MotoGP

Dashboard – Szezon előtti petting 1. rész

Lassan de biztosan közeleg a MotoGP 2021-es szezonjának kezdete, így összegyűjtöttük, hogy mi is történt az uborkaszezon alatt: Miket várunk, mire és kikre vagyunk kíváncsiak, kiknél vannak esetleg kérdőjelek, azon belül is milyen szempontból.
Annyi már most bizonyos, hogy a pandémia helyzet újfent rányomja a bélyegét a MotoGP aktuális szezonjára, hiszen az előszezoni teszteket, valamint a versenynaptárat is eszerint alakították át…nyilván kényszerűségből. Sepangba nem mehetett a mezőny, így maradt az évadnyitó helyszíne a tesztekre is, vagyis Katar. Eszerint leghamarabb március 5-én kerül sor hivatalos tesztre, ahol egyébként csak a gyártók tesztversenyői, valamint a legnagyobb géposztály újonc motorosai (Marini, Bastianini és Martin) gurulhatnak pályára. Március 6-7-én, illetve március 10-12 között már a teljes mezőnynek lesz lehetősége készülni az aztán március 26-án kezdődő szezonnyitó versenyhétvégére. Duplán, mondhatni, triplán fontos lesz, hogy ki mire jut a katari teszten, hiszen az amerikai, valamint argentín viadalok elhalasztása miatt két dohai futammal rajtol az évad.
 
Március 28. után további egy hetet marad a mezőny Katarban, hiszen április 4-én újabb éjszakai futam következik, majd április 18-án Portimaóban folytatódnak a küzdelmek. Tekintettel arra, hogy papíron a legközelebbi Európán kívüli nagydíj (Japán) október 3. lenne, a Dornának még rengeteg ideje lesz arra, hogy felmérje a helyzetet és esetleg időben változtasson a kalendáriumon, amennyiben azt a vírushelyzet indokolja. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fejlesztési moratórium van érvényben (kivéve az Apriliát), ami a motorblokkokra vonatkozik, vagyis új vázat, vagy éppen kipufogórendszert alkalmazhatnak a motorokon, az erőforrás viszont szigorúan tabu. Ennek fényében próbálnak azok a gyártók javítani motorjukon, akiknek valamilyen oknál fogva a várakozásokkal ellentétben nem értek oda a mezőny elejébe. A Ducati és a Yamaha esetében ez szimplán fontos, míg a Hondának annál is inkább.
 
Török: Hogy állsz azzal a kolbásszal?
Fickó: Öt perc és kész!
Török: Két percet mondtál öt perccel ezelőtt! /Blöff/

Nagyjából ez lehet a helyzet Marquezzel is? Hetek, sőt hónap óta, nyálcsorgatva várjuk a hírt, az apró morzsákat, hogy mi a tényállás a spanyollal: mi a helyzet a karjával, mikor térhet vissza, hol tart a rehabbal..stb..stb. Teljes azonban a hírzárlat, csupán reménykedő nyilatkozatok, esetleg visszafelé mutogatás történt a nyolcszoros világbajnok első műtétje kapcsán és még sorolhatnánk. Valóban ennyire megjósolhatatlan, hogy tegyük fel május, vagy esetleg augusztus a reális visszatérési időintervallum? (Szándékosan nem konkrét dátumról beszélünk.) Ki látta a “Chernobyl” c. sorozatot? Fenn a kéz… Ismerős esetleg, hogy “Cut the phone lines. Contain the spread of misinformation”, avagy vágják el a telefonvonalakat. Akadályozzák meg a téved információk terjedését. Nagyjából Marquez kapcsán is ez történhetett, emellett pedig érthető módon a HRC próbálja védeni a két lábon járó több milliós befektetését, mert hát valljuk be azért ez üzlet is, nincs mit szépíteni. Az, hogy Marquez felkarján még ott van a rögzítő és egyben védő elem, pont annyira lehet vészjósló, mint amennyire nem (vagy éppen pusztán szimpla elővigyázatosság).
 
Bodri: Tibi! Sok nekünk ez a meló!
Balogh Tibi: Ne majrézzá Bodri, b*szdmeg! /Argo/

A kérdés adott: Pol Espargaro megugorja-e a repsolos kihívást? A tél folyamán sikerült azért megbarátkozni a gondolattal és elhinni, hogy győzelmeket fog szállítani a gyári Hondának, bár olykor még mindig elég hihetetlennek tűnik. Mindenestre a HRC igyekszik: a legutóbbi jerezi privát tesztjükön Stefan Bradl alatt gurult egyet az új fejlesztésű motorjuk (hozzányúltak a vázhoz) ami elviekben egy sokkal inkább “konfekció szabás” lehet, mint az eddigi konfiguráció. Ez persze pont úgy jó hír lehet Espargarónak, ahogy Nakagaminak vagy éppen Alex Marqueznek is. Úgy tűnik a Honda felismerte, hogy kissé könnyelműség kizárólag egyvalakire hagyatkozni, még ha azt a valakit Marc Marqueznek is hívják. A Ducati korábban már beleesett ebbe az álomvilágba Casey Stoner zsenialitása kapcsán…kellett is aztán pár évet várniuk mire újra a vájú közelébe jutottak. Visszakanyarodva azonban: Pol Espargaro a fellegekben van, hogy felhúzhatja a Repsol színeket és felülhet arra a motorra, amellyel Marquez az utóbbi években betegre nyerte magát. Vajon meglesz ez a boldogság az első néhány futamot követően is? Hogyha a spanyol nyerni ment a Hondához, akkor az akár egyből be is következhet, amennyiben versenyző és technika egymásra talál. Emlékezzünk csak vissza, hogy Stoner rögtön az első ducatis futamát megnyerte, csak úgy, ahogy Rossi az első yamahásat. Vélhetőleg nem sértünk meg senkit azzal, ha azt mondjuk, hogy Pol Espargaro kvalitásai talán egy lehelettel szerényebbek az előbb említett két úriember fénykorához képest, azonban a kellő tapasztalata bőségesen megvan ahhoz, hogy egyből győzni tudjon a Hondán, ha passzolnak a részletek.
 
Ki lesz a főni? Szerencsés fagyasztás + 1 vagy 36
A Suzuki MotoGP projektje kapcsán talán az egyik szeme sír, a másik pedig nevet a fejeseknek Japánban, mivel elveszítették (“Elvesztettük George Babát” – Blöff) Davide Briviót, sikerük egyik kulcsszerepőjét, ugyanakkor pedig a fejlesztési korlátozások miatt talán ők bánják a legkevésbé, hogy az egyébként elég jól sikerült motorjuk minden bizonnyal idén is becsülettel megállja majd a helyét. Meg kellene találni azonban az olasz szakember utódját, de az utóbbi időben ennek kapcsán nem sok újdonságot hallani. Alighanem legkésőbb a Suzuki hivatalos 2021-es prezentációján kénytelen-kelletlen sor kerül az új csapatvezető bemutatására is, így nem kell már sokat várni erre a hírre sem. Elviekben Livio Suppo, a Ducati és a Repsol Honda egykori csapatfőnöke felajánlkozott, azonban a kékek belsőleg próbálják megoldani a személyi kérdést. Ezzel párhuzamosan arra is fény derülhet, hogy Joan Mir él-e a világbajnoknak járó 1-es rajtszám használatával. A spanyol a tavalyi szezon végén még azt mondta, hogy nem szeretne váltani és marad a 36-nál, viszont azóta talán változott a helyzet. Utoljára közel egy évtizede, 2012-ben, Casey Stoner használta a világbajnoknak járó 1-est, akkor a Repsol Hondán.
 
Ez egy bűnös hely, ez egy bűnös város /Valami Amerika/
Lassan már kezdjük elhinni, hogy az Aprilia maga az ördög, hiszen vagy szidják márka MotoGP alakulatát, vagy menekülnek onnan, vagy egyszerűen oda igazolni sem szeretnének a népek. Az olasz gyártó az egyetlen a mezőnyben, akik korlátlanul, orrba-szájba fejleszthetnek…meglátjuk mire mennek ezzel. Mindenesetre nagy keresgélés után annyit sikerült kilogisztikázniuk pilóta kérdés kapcsán, hogy tesztversenyzőjük, Bradley Smith, valamint az utolsó néhány futamon náluk szereplő Lorenzo Savadori között döntenek majd arról, hogy ki is lesz Aleix Espargaro csapattársa. A pletykák szerint ez majdhogynem marhára de mindegy, hiszen Espargaro többszörösen kiemelt pozícióban van az Apriliánál, így neki próbálnak mindent megadni, míg a box másik felébe dobálják a hulladékot. Ugyancsak nem hivatalos infó, hogy Smith piszkosul megelégelte az időhúzást és mindenestől le akar(t) lépni a noaleiktől, hogy ugyan vele ne szórakozzanak azzal, hogy mérlegre teszik egy Savadorival. A 2017-ben Apriliánál versenyző Sam Lowes neves egyszerűséggel elintézte annyival, hogy az Apriliánál f*szfejek dolgoznak és ha csak a náluk való versenyzéssel juthatna vissza a MotoGP-be, akkor már inkább marad a Moto2-ben.
 
Folytassa Doktor!/?
A Petronas Yamahánál van is újdonság meg nincs is. Valentino Rossi érkezése már csupán marketing szempontból is megdobja a csapatot, így Razlan Razali alakulata méginkább reflektorfénye kerül. Most, hogy a “Doktor” nemrég bejelentette, hogy az első 6-7 verseny után dönt majd a folytatásra, nem kell ahhoz agysebésznek lenni, hogy tudjuk: emiatt is kiemelten figyelni fognak rájuk, hogy miként is teljesít a hamarosan 42. életévét töltő olasz. A kilencszeres világbajnok elvileg ugyanúgy megkapja a gyári technikát, mint Fabio Quartararo, vagy Maverick Vinales, azonban egy új fejlesztés esetében pár futammal később jut el hozzá az adott technikai újítás, mint az a gyári csapat versenyzői rendelkezésre áll. Ehhez képest Franco Morbidelli továbbra is a 2019-es Yamahával próbálkozik majd, amely meghozta számára a sikert tavaly év végén. Ne felejtsük, hogy a Yamahában kizárólag az ő eredményei tartották a lelket a 2020-as szezon utolsó futamain.
 
Folytatása következik…

Fotó: MotoGP Media


Hozzászólások