MotoGP

A Ducati szerint a Michelin új első abroncsa lehet a megoldás

Habár a MotoGP hivatalos gumiszállítója csak 2022-re ígéri azt az új fejlesztésú első gumit, ami a Ducati szerint ismét versenyképessé teheti őket, az olasz márka bízik benne, hogy már jövőre használhatják ezeket az abroncsokat.
A Ducati nagyon reménykedik abban, hogy a Michelin a tervekkel ellentétben 2021-ben használatra bocsátja azt az új első abroncsot, amely az eredeti tervek szerint is ekkor debütált volna, azonban a COVID-19 okozta változások és egyben gazdasági hatások végett a francia abroncsgyártó cég további egy évet várna az új gumi debütáltatásával. (A csapatok egyébként ezt “tappancsot” már kipróbálhatták korábban) A problémát – legalábbis a Ducati számára mindenképpen – az jelenti, hogy a 2020-as hátsó gumik annyira jól tapadtak a Desmosedicin, hogy az első abroncsok ilyen tekintetben nemigen voltak összhangban azokkal. Egyes megállapítások szerint egyébként ez a probléma leginkább a V4-es motorblokkot használó MotoGP gépenél jelentkezik, ugyanis a sor négyesek, mint a Yamaha vagy a Suzuki, jobban képesek megbírkózni ezzel a helyzettel. A Ducati mérnökei ezért úgy vélik, hogy a már említett új fejlesztésű első abroncs a szó hagyományos és átvitt értelmében is egyensúlyba hozhatja a Ducatit, amely így 2021-ben ismét a világbajnoki címért szeretne harcolni.
 “A helyzet az, hogy a 2020-as hátsó gumikkal a motor elejének problémája még nagyobb lett.” – kezdte Davide Tardozzi, a Ducati gyári alakulatának vezetője. “Próbálunk nyomást helyezni a Michelinre, nem kizárólag a Ducati, miatt, hanem mert más csapatoknak is hasonlóak a problémái. Meglátjuk, hogy mit, hoz a tél és a Michelin engedi-e, hogy kipróbáljunk pár új első abroncsot, a malajziai és a katari teszt alkalmával. Ez kissé versenypolitikai helyzet is. Reménykedünk, reménykedünk és csak reménykedünk az új gumi kapcsán.” – utalt ezzel az olasz szakember arra, hogy esetleg már 2021-ben érkezhet a francia gumimárka részéről a fejlesztés. A Michelin már egy ideje fejleszt olyan abroncsot, amely javíthatja az első tapadást, azonban ahogy feljebb is említettük már, a pandémia helyzetből kifolyólag ennek használatát 2022-re tolták, habár a Ducati bízik benne, hogy ez mégsem lesz így.
“Az új hátsó gumi tapadása elképesztő, az ilyesmit pedig mindig szívesen vesszük.” – folytatta Tardozzi. “Olykor azonban éppen ez tud problémát generálni.” A szezon során egyébként Petrucci és Miller is szenvedett emiatt, azonban leginkább Bagnaia volt az, aki azért bukott többször is, mert elment a motor eleje, mégpedig akkor, amikor az olasz motoros elengedte az első féket. Na de miért fontos ez? Alapvetően két olyan fő (mondjuk úgy) szekció van, amikor leginkább benne van a pakliban a bukás a motorversenyzésben, ez pedig amikor a pilóta leveszi a kezét az első fékről kanyarba érkezéskor, illetve amikor elkezdi húzni a gázt a kanyarkijáratnál. Amikor a versenyző fékez (nagy többségében azt lehet mondani 80-20%-os elosztásban használják a pilóták az első és a hátsó féket, vagyis a féktávokon döntő részben az első féknek kell megfognia a motort) akkor értelemszerűen nyomás alá kerül az első futómű, ezáltal pedig az abroncs is, ami erre az időre jobban deformálódik és egyben fekszik rá az aszfaltra. Egy időre tehát megnövekszik a gumi felületi érintkezése az aszfalttal, ezáltal pedig a tapadás is
Magától értetődő tehát, hogy amint a pilóta leveszi az ujjait az első fékről, csökken a nyomás és az érintkezési felület, vagyis az abroncs visszanyeri eredeti(bb) formáját, így pedig a tapadás sem az egy időre megnövekedett értéket produkálja. Ekkor válik igazán érdekessé a helyzet, amire Tardozzi is célzott. Hasonló a procedúra a kigyorsításnál is, azonban inkább a hátsó gumi szempontjából, hiszen gázadásnál a versenygép hátuljára összpontosul nagyobb “nyomás” ezáltal az első abroncs kevesebb tapadást biztosít. Jelenleg úgy néz ki, hogy előbbi esetben rejlik a Michelin gyengesége a Ducati szempontjából, hiszen amikor versenyzőik elengedik a féket, akkor nem minden esetben képesek kezelni a hirtelen tapadáscsökkenéssel járó helyzetet.
Bagnaia például egy igen folyamatos és simának mondható vezetési technikával elég kiemelkedő kanyarsebességre képes, azonban eléggé meggyűlt a baja ezzel hideg időjárási körülmények között, amikor nem volt akkora a tapadás. Amennyiben a Ducati mérnökeinek teóriája megállja a helyét és jövőre érkezne a Michelin új első abroncsa, akkor az például Bagnaia számára óriási előrelépést jelenthet. Erről maga az olasz is beszélt. “A gond az első gumi hőmérséklete. Az én vezetési stílusommal még nehezebb felmelegíteni az első abroncsot. Ez igazán meleg időben előny, mivel nem melegítem túl, azonban hideg időben nem jó. Elkezdtem azonban ezen dolgozni és már attól kezdve keményen nyomni, ahogy kigurultam a pályára, ahogy Jack (Miller) is csinálja. Nem könnyű ezt így megtenni, azonban sajnos ez volt az egyetlen módja annak, hogy megpróbáljuk felmelegíteni a gumit, amikor nem túl magas az aszfalt hőmérséklete.
A Ducatinak egyébként nem kizárólag a Michelinben van minden reménysége, hiszen három újonc versenyzőjük is lesz Jorge Martin (Pramac Racing), Enea Bastianini (Esponsorama Racing) és Luca Marini (Esponsorama Ducati) személyében. Ráadásul mindhárman a bolognai gyártóval kötöttek kontraktust, ami sokat elárul arról is, hogy a Ducati komolyan gondolja fiatalító programját és azt, hogy a feltörekvő tehetségekbe vesse bizalmát. A gyári alakulatnál jövőre szereplő Jack Miller is mindössze 25 éves, Bagnaiaról már nem is beszélve (23). A rangidős egyértelműen Martin (22) csapattársa, Johann Zarco a maga 30 évével.  
 
Fotó: Pramac Racing


Hozzászólások