Egyéb motorsport

Görbe Soma: „Pontszerzés és zárkózás a cél”

A Red Bull Rookies Cup egyetlen magyar résztvevője első tapasztalatairól, ezzel együtt versenyeiről beszélt oldalunknak közvetlenül a Jerezbe való utazást megelőzően. Görbe Soma célja a folyamatos fejlődés és az, hogy ennek köszönhetően jövőre is a tehetségkutató sorozat mezőnyében lehessen.
Az utóbbi időben eléggé felgyorsultak az események veled kapcsolatban, hiszen először teszteltél Portimaoban, majd az első két futamot ott is rendezték. Mik voltak az első benyomásaid, hogyan sikerült megbarátkozni a motorral?
„A versenygép az egy pár évvel ezelőtti 2014/2015-ös Moto3-as KTM RC250GP. Érdekesség, hogy akkoriban nem volt fordulatszám limit a Moto3-ban, ezért ezek a blokkok képesek lennének 15.000 fölött is pörögni, azonban most le vannak tiltva 13.000-nél. A gép a szó hagyományos értelmében vett versenymotor, hibát nem tűr, különben azonnal elesel vele. A motor természetesen megszokás kérdése, sokat kell vele menni, a Red Bull csapat pedig egész egyszerűen a szó jó értelmében véve elképesztő. Az Alpinestars, a Red Bull, a szerelők, illetve a Dorna,mindenki segítőkész és kedves. Mindenből a lehető legjobbat adják, hiszen ha például a lábtartó leér a földre, akkor csere és azonnal új. Lenyűgöző az egész, egy rossz szavam nem lehet. Egyetlen gyengébb pont volt Portimaoban, az a futómű.
 
Nem találtátok a megfelelő beállításokat?
„A futóművet illetően megvannak már a saját szokásaim és az, hogy én hogyan szeretem. Három éve Nagy-Fejes Lászlóval dolgozom együtt, így azt gondolom volt lehetőségem megtapasztalni, hogy milyen a jó motor. Rengeteget tanultam, és a mai napig tanulok tőle. Talán ezt nem feltétlenül nézték ki belőlem és azt hitték számomra csak annyiról szól az egész, hogy legyen jó a motor, de mindegy, hogy hogyan. Én azonban úgy gondolom, hogy tudom mire van szükségem ahhoz, hogy a motorral kapcsolatos jó érzésem meglegyen. A gép eleje nem igazán akart összeállni, így szerettem volna egy keményebb futóművet. A célegyenesre fordító kanyarban a huplik miatt olykor annyira berázott a KTM, hogy a plexit is lefelejtem a sisakommal.”
Édesapád ott van számodra, mint segítő, hogyan készültök fel egy edzésre, mennyire nyúlhattok hozzá a motorhoz, gondolok itt az előbb említett futómű problémára.
„Tudtam, hogy keményebb rugó kellene, mert szeretek mélyen fékezni. Szeretem érezni, hogy motoron, nem pedig egy nyúlós rágógumin ülök. Nem volt könnyű megtalálni a megoldást, azonban nem azért, mert ne tudtuk volna, hogy mire van szükségünk. A teljes Red Bull Rookies Cup mezőnyre egyetlen futóműves van és kizárólag csak rá tudunk hagyatkozni, mivel mi nem nyúlhatunk a futóműhöz. Ki is vannak véve azok a szerszámok a ládából, amikkel ezt megtehetnénk. Az újak közül ráadásul én vagyok a leghátrébb a sorban, egyszóval hozzám néha oda sem ért a teszten.”
 
Ilyenkor mit tudtok csinálni?
„Nagyon semmit. …..sajnos.

Ti valamihez hozzányúlhattok?
„Gyakorlatilag alig. Mindent a Red Bull mond. Az igényeinket megadhatjuk, amelyek nyomán ők végrehajtják a változtatásokat. Persze ahogy említettem mindenki rendkívül segítőkész, a GP pilóták is rettentő jó fejek, előre köszönnek, volt lehetőségem például Mir-rel beszélgetni és  a Suzuki box vendégszeretetét is élvezhettem. Vagy például Razalival, a Petronas csapatfőnökével is megtaláltuk a közös hangot, hiszen Ő is megszállott országúti bringás. Ahogy mondtam neki, hogy válogatott kerettag vagyok, rögtön rákérdezet, hogy „Te vagy a magyar srác?” Tehát, olvassák a Rookies Cup oldalán az önéletrajzokat. Elég meglepő volt! Nálunk a Red Bull sátorban minden rendezett és megvan a helye, ami nekem külön tetszik. Szeretek korán ott lenni a pályán, amit kell letisztítani, helyre tenni, a szerelőkkel beszélgetni, kávét főzni nekik. Fontos az, hogy meglegyen a jó viszony, hiszen így a kölcsönös segítség is sokkal gördülékenyebben megy.”
  
Mi a helyzet ilyen téren a versenyzőtársakkal?
„Mindenkivel sikerült összehaverkodni, főleg a brit srácokkal. Vannak nyitott és kevésbé nyitott pilóták. Rosenthaler például, aki velem együtt érkezett a Northern Talent Cup-ból, kissé elszigetelődik az édesapjával. Ő amolyan vonalas osztrák versenyző. Maga a mezőny rendkívül erős, mellyel kapcsolatban mindent elmond az is, hogy most sokkal jobban küzdöttem, mint a Northern Talent Cup-ban bármelyik győzelmemért. Annak a sorozatnak a nehézségi szintjét legalább tízzel kellene szorozni, hogy a Red Bull Rookies Cup-ot kapjuk. Ettől függetlenül örömteli látni, hogy annak a mezőnynek az eleje, amiben most én megyek, az gyakorlatilag a világbajnokság élmezőnye. Láthatjuk, hogy a Rookies Cup-ból érkezett Acosta mire képes a Moto3-ban. Számomra kiváló viszonyítást ad mindez, hiszen látom, hogy hova kellene fejlődnöm.”
 
Ehhez mire lenne szükséged? Az idő és ezzel együtt a sok-sok megtett kilomért bizonyára kulcsfontosságú.
„Úgy fogalmaznék, hogy a lehetőségek terén vannak különbségek a többiekhez képest. Nekem Magyaroroszágról nem adatik meg az, ami mondjuk a spanyoloknak igen. Két bajnokságban is indulnak, folyamatosan Moto3-as versenygépen ülnek, és a Rookies Cup mezőnyének döntő része szerepel párhuzamosan több bajnokságban is, így például a spanyol Moto3-ban, vagy egyéb nívós sorozatokban. Úgy tűnik, hogy számomra is az lenne a járható út – amennyiben jövőre is kapok szerződést a Rookies Cup-ba – hogy irány Spanyolország és ugyanazon bajnokságok, ahol ezek a srácok is mennek. Ők legalább heti négy alkalommal motoron ülnek. Ehhez jön még hozzá, hogy Daniel Holgado például olyan versenyzőkkel edz, mint Rabat, Martin, vagy éppen Marquez. Mondani sem kell, hogy bolyban edzeni egész más, mint egyedül.”
 
Hogyan alakult a portimaoi hétvége?
„A portugál pálya az egyik legnehezebb helyszín. A szintkülönbségek, vagy éppen a bármikor változásra képes időjárás. Bíznod kell magadban a motorodban és abban, hogy itt és itt márpedig el tudsz fordulni. Az első futamon a rajtom jól sikerült, azonban a hármas kanyarnál kivezettek a pályáról, aminek következtében elment a mezőny. Elkezdtem zárkózni, ekkor pedig jött a rengeteg kontakt, ami elkerülhetetlen. Agresszívnak kell lenni és csak menni előre, a saját versenyed futni. Az első versenyen még a futómű is túl puha volt, pedig igyekeztem úgy megfogalmazni a kéréseim, hogy keményebb rugót kapjak.”
 
Ez hogyhogy nem jött össze?
„Nehéz úgy a kérést kommunikálni, hogy közben ne sértsd meg azzal a futóművest hogy kioktatod mit kellene csinálnia , elvégre mégiscsak az ő szakmájáról van szó. Valahogy meg kellett próbálni rávezetni, hogy ő is azt gondolja, amit te szeretnél. Ez iszonyatosan nehéz, mert nem állhatok oda elé és mondhatom azt, hogy tegyél már be kérlek egy keményebb rugót. Végül ezt sikerült egyébként megoldani, így a második futamra már keményebb futóművel álltam oda, melynek köszönhetően gyorsultam is másfél másodpercet. Az első versenyen egyébként a többszöri kontakt miatt a hátsó kerekem kapott durrdefektet pont előzés közben, így az egyik versenyzőtársam sajnos ki is ütöttem.”
 
A futóműváltoztatásnak köszönhetően sikerült jobban ráérezni a motorra?
„Ahogy említettem sikerült gyorsulnom a második versenyen úgyhogy igen. Élveztem a motorozást, tudtam, hogy a gép el fog fordulni, stabil volt, úgyhogy a második futam volt az első alkalom, amikor igazán felszabadult lehettem.”
  
Mire számítasz a következő versenyhelyszínen?
„Jerez szerintem nem ment nekem rosszul még 2019-ben, remélem, hogy sikerül kicsit feljebb kapaszkodni és előrébb lépni. Az idei szezon kapcsán a pontszerzést tűztük ki célul és azt, hogy utolérjem a középmezőnyt. Immáron rendelkezünk egy jó alapbeállítással, megismertem mindenkit és ezzel együtt ezt a számomra teljesen új világot. Rengeteg inger ért Portimaoban. Elsőre minden hatalmas és óriási volt, ebbe a világba pedig nekem is bele kell nőni, de rajta vagyok.”
 
Bizonyára közben gőzerővel készülsz és edzel. Mi a program ilyen tekintetben?
„Futás, országúti bringázás Filutás Viktorral, aki magyar bajnok. Múlt hétvégén voltam a Slovakiaringen is motorozni a gyári R6-osommal. Emellett kemény diéta, ami nem könnyű, mert elég édesszájú vagyok. Persze tudom, hogy mindez az érdekemet és a fejlődésemet szolgálja. A legutóbbi hétvége során éreztem is, hogy erre mindenképpen szükségem van, hiszen a Rookies Cup szintje tényleg nagyon magasan van. Nem is feltétlenül a motor veszi ki belőlem a legtöbbet fizikálisan, hanem az, hogy itt mindig a topon kell lenni, minden egyes körben. Persze ezzel együtt elengedhetetlen a jó fizikum.”
 
Az első tapasztalatok nyomán vannak esetleg már távlati célok?
„A Red Bull Rookies Cup-ot nem egy évre találták ki. Az ő érdekük is az, hogy azoknak a versenyzőknek, akik itt megvetik a lábukat, legyen lehetősége kinőni magukat. Ennek jegyében azt szeretnék tőlem is látni, hogy folyamatosan fejlődök, legyen szó gyorsaságról, vagy éppen versenyzői érettségről. Hogyha ez sikerül, akkor jövőre is ott lehetek a mezőnyben.”
Mi a helyzet a sulival?
„Igyekszek pótolni a kimaradásokat, meg is jegyeztem, hogy élvezzék ki, amíg nem vagyok. Viccet félretéve a cél az, hogy ne kelljen évet ismételnem a hiányzások miatt, úgyhogy igyekszek odafigyelni arra, hogy minden rendben legyen a sulival is.”
 
Végül: A szüleiden kívül van még valaki, akitől akár távolról is segítséget, támogatást kapsz?
Természetesen ahhoz hogy én ott lehessek nagyon sok ember áldozatos munkája, kitartása szükséges. A körülöttem lévő szűk értelemben vett csapatom már évek óta mellettem áll beleértve a mentoromat, Csépes Györgyöt, aki gyakorlatilag a kezdetektől segít. 2021-től a Beremendi Motoros Egyesület áll mögöttem, akik egész egyszerűen elképesztő jó emberek. Nagy hangsúlyt fektetnek a sport mellett a jótékonykodásra , amiből természetesen én is szeretném kivenni a részem. Már dolgozunk is egy terven , amit hamarosan elárulhatok. Nem szabad megfeledkezni a támogatóimról, hisz az anyagi háttér nélkül ez elképzelhetetlen.
Portugáliából sokat beszélgettem Talmácsi Gáborral. Ő pontosan tudja, hogy mint versenyző min megyek keresztül. Rengeteg pozitív tanáccsal lát el és mindig meg tud nyugtatni. Például a futómű ügyében is kiváló tanácsokat adott, hogy a mérnökkel hogyan is kellene lekommunikálni a változtatási kéréseket. Sok hasznos tippet kapok tőle mindig, amiért nagyon hálás vagyok neki.
 
Fotó: Red Bull Rookies Cup, Görbe Soma #42 Official Facebook


Hozzászólások