MotoGP

Dupla kék veszedelem leselkedhet Marquezre, de mit művelt Espargaro? – elemzés

Quartararo volt mindhárom nap a leggyorsabb a sepangi teszten, de nem feltétlenül ő tűnt a legerősebbnek: Marquez vállsérülése okán a szokottnál is kevesebb következtetést lehet levonni, de az így is látszik, hogy elképesztően szoros lehet idén a mezőny – és meglepetéseknek sem lehetünk majd híján.

Lement az első három tesztnap 2020-ból, de sokkal okosabbak nem lettünk a várható erőviszonyokat illetően. Azt viszont már az elején érdemes leszögezni, hogy szemlátomást minden eddiginél összébb rázódott a mezőny: az állandó versenyzők mindegyike két perc alatti kört teljesített Sepangban! Ráadásul vasárnap összesen tizennyolcan voltak egy másodpercen belül egymáshoz képest. Emiatt a legkisebb részleteknek is óriási jelentősége lehet idén, így egy-egy tized vagy akár század több helyezést is jelenthet. Az erősorrend értelmezését nehezíti az is, hogy zsinórban a második tesztidőszak zajlik úgy, hogy a legnagyobb esélyes Marc Marquez nincs tökéletes fizikai állapotban. De éppen tavaly láthattuk, hogy a nem zökkenőmentes felkészülési időszak ellenére is brutális teljesítményre lehet képes a szezonban, szóval innentől mindent annak függvényében nézünk, hogy ismerve Marquez képességeit, a címvédő úgyis ott lesz a topfavoritok között. Ráadásul az a 2020-as Honda sem tűnik vészesnek: Cal Crutchlow szerint a kanyarodás nem javult, de hát ezzel már előző idényben is egész jól elboldogult a spanyol.
De vajon ki lehet a leginkább veszélyes a nyolcszoros világbajnokra? A Malajziában látottak alapján adná magát, hogy Fabio Quartararo, hiszen mindhárom nap során ő volt a leggyorsabb: pénteken még a 2019-es, szombaton és vasárnap pedig már a 2020-as Yamahával végzett az élen. Bár elmondása szerint még nem érzi tökéletesen magát az új gyári gép nyergében, arra azért gyorsan ráérzett, hogyan kell vele gyorsan menni. Ez azonban nyilván nem minden, a nyers tempója tavaly is megvolt a Petronas franciájának, a versenytempó viszont már más tészta. Quartararo vasárnap kora délután teljesített egy 14 körös etapot, amit lehet már kisebb versenyszimulációnak értelmezni, és bár eleinte 1:59 közepi-végi köröket produkált, hamar átcsúszott a 2:00-s tartományba, márpedig ennél láthattunk meggyőzőbb teljesítményeket is Sepangban.
Nem is kell messzire mennünk, hiszen ott van márkán belül Maverick Vinales. Senkit ne tévesszen meg a vasárnapi 18. helyezése: a spanyol ma egyáltalán nem foglalkozott az egykörös tempóval, sokkal inkább a hosszú etapokkal. Sőt, az egyetlen teljes versenyszimulációt is ő teljesítette a mezőnyben, ami egyáltalán nem is sikerült rosszul: egy-két kivételtől eltekintve végig tartotta az 1:59 közepi-végi időket. És ami ennél is biztatóbb a számára, hogy mindezt a maláj futam majdani idősávjában, délután 16 óra körül, azaz elég nagy hőségben produkálta, ami pedig eddig a Yamaha egyik gyenge pontja volt. Bár végsebesség terén még mindig bőven vannak hiányosságok a hangvillásoknál, az előrelépés egyértelműnek tűnik, és noha Quartararo talán mindenkit elhomályosított ebben a három napban, a tesztek korábbi királya, Vinales tűnt igazán erősnek a japán gyártó motorosai közül – ráadásul a fő gyenge pontjának számító startokban is segítheti majd a most debütált holeshot device. Nyilván szót kell ejteni Valentino Rossiról is, ám ő eleve elég ritkán teljesít 20 kört egyhuzamban a teszteken, s ezt most sem tette. Amiben az olasz bízhat, az a harmadik napon mutatott fejlődése egy körön.
De nemcsak a Yamahánál van ok a bizakodásra Sepangot követően. A Suzuki már az őszi teszteken is erősnek tűnt, s ez most hatványozottan igaz volt. Alex Rins egyetlen tizedre volt csak Quartararótól az eredménylistán, de ennél is meggyőzőbb, hogy bár két részletben futotta azt, az ő versenyszimulációja tűnt talán a legerősebbnek. Két nyolc-kilenc körös etapot teljesített kora délután a spanyol, amelyek során bőven 1:59 közepi, sőt olykor eleji időket produkált, és egyszer sem csúszott két perc fölé. Rendkívül impresszív teljesítmény, s ha ehhez hozzávesszük, hogy Joan Mir a maga kilenckörös futása során inkább gyorsulni látszott a használt abroncsokon, mintsem lassulni, igencsak optimistán várhatják a folytatást a Suzukinál – már csak az a kérdés, hogy Rins kiegyensúlyozottság terén is tud-e tenni egy lépést előre a 2019-es idényhez képest. Itt érdemes megemlíteni, hogy Andrea Dovizioso a minap úgy fogalmazott, hogy a Michelin új szerkezetű hátsó abroncsai a jól kanyarodó motoroknak, azaz a Yamahának és a Suzukinak kedvezhetnek: nem tudni, mennyire játszik szerepet ebben az új gumi, de valóban jól muzsikált az M1-es és a GSX-RR Malajziában.
De ha már szóba került a Ducati: ha valahol, hát Bolognában nem igazán dörzsölhetik a tenyerüket a három nap során látottak okán. Andrea Dovizioso és Danilo Petrucci is eléggé halovány volt, s bár a lemaradásuk nem vészes, esetükben igaz az, amivel az elején kezdtük: egy ilyen szoros mezőnyben minden tized- és századmásodperc helyezések sokaságát érheti. A gyári páros a nyilatkozatai alapján sem túl bizakodó: mindkét olasz elmondta, hogy többen is gyorsabbnak tűnnek náluk. Persze temetni korántsem kell a vörösöket, már csak azért sem, mert ők rendre Katarban vetik be először az aerodinamikai fejlesztéseiket, amely téren pedig évek óta élen járnak a MotoGP-ben. Érdekes módon egyébként a Pramac Racing duója, különösen Jack Miller meggyőzőbbnek tűnt Doviziosóéknál – igaz, az ausztrál szombati kiemelkedő végsebességének Crutchlow szerint nem kell különös jelentőséget tulajdonítani, mivel a mérési pont már a féktávon van, és „Jack közülünk a legtökösebb”.
A szokottnál is több szót érdemes ejteni az elmúlt évek két sereghajtó gyártójáról, a KTM-ről és az Apriliáról is. Az osztrákok Pol Espargaro révén folyamatosan a top 10-ben szerepeltek a teszten, sőt vasárnap csak 261 ezredmásodperc volt a spanyol lemaradása Quartararo mögött a gyorskörök listáján, ami óriási előrelépésnek számít. Nagyon úgy tűnik, hogy beérni látszik Dani Pedrosa fejlesztői munkája a KTM-nél: a visszavonult motoros a második napon maga is megvillant egy harmadik helyet érő idővel, de jelentőségét rendre kiemeli a gyári istálló vezetése és Espargaróék is. Vasárnap egyébként Miguel Oliveira is nagyon jó időt produkált, és Brad Binder is egyre jobban ráérez a többek között új vázzal operáló vasra – igaz, az újoncok különversenyében rendre Alex Marquez mögött szerepelt, aki a Repsol-főnök szerint is jobban teljesített a vártnál.
Na de a végére hagytam a csattanót, ugyanis amit egyelőre nem igazán tudok hová tenni, az Aleix Espargaro vasárnapi hosszú etapja az Apriliával. Kezdjük ott, hogy egy vadonatúj motorról van szó, amellyel már önmagában kisebb bravúr, hogy máris 15 körös versenyszimulációt tudott menni vele a spanyol, amit csak egy kipufogó-probléma miatt kellett félbeszakítani. De ráadásul ebben a 15 körben hihetetlenül erős és konstans tempót is mutatott: két kivételtől eltekintve végig két perc alatt maradt Espargaro, ráadásul az idők szórása is kisebb volt az átlagosnál, végig 1:59,5 és 1:59,8 között mozgott. Márpedig ez már Vinales szintje, ennél jobbat talán csak Rins tudott felmutatni a teljes mezőnyből! Az egykörös tempón van még mit csiszolni Espargaro szerint, de így is az első tízben voltak e tekintetben is. Döbbenetesen és az előző évek kínlódását tekintve váratlanul jó kezdés ez az új RS-GP-től – nem véletlenül tűnt lelkesnek a noale-i gyártóval rendre kritikus spanyol is –, és bár nyilván egy futam teljesen más, mint egy versenyszimuláció, az eddig látottak alapján bőven benne lehet a pakliban, hogy az Aprilia nagy meglepetést okozhat akár már a katari idénynyitón is. Persze addig még hátra van egy újabb háromnapos teszt ugyanott, amely után remélhetőleg még okosabbak leszünk majd!

A sepangi teszt összesített eredménylistája:

Fotó: Suzuki Racing, Repsol Media, Petronas SRT, Yamaha Racing, Ducati Corse, KTM Images/Polarity Photo, Aprilia Racing


Hozzászólások