Dakar

Beleszól-e Alonso a nagyok dolgába? Megszakad-e a KTM sorozata? – előzetes

Vasárnap rajtol a 42. Dakar rali, amelyet először rendeznek Szaúd-Arábiában, s amely több érdekességet is tartogat az autós és a motoros mezőnyben egyaránt.
Kezdjük a legfontosabb adatokkal: a 2020-as Dakar rali lesz a legendás viadal 42. kiírása, s az első, amelyet nem Afrikában és nem is Dél-Amerikában, hanem Szaúd-Arábiában rendeznek. A verseny 12 szakaszból áll majd, ezeken közel 7900 kilométert kell megtenniük a versenyzőknek, ebből csaknem 5000 km lesz a szelektív szakasz. Összesen 351 egység nevezett az idei Dakarra (tavaly 334 volt ez a szám), ez 557 versenyzőt jelent, akik 53 nemzet színeit fogják képviselni. A magyar azonban nincs közöttük: a tavaly 20. helyen befutó Szalay Balázs és az Opel Dakar Team kihagyja a 2020-as kiírást – elmondásuk szerint nem állt össze az anyagi háttér –, így a Dakar helyett a februári katari világkupa-fordulón fognak rajthoz állni. Az ő távollétükben így a román színekben induló Gyenes Emanuelnek és a vajdasági Saghmeister Gábornak szurkolhatunk a következő két hétben.
Ami az esélyeket illeti: az autósok mezőnyében ismét főként a Toyoták és a Minik párharcára lehet számítani. Előbbi gyártót képviseli a címvédő és háromszoros győztes Nasser Al-Attiyah, a 2009-ben első helyezett Giniel de Villiers, valamint Bernhard Ten Brinke és a Dakaron most debütáló Fernando Alonso is. A Formula-1-ben kétszeres, a WEC-ben elért tavalyi sikerével viszont összességében háromszoros világbajnokra természetesen fokozott figyelem irányul majd, de a spanyol igyekezett csökkenteni az elvásárokat magával szemben: saját bevallása szerint is ez lesz karrierje legkeményebb kihívása, s elsődleges célja, hogy ne essen ki egy „hülye hiba” miatt. Mindenesetre a segítségére lehet, hogy a navigátora a roppant rutinos, a motoros kategóriában ötször diadalmaskodó Marc Coma lesz.
 
Nem a gyári csapatban, de Toyotával fog szerepelni Yazeed Al-Rajhi is, aki már az előző években is erős formát mutatott olykor, most pedig a hazai pálya előnye játszhat a kezére. És persze a Minikkel is számolni kell, mindenekelőtt persze a Mr. Dakar becenévre hallgató tizenháromszoros győztessel, Stephane Peterhansellel, valamint a kétszer diadalmaskodó Carlos Sainzcal, de érdemes lesz figyelni Orlando Terranovát vagy épp Jakub Przygonskit is. A 2014-ben nyerni tudó Nani Roma ezúttal egy kevésbé ismert német márkával, a Borgwarddal fog rajthoz állni. A WTCR szerelmesei számára jó, hogy Tom és Tim Coronel ismét ott lesz az indulók között. Volt egyébként egy kiesés is már a start előtt: Martin Kolomy bukott nagyot a Ford Raptorjával, a pilóta csigolyasérüléssel kórházba is került.
A motorosok között lassan immár két évtizede az a kérdés, hogy meg lehet-e törni a KTM 2001 óta diadalmenetét. Az biztos, hogy nem lesz könnyű dolguk a kihívóknak, hiszen 2020-ban is roppant erős az osztrákok gyári felállása: az elmúlt négy kiírás győztese – Toby Price (ő 2016-ban és tavaly is nyert), Sam Sunderland és Matthias Walkner – egyaránt velük tér vissza a sivatagba, ahogy a négyfős felállást teljessé tévő Luciano Benavides is esélyes lehet. Ha pedig ez nem lenne elég, a Husqvarna színeiben is indul néhány nagynevű motoros, akik közül mindenekelőtt Pablo Quintanillát érdemes kiemelni.
 
Ugyanakkor a Honda és a Yamaha legénysége is talán erősebb, mint valaha. Előbbi márka 2019-ben is komoly esélyesnek tűnt, ám a mindig erősen szereplő Joan Barreda Bort hamar kiesett egy bukás következtében, Ricky Brabec vezető helyen állva szenvedett motorhibát, míg Kevin Benavides esélyeinek egy később aztán törölt háromórás időbüntetés vetett véget. Ők hárman idén is a Hondát erősítik majd, míg a Yamahánál elsősorban a tavaly motorhiba miatt kieső Adrian van Beveren, valamint az előző kiírást az ötödik helyen záró Xavier de Soultrait irányíthatja magára a figyelmet, akiket Franco Caimi és Jamie McCanney segítheti a gyári istállónál.
A többi kategória közül a quadosoknál történt a legnagyobb változás a mezőnyt illetően, hiszen nem lesz ott Szaúd-Arábiában a tavalyi bajnok Nicolas Caviglassio (sőt, egyik dobogós argentin sem), visszatér viszont a kétszeres győztes Ignacio Casale, miután előző évben az SxS-esek között próbált szerencsét. A quadosoknál így ő lesz a legnagyobb esélyes, a fő kihívója pedig a lengyel Rafal Sonik lehet. A kamionosoknál is történt egy fontos változás 2019-hez képest, Gerard de Rooy ivecós gárdája ugyanis teljesen új felállással vág neki az idei kiírásnak: többek között sem a hátsérüléssel küzdő csapatvezető, sem Federico Villagra nem áll rajthoz. Így viszont a Kamaz újfent toronymagas favorit lesz, mindenekelőtt a háromszoros címvédő Eduard Nikolajev révén, de Dmitrij Szotnyikov is esélyes lehet – és persze azért a Tatrát kormányzó Ales Loprais is beleszólhat a küzdelmekbe. Az UTV vagy SxS érdekessége pedig az, hogy az előző két győztes, Francisco Lopez Contardo és Reinaldo Varela, valamint Gerard Farres Guell mellett ezúttal itt fog szerepelni a motorosok között ötször győző, az utóbbi években az autósok között induló Cyril Despres is.
 
Az idei kiírás kapcsán fontos megemlíteni azt is, hogy a szervezők reagáltak a versenyzők tavalyi, a kiadott útikönyvek pontatlanságait érintő kritikákra. A rali új igazgatója, David Castera egy új módszert vezet be összesen hat etap során: eddig az egységek előző nap kaptak egy alap információkkal ellátott útrajzot, amelyet aztán a csapatok kiegészíthettek saját maguknak, idén viszont csak az adott nap reggelén kapnak kézhez az indulók egy jóval részletesebb leírást. Az autósok 15, a motorosok 25 perccel a szakaszok startja előtt kapják meg ezt – ezzel részben egyébként azt is szeretnék elérni a szervezők, hogy a nagyobb csapatok ne kerüljenek előnybe ezen a téren. Mindenesetre Castera bízik abban, hogy beválik az új módszer, ahogy abban is, hogy a dél-amerikai viadaloknál várhatóan gyorsabb 2020-as Dakar a szokásoknak megfelelően izgalmas és fordulatos lesz. Tv-ben egyébként két csatorna is sugároz majd összefoglalókat a versenyről: az Eurosport 1-en ez 23 órakor, az RTL Klubon változó időben, de némileg később kerül képernyőre.
 
Fotók: Toyota, Red Bull Content Pool


Hozzászólások