MotoGP Sepang Teszt
Superbike Aragon

Dobogókat vár a Petronas Rossitól – A győzelem fantasztikus lenne

A Petronas Yamaha 2021-es prezentációja során megfogalmazásra került az is, hogy mit vár a hangvillások szatellit alakulata a hozzájuk igazolt kilencszeres világbajnok veterántól.
Forgó Ariel János 2021.03.02. 22:36:04
A hivatalos maszlgaon túl persze hamar kiderül, hogy mi a valóság, azonban az előzetes információk szerint a következő a helyzet Rossi kapcsán: A “Doktor” elviekben ugyanúgy megkapja a gyári motort (ezt a bemutató során készült stúdióképek is igazolják – legalábbis külsőre – Morbidelli versenygépéhez képest) mint eddig, új fejlesztés esetén azonban nagyjából három futamot várnia kell arra, hogy a gyári alakulat pilótái után ő is megkapja az újításokat. A Yamaha vezetése korábban elmondta, hogy a pénteken kezdődő idei első hivatalos tesztre rengeteg fejlesztéssel készül – legalábbis ezt ígérték – amelyet nem kizárólag Vinales és Quartararo, hanem Rossi és Morbidelli ugyanúgy kipróbálhat majd. A japán márka nem szeretne ugyanis még egy olyan kudarcokkal teli évet, mint az előző, hiába a számos futamgyőzelem: A világbajnoki cím végül nem hozzájuk került, ami érthető módon elég nagy fricska számukra egy Marquez nélküli évben. A repsol hondás jelenlegi állapotát tekintve talá idén újabb sanszuk lehet, emellett nyilván azt sem tudni, hogy a nyolcszoros világbajnok, aki jelenleg egyértelműen mindenki mércéje, visszatérése után mikor kerülhet ismét top formába.
  
Mindennek fényében a kiegyensúlyozott teljesítmény ismét kulcsfontosságú lehet, hiszen Quartararo és Morbidelli is három versenyt nyert 2020-ban, mégsem közülük került ki a világbajnok, hanem az egyetlen futamgyőzelmet szerző suzukis, Joan Mir lett a legjobb. A Petronas Yamahánál leginkább Morbidellitől várják, hogy ezt a szintet produkálja, azonban ettől függetlenül Valentino Rossi részéről is a kiegyensúlyozottság a csapat elképzelése. “Valentinóval egyfajta kihívás elébe nézünk, hiszen számos gyári csapatnál töltött évet követően érkezik hozzánk és kezd velünk dolgozni.” – kezdte a Petronas Yamaha igazgatója, Johan Stigefelt. “Az első küldetés az, hogy komfortosan és boldognak érezze magát a csapaton belül, hogy minden klappoljon azokkal a srácokkal, akikkel még nem dolgozott együtt és azokkal akik a Yamahától érkezve vele együtt csatlakoztak hozzánk.” Rossival egyébként a gyári alakulattól főmérnöke David Munoz, telemetria mérnöke Matteo Flamigni, és edzője Idalio Gavira igazolt még a Patronashoz. Érdekesség, hogy az olasz motoros szerelőcsapatának egyik legrégebbi tagja, Brent Stephens az ausztrál Superbike-ban Troy Bayliss csapatában folytatja.  
“Számomra és a csapatnak is egyértelműen a dobogó a célja, a győzelem pedig fantasztikus lenne Valentinóval.” – folytatta Stigefelt. “Ha ezt el tudnánk érni, az nagyszerű lenne. Tudjuk, hogy Valentino mindig ott van, egyszóval ha jó a szezonja, akkor biztos vagyok benne, hogy ott lehet a top5-ben.” – mondta lelkesen a korábban 500-asok között is szereplő svéd, aki mindössze két évvel idősebb Rossitól. “Egy nagyon fiatal, még mindig tanuló fázisban lévő csapat vagyunk, épp a harmadik szezonunk előtt. Az első két évben sikerült elég jól végezni a dolgunkat, a Valentinóval való kezdeti beszélgetések során pedig nagyon lelkes volt, hiszen ez egy új kezdet számára. Annyi éven át a gyári csapatban szerepelt, ami egy elég más világ a mi csapatunkhoz képest. Ezt tudjuk, mivel közel állunk a Yamahához. Nem azt mondom, hogy ők valamit rosszul csinálnak, mi pedig mindent jól, inkább azt, hogy jobban kéz a kézben dolgozunk. Én, Razlan és Wilco mindig ott vagyunk, igen elkötelezetten a versenyzés és a pilóták iránt. Azt gondolom, hogy az egész csapat érzi a vezetést a részünkről.”
 
“Szerintem Valentinón nem lesz kevesebb nyomás, mivel nagyon szeretne jól teljesíteni és azzal az elképzeléssel érkezett, hogy megpróbáljon újra dobogóra állni és futamokat nyerni. Olykor mindenkinek jót tesz a környezetváltozás és az, hogy új csapata legyen, ehhez hozzátéve a fiatal mérnökeink és csapatunk. Az ő főmérnöke nemkülönben fiatal, akinek nagyon jó a felfogása és nyitott gondolkodású. Úgy vélem ez kiváló kombináció lesz, hiszen láthattuk, hogy Frankie és Fabio milyen jól alkalmazkodtak és mennyire szerették a csapat munkáját.” Rossi Petronas Yamahához való érkezése kapcsán megszólalt a csapat tulajdonosa, Razlan Razali is, aki egy kis élcelődést is belecsempészett nyilatkozatába annak kapcsán, hogy miért nem lesz probléma Rossi és új csapattársa, Franco Morbidelli között: “A kapcsolatuk miatt, hiszen ők jó barátok, együtt edzenek, ezt pedig könnyű lesz menedzselni. Nem fogunk falat emelni a két versenyzőnk közé.” – mondta viccelődve Razali.
 
Aki esetleg nem értené a tréfa hátterét, annak a kedvéért röviden: 2008-ban a gyári Yamahánál Rossi Bridgestone gumikra váltott, míg az akkor újoncként debütáló Jorge Lorenzo Michelin abroncsokon szerepelt. A hivatalos álláspont szerint ez volt az oka annak, hogy fizikai “fal” került a Yamaha boxba, mely elválasztotta egymástól a két motorost, így a Michelin és a Birdgestone mérnökeinek sem kellett attól tartani (leginkább utóbbinak kellett volna, hiszen a Birdgestone előnyben volt a francia abroncsgyártóhoz képest), hogy a másik valami olyasmit lát, amit nem kellene. Visszakanyarodva azonban Razali nyilatkozatához: “Nagyon várjuk már a közös munkát, hiszen ahogy mondtam a két versenyző jó barátságot ápol. Függetlenül attól, hogy az egyik legyőzi a másikat, attól még barátok lesznek.”
 
“Szeretnénk ugyanazt a teljsítményt nyújtani, mint eddig. Tudjuk, hogy van egy jó, fiatal versenyzők, Frankie, azonban hisszük, hogy Rossi is képes lesz stabilitást és jó teljesítményt hozni. Hogyha felszabadult és elégedett a motorjával, akkor képes ezt a teljesítményt nyújtani. A csapat kiegyensúlyozottsága a fontos.” Végül, de nem utolsó sorban már most felmerült a kérdés, hogy Rossinak van-e jövője a csapatnál, mikor döntenek az olasz esetleges szerződéshosszabbításáról. A Petronas menedzsmentje egyáltalán nem meglepő módon ugyanazt mondta, amit korábban a “Doktor”, vagyis, hogy 6-7 futamot követően, de legalábbis a szezon felénél látják majd, hogy a kilencszeres világbajnok hogyan teljesít, illetve egyáltalán mindezek fényében szeretné-e folytatni a pályafutását. Valentino Rossi a mezőny többi tagjához hasonlóan március 6-án, szombaton gurul pályára idén először MotoGP motor nyergében, a katari teszt alkalmával. A teszt egyébként már március 5-én veszi kezdetét, azonban akkor egyelőre csak a gyártók tesztversenyzői, valamint a kategória újoncok körözhetnek.

Fotó: Petronas Yamaha
Forgó Ariel János
További cikkeink
Hozzászólások
Hétvégi menetrend

VB állása
1
MotoGP
F. Quartararo
Yamaha
278
2
MotoGP
F. Bagnaia
Ducati
252
3
MotoGP
J. Mir
Suzuki
208
4
MotoGP
J. Miller
Ducati
181
5
MotoGP
J. Zarco
Ducati
173
Kövess minket
Podcast