MotoGP

Dashboard – Előbb is szólhattál volna KTM módra

Akik „beragadtak” azoknak elkeserítő is lehet a KTM hirtelen jött sikere, nekünk azonban csakis jó értelemben véve keverte meg a lapokat, hogy most már a Yamahán és a Ducatin kívül más is bejelentkezett a győzelmekért és dobogókért.
KTM 8/10 – „Nincs más hátra, mint előre” /Szemfényvesztők 2./
A KTM-re talán nincsenek elég pozitív szavak, hiszen akarva vagy akaratlanul csakis kizárólag dicsérni lehet őket Oliveirával együtt. Mugelloban második hely, most pedig győzelem. (Érdekes, hogy mégis Binder hosszabbított velük előbb, nem pedig a portugál, de ez már más történet.) Amikor a verseny során Quartararo utolérte, majd meg is előzte a KTM-est, akkor talán sokan legyintettek, hogy innentől vége a dalnak, El Diablo a purgatóriumba küldi az osztrák narancsot, azonban láss „csodát” Oliveira nem csupán visszavágott, de meg is tudta nyerni a futamot. Hatalmas öröm a sógorok háza táján: gondoljunk csak bele, hogy hol voltak a szezon első pár futamán. Gyakorlatilag leírtuk őket és a mezőny végében, egyfajta száműzetésben kullogtak, aztán mégis fordult a kocka. Korábban már pedzegettük a dolgot, hogy amennyire ez a KTM érdeme és elismerése, ezzel párhuzamosan annyira lehet egyúttal kínos  a dolog egy Hondának, vagy ne adj ég Apriliának.
Az osztrák gyártó bebizonyította, hogy egy jól betalált fejlesztéssel akár azonnal a mezőny elejére lehet ugrani, ez pedig nem igazán akar összejönni a már említett rivális japán és olasz márkának. Hogy is van az az elcsépelt reklámszlogen, hogy a „Red Bull szárnyakat ad?” :) Oliveira a futamot követően azt mondta, hogy úgy számoltak jobb tempója lesz Quartararonak, de miután a francia megelőzte, látta, hogy képes vele maradni és visszatámadni. A KTM-nél az utóbbi eredmények fényében talán csak azt sajnálhatják, hogy nem sikerült már a szezon első versenyétől fogva ezt a szintet hozniuk. A portugál versenyző 61 ponttal van a pontversenyt vezető yamahás mögött. Sachsenring következik, ami azért nagyon más pálya, mint a mugelloi, vagy éppen catalunyai volt. Most ugrik majd igazán a majom a vízbe…
 
Ducati 7/10 – „És találkoztam az Egyesült Államok elnökével…megint” /Forrest Gump/
A Ducatinál mindenképpen profitáltak Quartararo bőrruhájából, ha lehet így fogalmazni, ami most legalább annyira jól jött nekik, mint amennyire rosszul a yamahásnak. Zarco (megint) második lett, idén immáron negyedszer, ami nem mellesleg így is eddig a francia legsikeresebb MotoGP szezonja dobogók tekintetében, mivel eddig egyik királykategóriás évében sem sikerült négy top3-as eredményt bezsebelnie. Ezzel már szinte ott van El Diablo nyakán, tizennégy pont hátrányban, nem mellesleg pedig Millernek is jól jött, hogy Quartararo büntetést kapott, hiszen így ő nemkülönben értékes pontokat tudott hozni a francián. Nem jött azonban ki a lépés Bagnaianak, akinek a gumiválasztáson ment el a versenye. „A közepes abroncsot szerettük volna kipróbálni, de sajnos nem alakult jól a dolog. A végén próbáltam a fogyasztást is menedzselni.” – mondta a versenyt követően az olasz, aki a mugelloi nullázást követően alighanem jobb eredményben bízott.
 
Zarco (balra) és Miller is faragott hátrányán a pontversenyben
 
Nem reménytelen a Ducati helyzete, de a papírforma szerint Sachsenringen nem lesz könnyű dolguk a Yamaha ellen, főleg olyan blama után, ami a Quartararot érte Barcelonában. Miller egyébként úgy nyilatkozott a catalunyai futamot követően, hogy tudta, hogy francia ellenfele büntetést fog kapni, amiért kerülőúton ment a célegyenes után sikánban, ezért csak próbált minél közelebb mögötte maradni. Így lett meg a harmadik hely az ausztrálnak, ezzel pedig két ducatis is felállhatott a dobogóra, ami azért nem néz ki rosszul. Ami pedig a többi ducatist illeti: A hosszú kihagyás után visszatérő Jorge Martin talán nem csoda, hogy még nem tényező, Bastianini és Marini pedig a GP19 nyergében legfeljebb egy-két villantással számolhat ebben a szezonban, ami top8-as eredmények formájában mutatkozhat meg.
 
Yamaha 5/10 – „Micsoda hülye helyzet” /Végső visszaszámlálás/
Amennyire Quartararonak állt a zászló a kvalifikációt követően, annyira nem sikerült neki a futam. Az még hagyján, hogy a rajtot követően voltak gondjai a zárkózással, azonban amikor beérte Oliveirát és látszott, hogy mennyire jól betapad a Yamaha, milyen szépen tartja az íveket, hogyan tolja le a pályáról a KTM-est, akkor talán a Yamaha boxban már mindenki szárazra dörzsölte a tenyerét, hogy aztán a győztesnek járó pezsgővel áztassák fel a bőrt rajta, de ez viszonylag hamar felejtős lett. Ilyet nem nagyon láttunk még, hogy valakinek szétnyílik a bőrruhája, ráadásul teljesen indokolatlanul, hiszen miután az Alpinestars megejtette a vizsgálatot az ügyben, azt mondták, hogy semmiféle rendellenességet nem találtak Quartararo bőrruhája kapcsán. Se rossz cipzár, se semmi hasonló… A francia versenyző úgy fogalmazott, hogy fekete zászlót érdemelt volna, szerencséje, hogy ezt végül is nem kapta meg.
 
Érthetetlen eset, konkért magyarázat pedig továbbra sincs rá
 
A „levágásért” kiosztott három másodperces büntetéssel már kevésbé értett egyet, mivel szerinte nem nyert időt azzal, hogy kerülnie kellett. Így vagy úgy, annyiban bizonyosan szerencséje van, hogy nem intették ki, hiszen a leginkább kézenfekvő ez lett volna. Talán ha nem az utolsó körökben történik a dolog, akkor erre sor kerül, de ettől függetlenül is Quartararo mindenképpen bánhatja azt, ahogy végül alakult számára a versenynap. Vinales főmérnök cseréje nem hozott kapásból világmegváltást – köze nem volt a dobogóhoz, akárcsak Morbidellinek, akinek pedig jó volt a tempója az edzéseken. Elmondása szerint a futamon realizálódott benne, hogy nem képes a valódi sebességét hozni. Valentino Rossi bukása kapcsán sajnos inkább egy visszavonuló legenda képe lebeg előttünk, mintsem egy újabb szezon a „Doktortól”, igaz pénteken és szombaton is a korábbiaknál jobb formát mutatott. A nyári szünetig – mely során elviekben döntést hoz a jövőjéről – még két futam hátra: Sachsenring és Assen.
 
Suzuki 5/10 – „Nem jó, de nem is tragikus” /Csernobil/
A Suzuki eleve „fél gőzzel” vágott neki a hétvégének Rins biciklibalesete és egyben orsócsonttörése miatt. Ennek fényében Mir értékes pontokat szerzett (ismét) csapattársa pedig folytatta a nullás versenyek sorát, igaz most kissé más okból kifolyólag. Sajnos a Suzuki azon erőssége, mely korábban jellemző volt rájuk (a futamok utolsó felében zárkóznak és egyben gyorsulnak be) most eltűnni látszott, ha pedig nincs Quartararo második három másodperces büntetése, akkor a negyedik hely sem lett volna reális. Egy picit kevés volt ez most a kékektől, mind létszámban, mind pedig teljesítményben.
 
Mir egyszemélyes hadseregként megtette amit kellett
 
Habár 2022-re a szatellit csapat lehetősége egyre kevésbé tűnik valószínűnek az esetükben, ettől függetlenül pont a fentiek miatt járnának jól egy olyan privát alakulattal, melynek akár a gyári motort is oda tudnák adni, az pedig hasonlóan jól képes menedzselni őket kiváló versenyzőkkel a nyergükben, mint azt a Pramac Racing teszi a Ducatinál, vagy éppen egy éve tette a Petronas a Yamaha esetében. Egyébként is már tavaly kinőtte a Suzuki a „kizárólag gyári csapatunk van” státuszt.
 
Aprilia 2/10 – „Kereszthalál? Jó. Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet.” /Brian élete/
Morbid és egyben kissé túlzó is az alcím, azonban az Apriliánál két állandó probléma is szerepet játszik abban, hogy nem nagyon képesek előrelépni eredmények tekintetében. Az egyik, hogy bár kissé szemtelen kijelentés, de sajnos Savadorival csak sűrűbben, nem pedig többen vannak. Hogyha Epargaronak nem megy, akkor onnantól – legalábbis normál körülmények között biztosan – el lehet felejteni a jó eredményt, de még talán a tisztes helytállást is. Az azért kellemes látvány volt, hogy a Repsol Hondát, azon belül is Marc Marquezt túráztatják a futamon, azonban még szebb lett volna ha nem a hetedik hely magasságában, és ha Espargaro nem bukik.
 
Amíg Espargaro versenyben volt addig mutatott pár biztatót az Aprilia...már ha a hetedik hely magassága még mindig annak számít
 
A másik, hogy bár továbbra is ők az egyetlen gyártó, amely „nyakra-főre” fejleszthet, csak nem akar a dobogó összejönni. Ami a KTM-nek olyan jól sikerült fejlesztési korlátozásokkal, az az Apriliának nem igazán megy. Persze az sem kizárt, hogy ezt az évet még szeretnék kihúzni a Gresini Racing-gel, tudván, hogy 2022-ben úgyis gyári csapattal indulnak, emellett Andrea Doviziosot is szeretnék behúzni, aki joggal gondolhatja azt, hogy ha Aleix Espargaro arra képes ezzel a motorral, amit eddig látunk tőle, akkor ő maga miért ne lehetne vele jobb.
 
Honda 1/10 – „Az élet hosszú szívás-széria..” /Deadpool/
A Honda talán a valaha látott legnagyobb hullámvölgyben van a 2002 óta tartó MotoGP érában. Ennyire eredménytelenek nemigen voltak, leginkább a Ducati 2011-es és 2012-es szezonja jut az eszünkbe, igaz ott azért csurrant-cseppent helyeként egy dobogó, vagy legalább top5. A HRC-nél a jelek szerint még a versenyt is nehéz befejezni a motorjukkal, legyen szó bármelyik pilótájukról. A Hondánál persze mindent megpróbálnak a javulás érdekében, a hírek szerint a lehetőségekhez mérten hoztak egy csomó fejlesztést a hétfői catalunyai tesztre, nem véletlen, hogy Marquez boxában egy harmadik, teljesen új motor is helyet kapott, emellett két aero csomagot is tesztelt a spanyol.
 
Hic estbene quiescat (Itt van, nyugodjék békében)
 
Talán már Pol Espargaro is másként vélekedik az ikonikus Repsol Hondáról, mint arról oly sokszor beszélt leigazolását követően, hiszen ezekben az időkben minden csak nem örömmámor hondás pilótának lenni. Megjegyzendő, hogy Marquez sem az igazi még, tekintve, hogy a barcelonai tesztet követően elmondta, hogy délutánra azért már elfáradt – sok volt neki az a 87 kör, hiába a több etapban való teljesítés. Az a japán gyártónak is irigykedésre adhat okot, hogy ami nekik nem akar sikerülni az a KTM-nek milyen jól összeállt, ráadásul ugyanolyan fejlesztési feltételek mellett. Az már elég nagy gond, ha Marquez sem tud mit kezdeni a motorjukkal, márpedig most ez a helyet. Sachsenring kapcsán maradt a remény, mindezt a hétfői teszten tapasztaltakra alapozzák.

Fotó: MotoGP Media
 


Hozzászólások