy gondolom, nagyszerű autónk van. Jobbnak kell lennünk ennél, szóval már várom a holnapot” – fogalmazott a tavalyi győztes. A német szerint a barcelonai teszthez képest eltérő körülmények is szerepet játszhatnak a megváltozott erőviszonyokban, arra a felvetésre pedig, hogy esetleg motorerő terén, az egyenesekben lennének lemaradásban, így felelt: „Nem hiszem, hogy az egyenesben veszítenénk, ott elég versenyképesek vagyunk, inkább a kanyarokban maradunk le. Inkább a lassú és közepes tempójúak jelentenek gondot, nem a gyorsak, és összességében ez is egy erős autóra utal. Még nincs meg az az egyensúly, amit szeretnék a lassabb részeken, így az önbizalmam sem, ami itt kulcsfontosságú.”
Az első ferraris futamára készülő Charles Leclerc még Vettelnél is elégedetlenebb volt, ugyanis hiába tartotta egészen az időmérő végéig a tempót négyszeres világbajnok kollégájával, végül csak ötödik lett, ugyanis még Max Verstappen is befért elé. „Nagyon csalódott vagyok, nem nyújtottam azt a Q3-ban, amit kellett volna, ez rajtam múlt” – ismerte el Leclerc. „Szörnyű munkát végeztem az utolsó körömben, és sajnos ez a köridőben is megmutatkozott. Ilyen az élet, tanulni fogok belőle, és erősebben fogok visszavágni. Blokkoltam az első kerekemet az 1-es kanyarban, ezzel nagyon sok időt veszítettem. Az egész köröm elég rosszul sikerült, több helyen is hibáztam. A Mercedeshez képest lemaradásban vagyunk, ezt egyelőre nem is tudom megmagyarázni, de a harmadik hely elérhető lett volna.”

A két Ferrarit tehát Verstappen választotta el egymástól, a Red Bull-Honda hollandja így értékelte a remek teljesítményt: „A negyedik hely jobb, mint amire az időmérő előtt számítottunk. Nehéz volt megtalálni a megfelelő egyensúlyt, és persze a Ferrarihoz és a Mercedeshez képest nem ott tartunk, ahol szeretnénk, de ha reálisak vagyunk, örülnünk kell a rajthelyünknek. Egyértelműen több teljesítményt adott a Honda időmérős üzemmódja, ami elégedettséggel tölt el. Nehéz megmondani, hova érhetünk oda holnap, de úgy tűnik, elég jól bírják a gumik, szóval egy tiszta rajt után meglátjuk, mire lehetünk képesek” – vélekedett Verstappen. A Red Bullnál csak azért nem lehet teljes az elégedettség, mert Pierre Gasly már a Q1-ben búcsúzni kényszerült: a francia szerint túl optimisták voltak, ugyanis azt hitték, már az első köre is elég lesz a továbbjutáshoz, ám a pálya állapotának gyors javulása megtréfálta őket. Helmut Marko, az energiaitalosok tanácsadója sem kertelt: „Ostoba hiba volt ezt a stratégáinktól, ezért elnézést kell kérnünk tőle.”

Fotó: Daimler Media Site, Ferrari S.p.A.


Hozzászólások