MotoGP

Dashboard – Ki mit (nem)tud?

Magyarázatok, katari teljesítmények és persze ezzel együtt értékelés a legutóbbi futam vonatkozásában. Egyelőre Ducati – Yamaha csata van kilátásban, persze a szezonnyitó helyszínét követően gyakran fordult már a kocka.
Yamaha 8/10 – Újabb győzelem és egyben blama
A szezonnyitó futam alkalmával is ugyanezt a pontszámot kapta tőlünk a Yamaha, az eredményeket illetően pedig tulajdonképpen semmi sem változott, így ezúttal is ugyanazt a pontozást osztjuk nekik. A győzelmet Quartararo szállította, aki azt mondta, hogy élete legkülönlegesebb pillanata volt honfitársával, Zarcóval együtt énekelni a francia himnuszt a dobogón. A 21 éves motoros hozzátette: “Sokat játszottam a beállításokkal és a gumikkal, aztán kilenc-tíz körrel a vége előtt azt gondoltam, hogy itt az ideje nyomni neki és megmutatni mire vagyunk képesek.” A megfelelő tempót a negyedik szabadedzésen találták meg, azonban Quartararónak nem volt annyira könnyű dolga, mint az kívülről tűnt. Egy alkalommal például elhagyta a pályát és amiatt aggódott, nehogy defekt legyen a vége, azonban végül gond nélkül megúszta és behúzta a győzelmet. A francia motoros gyakorlatilag ugyanazt hajtotta végre, amit csapattársa egy héttel korábban, így csak dicsérni lehet őt.
Habár Vinales elmondása szerint elégedett az ötödik hellyel és bár vezetési stílusán javítani szeretne, úgy érzi, hogy idén jó motor áll rendelkezésükre. Ettől függetlenül a spanyol jobb eredményt is elérhetett volna, hogyha a rá úgymond jellemző gyenge pont nem kerül elő ismét, vagyis, hogy nem brillírozik a rajtnál. Ez az előző évben rendszeres probléma volt az esetében, hogy amikor nem sikerült jól eljönnie, akkor általában elmaradtak a kiemelkedő eredmények is. Vinales amiatt bánkódott, hogy nem volt öt körrel hosszabb a futam, azonban erre természetesen nem lehet bazírozni.
 
Morbidelli a középmezőnyben, Rossi a messzi távolban - Nem kerek a Petronas Yamaha
 
A Petronas háza táján túl sok jóról nem lehet beszámolni, nyilván a mínusz pontokat miattuk vontuk le a hangvillásoktól. Morbidelli úgy nyilatkozott, hogy a 2020 elején használt beállításokkal mentek, így ugyanazok voltak a problémáik, amik tavaly szezon kezdetén, vagyis túl hamar használták el a gumikat. Rossi a hátsó tapadásra, valamint arra panaszkodott, hogy bár a vasárnap reggeli bemelegítő edzésen sikerült olyasmit találniuk, ami a segítségére van (emellett egy új hátsó felfüggesztéssel mentek), azonban végül nem tudta tartania a tempót az előtte lévőkkel. A “Doktor” abban a bízik, hogy a jobb tapadással rendelkező európai pályák több sikert hoznak majd a számára. Összességében a szatellit Yamaha eddig közel sem hozza azt a teljesítményt, mint eddig, mindenképpen javulásra lenne szükségük. Tavaly Morbidelli harmadik lett Portimaóban, egy hajszállal lemaradva a második pozícióról, így meglátjuk, hogy idén mit sikerül ott hoznia az olasznak. Javulnia egyértelműen a petronasosoknak kellene.
 
Ducati 7/10 – Szatellit viszi a prímet
Akárcsak a Yamaha esetében, úgy a Ducatinál is hasonló pontozást alkalmazunk mint legutóbb. A győzelemről lemaradtak, azonban végül is nem teljesítettek rosszul, mindamellett pedig az ő motorosuk vezeti a vb-t. Igaz, mindezt a Pramac Racingnek köszönhetik, mivel a gyári alakulat versenyzői nem muzsikáltak valami fényesen. Miller nem verte nagy dobra – utólag – a Mirrel való kontaktot. Annyit mondott, hogy a suzukis miatt veszített több pozíciót és ezért nem sikerült végül tartania a lépést a legjobbakkal, mindazonáltal pedig a motorversenyzőknél megjelenő alkarfájdalom is hátráltatta. Bagnaia saját hibájának tudta be a hatodik helyet, mivel szerinte egyébként nagyon jól ráérezett a motorra és sokkal jobb eredményt is elérhetett volna, azonban ez ezúttal nem sikerült neki.
 
Mintha a Pramac lenne a gyári csapat...
 
A pramacosokról csak szuperlatíviuszokban lehetne beszélni, igaz a kettős győzelmet elbukták a Yamahával szemben. Martin teljesítménye mindenképpen extra produkció, aki ezzel messze vezeti az év újonca elismerésért zajló küzdelmet Bastianini és Marini előtt. Annyira persze nem mellékes információ, hogy Martin a legfrissebb Ducati technikával megy, míg az előbb említett másik két újonc csak a GP19-cel. Ez persze semmit sem von le a spanyol versenyző érdemeiből, főleg, hogy nem mostanság láttunk ennyire jól teljesítő újdonsült királykategóriás jövevényt. Zarco kapcsán hol van már az, amikor 2019-ben faképnél hagyta a KTM-et, majd néhány versenyt hondázott, tavaly pedig felület a Ducatira az Avintia színeiben. Kis híján dugába dőlt a francia GP karrierje a KTM-es szakítást követően, most viszont vezeti a királykategória pontversenyét. Mi mást mondhatnánk még…?
 
A Ducati kollektív negatívumaként róható fel, hogy egy elvileg olyan pályán, ami abszolút nekik kedvez, nem sikerült egyik alkalommal sem nyerniük, azonban bizonyára Joan Mir és a Suzuki példája juthat ilyenkor eszü(n)kbe, miszerint a kiegyensúlyozott jó teljesítmény hozza a konyhára a vb-címet, nem feltétlenül a legtöbb győzelem. A Miller – Mir perpatvar kapcsán kissé érthetetlen előbbi reakciója, ami bizonyos szempontból a ducatis versenyébe is került, abba pedig, hogy a célegyenesben bemutatott manőveréért miért nem kapott büntetést kár belemenni, hiszen a döntésen nem változtat, mindenesetre bár a vélemények eltérőek, elég egyértelműen látszott, hogy mi történt.
 
Suzuki 6/10 – Ennyi volt benne
Gyakorlatilag ugyanazt hozták a kékek, mint egy hete, most mégsem volt annyi sanszuk a dobogóra mint legutóbb, így ezért az egy pont levonás. Mir valóban keményen ment be Millernek, azonban nem igazán ugyanaz a kategória volt, amit utána aztán visszakapott az ausztráltól. A regnáló világbajnok a következőket nyilatkozta a futamot követően: “Nehéz bármit is mondanom a verseny kapcsán. A kilencedik rajthely ellenére jó volt a rajtom és egész jól éreztem magam a hatodik helyen, még ha ez a pálya nem is a legjobb a motorunk számára. Elkezdtem feljebb zárkózni, azonban végrehajtottam egy kemény előzést Jacken, amelyet követően azonnal elnézést kértem.”
 
Rins Ducati szendvicsben - Most ő vitte előre a Suzukit
 
“Ezt követően ő úgy döntött, hogy visszajön rám a célegyenesben egy kemény megmozdulással, amivel nem értek egyet. A hetedik helyet sikerült elhoznom, a következő futamokat pedig nagyon várom.” Kissé demokratikus, azonban mindent elmondó nyilatkozat Mirtől a történtek kapcsán, amely vonatkozásában ő is tudja, hogy nem érdemes sokat rágódnia, hiszen semmilyen következménye nem lett egyikük előzésének sem.
 
A Suzuki házon belüli csatájában a piros pont ezúttal Rins neve mellé került. Egy ideig úgy tűnt, hogy most ő lehet képest arra, hogy megszorongassa az élen haladókat, de végül ez nem jött össze. A spanyol ettől függetlenül is elégedett, hiszen eddigi legjobb katari eredménye egy negyedik hely volt a MotoGP-ben, amit most beállított, egyszóval a kékeknek kipipálva egy olyan aszfaltcsík, ami amúgy sem a kedvencünk, mégis két negyedik, valamint egy hatodik és a hetedik hellyel búcsúznak Katartól.
 
KTM 5/10 – Becsület top10 Binder jóvoltából
Múlt héten mindössze 2 pontot biggyesztettünk a KTM neve mellé, most viszont Brad Bindernek köszönhetően jelentős előrelépés történt, ezzel együtt pedig 5 egység jegyezhető az osztrál márkához. A top10-es becsületpozíció, amit hiányoltunk tőlük megérkezet, tekintve, hogy Binder nyolcadik lett, egy tizeddel Mir mögött. A dél-afrikai motoros elmondása szerint semmiféle célt nem tűzött ki maga elé a versenyt megelőzően, csupán azt, hogy megpróbál minden körben a lehető legtöbbet kihozni magából. Ez egész jól sikerült neki, amivel ezúttal egyedüliként mentette a KTM becsületét.
 
Bindernek köszönhetően szépet ment a KTM
 
Oliveira (15. hely) a kiváló rajt ellenére nem várt nehézségekkel szembesült, mivel úgy nyilatkozott, hogy az első körben a kijelzője elsötétedett, így azt sem tudta, hogy mikor a legoptimálisabb váltani. A szatellit versenyzők közül Petrucci (19. hely) az első és a hátsó tapadásra egyaránt panaszkodott, valamint, hogy a célegyenesben sokat veszített, vagyis tulajdonképpen nem tudott olyan gyors lenni, mint amire a versenyt megelőzően számított. Lecuona bukással köszönt el Katartól, igaz szerinte jó tempót (1’55 eleje) ment és pár versenyzőt meg is tudott előzni, a célja a top15 volt, azonban végül elment a motor eleje, ezzel együtt pedig a futama is.
 
A Tech3-nél egyelőre meg sem közelítik az elmúlt év teljesítményét
 
Portimao elviekben jó lehet a KTM-nek, de legalábbis Oliveirának papíron biztosan. A portugál tavaly megnyerta a szezonzárót és bár talán túlzás lenne hasonlóan jó teljesítményt várni tőle, azért a top5 közelébe kellene kúsznia a márkának, ha ott szeretnének lenni a tűzközelben.
 
Aprilia 4/10 – Jó-jó, de még nem elég jó
“Nem lehetek boldog a pozíciónkkal, mivel úgy vélem jobbat érdemlünk. Az új RS-GP jól működik. A kigyorsítás hihetetlenül látványos, és a féktávokon is tudtam nyomni neki. Az egyetlen hely, ahol szenvedtünk az a célegyenes volt. Amikor a ducatisok mögött voltam, akkor azt tapasztalatam, hogy több a tapadásom, azonban nem vagyok képes megelőzni őket. Kár érte, de amit ebből a két futamból láttam az az, hogy az európai pályákon jól fogunk szórakozni.” – mondta Espargaro a második katari futmot követően. Legutóbb 6/10-re értékeltük az Apriliát egy hetedik pozícióval, így értelemszerű, hogy ennél csak kevesebbet adhatunk nekik ha ezúttal tizedikek lettek Espargaróval. Oké, hogy a spanyol csak öt másodpercre zárt az elsőtől és a viadal egy adott pontján a leggyorsabb is tudott lenni, azonban ez most kevés volt. A jelek továbbra is biztatóak, ennek fényében pedig többet várnánk már az Apriliától, azonban mint az a fenti nyilatkozatból kiderül, ők is saját maguktól.
 
Aleix Espargaro szerint az európai pályákon még jobbak lehetnek
 
Savarodi továbbra sem mondható tényezőnek, igaz ő még mindig sérült (nem 100%-os a válla), habár 10 másodpercet gyorsult a versenytempója (A győztes Quartararo 5 másodperccel gyorsabban teljesítette a versenytávot, mint az első futam nyertese Vinales) ami azért pozitívum. Ettől függetlenül Andrea Dovizioso apriliás tesztje kapcsán nyilván Savadori az, aki nincs biztonságban, amennyiben mindkét fél részéről az a döntés születik, hogy szeretnék összeszűrni a levet és Dovi az Aprilia versenyzője lesz. Ehhez persze szükséges a csillagok optimális együtállása is, azonban a tesztet követően okosabbak leszünk.
 
Honda 2/10 – Mi lett volna ha…
A HRC gyári alakulatánál Espargaro (13. hely) és Bradl (14. hely) is a saját hibájának tudta be/magyarázta a gyengécske helyezéseket. Mivel Bradl továbbra is Marquez helyetteseként van jelen, így tőle annyira mégsem várunk sokat, mint előbbitől. Espargaro szerint ha nincs a két hibája, akkor jóval előrébb is végezhetett volna, azonban hogy mennyire azt nehéz lenne megjósolni. Ettől azonban még nem lesznek jobb erdemények a spanyol versenyző neve mellett. Legutóbb nyolcadikként intették le, így jelenleg összesen tizenegy pontja van, mellyel tizedik az összetettben, 29 egységgel az éllovas Zarco mögött. Enyhítő körülményként bemondhatjuk, hogy a mezőny szoros és néhány tized javulás is már óriási előrelépésnek számít, azonban nincs arra garancia, hogy ez mindig így lesz. Akárhogy is nézzük, mindenféleképpen kétélű késként lehet tekinteni az Espargaro – Honda kettősre, vagy pontosabb megfogalmazásban úgy is mondhatnánk, hogy pro és kontra érvekkel lehet előhozakodni.
 
Együtt a Repsol Honda duója - Espargarót nem sokkal a HRC tesztversenyzője, Stefan Bradl előtt intették le
 
A “még csak két versenyen vagyunk túl”, “kicsik a különbségek” stb. közhelyeken túl ott van a tény, amelyre legutóbb már felhívtuk a figyelmet, hogy ha egy csomag (versenyző és technika együtt) összeáll, akkor bizony egyből jönnek az eredmények, amire számtalan példa van a múltból. Lorenzo és a Ducati esete viszont talán némi türelemre inthetné a Honda szurkolókat, bízva abban, hogy Espargaro idővel elkezd a győzelemért, de legalábbis dobogókért harcolni. Jelenleg ez nem igazán látszik, azonban az csak örömteli lenne, ha az elejében a Honda is beszállna a buliba. A HRC egyelőre fújhatja, hogy mind a négy versenyzőjének ugyanolyan gyári gépet adott (emlékszünk még, hogy a holtszezon során ezt mennyiszer elmondta Nakagami?), de legalábbis biztosan nem ilyen szezokezdetben reménykedtek. Versenyzői hiba ide vagy oda, ezen a versenyen nálunk átvették a sereghajtó helyét, ami legutóbb a KTM-é volt.
 
Mindkét hondás magára vállalta a gyenge eredményeket
 
A privát csapatok háza táján Alex Marquez ott folytatja eddig, ahol tavaly év végén abbahagyta: Esik-kel, legyen szó tesztről, vagy futamról. A spanyol lenullázta mindkét katari versenyét, sok pozitívum eddig nincs a produkciójában. Nakagami úgyszintén messze elmarad attól, amit várnánk tőle az elmúlt szezont követően. A HRC reménye továbbra is Marc Marquez és a nyolcszoros világbajnok visszatérése: Kérdés azonban ez mikor történhet meg, ott lesz-e mondjuk Portimaóban, vagy inkább Jerezt veszi célba, illetve miután újfent ott van a mezőnyben, vajon mire lesz képes, vagy éppen mennyi idő kell neki, amíg ismét formába kerül.
 
Végül, de nem utolsó sorban, egyfajta képzeletbeli apróbetűs részként: Ahogy a gyógyszerek esetében gyorsan elhadarják a reklámokban, hogy “A kockázatok és mellékhatások tekintetében…bla..bla.bla”, úgy érdemes szem előtt tartani, hogy érthető okokból kifolyólag az adott márka, csapat, szponzor…stb. elvárásai, valamint ezzel együtt sportpolitikai szempontok is meghatározóak lehetnek abban, hogy ki mit nyilatkozik, vagy éppen mennyire diplomatikus. A legutóbbi versenyző, aki ezt sikerrel figyelmen kívül tudta hagyni (pontosabban megengedhette magának), Cal Crutchlow-nak hívják. A brit motoros saját bevallása szerint már csak emiatt is óriási szerencséje volt karrierje során a támogatóival, hogy ezt mindig megtehette, ami nem mellesleg igen imponáló és egyben szimpatikus volt a szurkolók szemében is.
 
 Fotó: MotoGP Media


Hozzászólások