Fast Lane
 

21 éves olasszal bővül a Superbike mezőnye

21 éves olasszal bővül a Superbike mezőnye: Axel Bassani a Superbike mezőnyének ötödik Ducatiján kap lehetőséget idén. A fiatal motoros előző évben még a Supersport mezőnyében húzta a gázt, az év végén pedig 17. lett a tabellán a maga 33 világbajnoki pontjával. Bassani 2017-ben például négy Moto2-es vb-futamon is indult, azonban elég kevés sikerrel, hiszen a top20-ba sem fért be, viszont ugyanazon évben két Supersport futamán hetedik és tizennegyedik lett. Az olasz motoros egyébként eddigi pályafutása során Stock600-ban és Stock1000-ben is ért el szép eredményeket, sőt az olasz Superbike-ban 2018-ban az ötödik helyen zárt. 2019-ben például Misanóban a 18. (!) helyről rajtolva végül másodikként intette le a kockás zászló. Meglátjuk idén hogyan boldogul majd a Superbike világbajnokság mezőnyében.

Fast Lane
 

A NorthWest 200 is törölve

A NorthWest 200 is törölve: várható volt, ám szerdán hivatalosan is bejelentették, hogy a Man-szigeti TT mellett a második legnagyobb utcai versenyt, az Észak-Írországban megrendezett NorthWest 200-at sem tartják meg 2021-ben. A szervezők azzal indokolták a döntést, hogy az oltások megkezdése ellenére sem garantálható, hogy a járványveszély a tervezett májusi időpontra elmúlik. A tavalyi év után tehát idén sem lesz NorthWest 200, a szervezők 2022. május 08-14 között tervezik megtartani a következő kiírást.

Fast Lane
 

Guintoli az Endurance VB-n

Guintoli az Endurance VB-n: a mai napon bejelentették, hogy a 2014-es Superbike világbajnok, (aki már évek óta a Suzuki tesztpilótája és helyettesítő versenyzője) idén az Endurance VB teljes szezonjában versenyezni fog. Nem túl meglepő módon a gyári Suzuki csapatnál, a SERT-nél fog menni, amely az idei szezonban már nem a megszokott kék-sárga gyári színekben fog pompázni, ugyanis egyesültek a japán bajnokságban versenyző gyári csapattal, a Yoshimurával. Az alakulat neve így most már Yoshimura SERT, és a kék-sárga helyett a japán tuningcég piros-fekete színeit viseli majd. Szintén bejelentették, hogy vele együtt igazolják le a japán Kazuki Watanabét - ők ketten érkeznek a már két meglévő versenyző: a francia Gregg Black és a belga Xavier Siméon mellé.

Fast Lane
 

Fabrizio a Supersportban tér vissza

Fabrizio a Supersportban tér vissza: ma bejelentették, hogy a korábbi WSBK futamgyőztes és Stock1000 bajnok olasz Michel Fabrizio hosszú parkolópálya után visszatér az aktív versenyzéshez, méghozzá világbajnoki szinten. 2021-ben a szintén olasz Motozoo by Pucetti csapat Kawasakijával fog versenyezni a Supersport600 géposztályban, csapattársa a mindössze 18 éves japán Shogo Kawasaki lesz. Fabrizio 2009-ben és 2010-ben volt a Superbike VB-n a Ducati gyári versenyzője, mind a négy futamgyőzelmét ekkor szerezte. Utána versenyzett még Suzukival, BMW-vel, Aprilával, Hondával és Kawasakival is, de már nem ért el átütő sikereket. A 2015-ös szezontól kezdve parkolópályára került, az olasz bajnokságban versenyzett, de ott is csak alkalomszerűen - leszámítva 2018-at, amikor teljes szezont ment az Olasz Supersport bajnokságban egy MV Agustával, de csak 14. lett összetettben. Azonkívül motoros oktatással és a családjával töltötte az idejét. 2021-el kapcsolatban elmondta, hogy nincs különösebb elvárása, vagy célja, egyszerűen azon lesz, hogy odategye magát, és a lehető legjobb eredményeket elérje.

Fast Lane
 

Thomas Gradinger visszatér a Supersportba

Thomas Gradinger visszatér a Supersportba: Azok után, hogy az osztrák motoros kiülte a 2020-as szezont, most ismét rajthoz áll majd a Supersport világbajnokság mezőnyében. A 24 éves motoros két teljes szezont lehúzott már a 600-asok vb sorozatában 2018-ban és 2019-ben, legjobb eredménye pedig egy harmadik hely volt. Az összetettben is rendre a top10-ben zárt, hiszen kilencedik (2019), valamint hetedik (2018) is volt a tabella év végi összesítése során. Gradinger idén is egy R6-os Yamahán ül majd a DK Motorsport színeiben, akik abban bíznak, hogy az osztráknak köszöhetően esetleg top5-ös helyezésekre is gyakrabban lehet esélyük mint eddig. Tavalyi versenyzőik (Xavier Navand és Luigi Montella) nem túl sok sikert szállítottak a csapatnak, így nem meglepő, ha most Thomas Gradingernek adnak lehetőséget.

Fast Lane
 

Can Öncü csodával határos módon megúszta

Can Öncü csodával határos módon megúszta: A 17 éves török motoros épp Kenan Sofuoglu edzőpályájára tartott, amikor megtörtént a baj. A fenti képből látszik, hogy akár nagyobb tragédia is lehetett volna, azonban Öncü megúszta törésekkel, valamint a combja sérült még meg. A tavaly Supersportban szereplő motoros a MotoGP legfiatalabb győztese rekordot tartja 15 évesen és 116 naposan, miután élete első vb-futamát, szabadkártyás indulóként még 2018-ban megnyerte Valenciában.

Fast Lane
 

Versenyzőcsere a Husqvarnánál

Versenyzőcsere a Husqvarnánál: a spanyol AS lap értesülései szerint Max Biaggi csapata elbocsátja a 2020-ban náluk versenyző, és 2021-re is szerződéssel rendelkező Alonso Lopezt. Helyére Adrián Fernandez érkezik, aki az idén a Moto3-ból Moto2-be fellépő Raul Fernández öccse. A váltás mögött prózai okok állnak: Fernandezék hoznak magukkal szponzort, így a csapat költségvetése is nagyobb lesz. A 'Pitito' becenevű Adrián Fernandez 2020-ban a FIM CEV Moto3 Junior világbajnokságban versenyzett egy Husqvarna nyergében, egy dobogós helyet szerzett, és a pontverseny hetedik helyén zárt. Részt vett még a Moto3-as világbajnokság zárófordulóján is, ahol a Snipers csapatnál helyettesítette Filip Salacot, és a 18. helyen intette le a kockás zászló. Lopez érthetően csalódott, azonban úgy nyilatkozott: "nem ez lesz a versenyzői karrierem vége. Dolgozni fogok azért, hogy erősebben térjek vissza"

Fast Lane
 

Pizzoli a Supersportban folytatja

Pizzoli a Supersportban folytatja: a 21 éves olasz Davide Pizzoli 2020-ban a Moto3-as világbajnokságon teljesített egy teljes szezont, ám nem volt sikeres - a BOE Skull Rider csapat színeiben egyetlen pontot sem szerzett. Ám hétfőn bejelentették, hogy a Valerio és Fabio Menghi által vezetett VFT Racing csapat színeiben fog a Supersport világbajnokságban versenyezni, egy R6-os Yamaha nyergében. Nem lesz ismeretlen számára a kategória: 2017-ben pár futamon már indult itt egy MV Agustával, ám mindössze két pontot szerzett, így ezután az olasz és a spanyol Moto3-as bajnokságokban versenyzett, amit tavaly követett a világbajnokság.

Fast Lane
 

Fausto Gresini koronavírusos

Fausto Gresini koronavírusos: A Gresini Racing tulajdonosánál és egyben csapatfőnökénél megállapították a COVID-19-cel való fertőzést, így az 59 éves olasz szakember állapotát folyamatosan ellenőrzik a biztonság kedvéért. Úgy tűnik hiába az elővigyázatosság, koránt sem alaptalanok a hírek, miszerint új lendületet kapott Európában a világjárvány (főleg az új, mutáns “verzió” megjelenésével) veszélybe sodorva ezzel a MotoGP idei első tesztjének megvalósítását is.

Fast Lane
 

Tuuli az MV Agustánál, Pratama a Ten Kate Yamahánál

Tuuli az MV Agustánál, Pratama a Ten Kate Yamahánál: újabb igazolásokat jelentettek be a napokban a Supersport világbajnokságra. A finn Niki Tuuli két és fél év szünet után tér vissza a szériaalapú versenyzéshez. Egy sikertelen Moto2-es kitérés után az elmúlt két szezont a Moto2 EB-n, valamint a Moto-E világkupán töltötte. Ő szerezte az 2019-ben induló elektromos széria első győzelmét, a Moto2 EB-n pedig idén a bajnokság második helyén zárt. Korábban a Yamahával már szerzett egy futamgyőzelmet, és azon lesz majd, hogy a jövőre utolsó szezonját teljesítő F3 675-ös MV Agustával újabbakat szerezzen. A csapat majd év elején fogja bejelenteni, hogy hány olasz masina lesz a mezőnyben, és kik lesznek a pilótái. Szintén bejelentették nemrégiben, hogy az indonéz Galang Hendra Pratama csapatot vált, és a bLU cRU WorldSSP by MS Racing helyett a Ten Kate Racing Yamaháján húzza majd a gázt, Dominique Aegerter csapattársaként. Idén szerény szezont teljesített: mindössze 24. lett a végelszámolásnál, a versenyeken pedig egyszer sem végzett 12.-nél jobb helyen. Korábban három évig ment a Supersport300-as VB-n, ahol két győzelmet is szerzett. (Fotó: Niki Tuuli facebook)

Fast Lane
 

Rabat a Barni Ducatinál

Rabat a Barni Ducatinál: a mai napon hivatalossá vált, amit már hónapok óta rebesgettek: a MotoGP-ből kiebrudalt Tito Rabat a Superbike VB-n folytatja, a Barni Ducati színeiben. Bár a 2014-es Moto2-es világbajnoknak volt érvényes szerződése az Avintia Ducatihoz 2021-re, Karel Abrahamhoz hasonlóan őt is menesztették a csapattól, hogy egy esélyesebbnek tartott versenyzőnek - jelen esetben Luca Marininek - helyet biztosítsanak. Sokan mondták, hogy ő igazából csak a szponzorpénzek kap helyet a királykategóriában, aminek volt is némi alapja, hiszen az ott eltöltött öt év alatt mindössze hat alkalommal tudott a legjobb tízben végezni. "Több évnyi MotoGP után most esélyem van új kalandba vágni a WorldSBK-n, és meg akarom mutatni a képességeimet ebben a bajnokságban. Tudom, hogy egy jó csapat és egy jó motor áll majd rendelkezésemre, ezért a lehetőségért szeretnék köszönetet mondani a Barni Racing Team-nek és a Ducatinak. Számomra ma kezdődött az új kaland, amikor először ülhettem fel a Ducati Panigale V4 R-re. Alig várom, hogy pályára mehessek vele, és keményen fogok dolgozni azért, hogy teljesen felkészült legyek az első tesztre" - nyilatkozta Rabat.

Fast Lane
 

Olasz tehetség az Orelac Kawasakinál

Olasz tehetség az Orelac Kawasakinál: a mai nap jelentették be, hogy egy ifjú olasz tehetség érkezik a Supersport 600 világbajnokságba: a 18 éves Leonardo Taccini 2021-ben az Orelac Kawasakinál fogja húzni a gázt, Raffaele de Rosa csapattársaként. Igaz, nem a teljes szezonban, csupán az európai versenyeken fog rajthoz állni. Taccini idén a Moto3 Junior VB-n versenyzett a Leopard Junior Teamben, a VB-re fellépő Xavier Artigas csapattársaként - ám vele ellentétben szerény eredménnyel zárta a szezont: három pontot szerezve a bajnokság 30. helyén végzett. Előtte három évig az Olasz Moto3-bajnokságban versenyzett, 2019-ben 10. lett az elszámolásnál, két dobogóval és egy leggyorsabb körrel.

Fast Lane
 

Van der Mark tesztelte a BMW-t

Van der Mark tesztelte a BMW-t: a holland versenyző nemrégiben megtette az első köreit a jövő évi motorjával, a vadonatúj BMW M 1000 RR-el. A tesztre a BMW saját pályáján került sor, mely a Franciaország déli részén fekvő Miramas mellett található. "Nagyon jó volt számomra, hogy összerázódhattam a motorral Miramasban. Szintén nagy segítség volt, hogy a csapat és én megismertük egymást. Több olyan dolgot is kipróbálhattunk, amikre egy normál teszt során nincs idő. Szóval nagyon pozitív volt, örültem, hogy ismét motorra ülhettem és alig várom a következő tesztet" - nyilatkozta a holland versenyző. A teszten viszont csak ő vett részt, leendő csapattársa, Tom Sykes még nem ült fel a jövő évi motorra.

Fast Lane
 

Morbidelli a Monza Rallyn

Morbidelli a Monza Rallyn: ezúttal sem maradt MotoGP-versenyző nélkül a hagyományos decemberi Monza Rally, ám idén nem a verseny legeredményesebb indulója, a hétszeres győztes Valentino Rossi, hanem "tanítványa", Franco Morbidelli mérette meg magát négy keréken. "Franky" a Yamahát egy Hyundai i20 R5-re cserélte, navigátora a szintén olasz Simone Scattolin volt. Idén azonban sokkal nehezebb dolguk volt az indulóknak, ugyanis az alapesetben semmilyen bajnokságba nem számító Monza Rally a globális járványhelyzet miatt a Rali Világbajnokság zárófutamává lépett elő, így helyi menők és sztárvendégek helyett a világ legjobb ralisait találtuk a nevezési listán. Végül 71 páros teljesítette a versenytávot, a versenyt (és egyben a világbajnokságot) az Ogier-Ingrassia páros nyerte, a Morbidelli-Scattolin duó a 61. helyen zárt.

Fast Lane
 

Laverty és Folger privát BMW-n

Laverty és Folger privát BMW-n: a mai napon bejelentették, hogy 2021-ben nem két, hanem négy darab BMW fog rajthoz állni a Superbike világbajnokságon, méghozzá nem is akárkikkel. A gyári csapatból kikerülő ír Eugene Laverty az olasz RC Squadra Corsénál folytatja, míg a német Jonas Folger és a szintén német Bonovo Action csapat az idei két szabadkártyás beugrás után jövőre teljes szezont futnak. Laverty idén mérsékelt teljesítménnyel a 15. helyen végzett a Superbike vébén, Folger viszont az IDM Superbike-ban az összes futamot megnyerve lett bajnok. A privát csapatok a gyárihoz hasonlóan a vadonatúj BMW M 1000 RR modellel fognak versenyezni.

Fast Lane
 

Supersport rövidhírek

Supersport rövidhírek: két igazolást jelentettek be a napokban a 2021-es Supersport VB-t illetően. Raffaele de Rosa három év után otthagyja az MV Agustát: jövőre már az Orelac csapat Kawasakiján fog ülni. Nacho Calero csapata idén még csak a Superbike-ban versenyzett, de 2021-ben a hatszázas géposztályban is indítanak motort. A 2016-os Superstock1000 kupagyőztes nem tudott futamot nyerni az olasz márkával, bár 11-szer állhatott fel a dobogóra. Szintén márkaváltás: a ParkinGO csapat jövőre Kawasakiról Yamahára vált. A versenyzőjük ugyanúgy a 2019-es Supersport300 világbajnok, a mindössze 18 éves Manuel González lesz, mint idén. González fiatal kora ellenére kiválóan helytállt a 600-as géposztályban: a szezon valamennyi futamát a legjobb tízben zárta, a tabellán pedig a hetedik helyen végzett. A ParkinGO és a Yamaha nyerő kombinációt alkothatnak ismét, hiszen 2011-ben velük lett Supersport világbajnok Chaz Davies.

Fast Lane
 

Mir 20. helyének háttere

Mir 20. helyének háttere: A frissen avatott MotoGP világbajnok a mezőny hátsó traktusából lesz kénytelen nekivágni a szezonzáró futamnak, aminek azonban nem a formavesztés a legfőbb oka. A spanyol elmondása szerint elektornikai problémáik adódtak a nap folyamán, így gyakorlatilag az egész szombatot dobhatták a kukába. A suzukis azonban nagy felzárkózást ígért, és hozzátette, hogy vasárnapra az elektronika probléma megoldódik, azonban a részletekről, valamint arról, hogy pontosan mi is volt a gond, nem mondhat többet.

Fast Lane
 

Bradl aero csomagot tesztelt Jerezben

Bradl aero csomagot tesztelt Jerezben: Stefan Bradl, a Honda MotoGP projektjének tesztversenyzője Jerezben próbálta ki a HRC legújabb aero fejlesztéseit az RCV-n. A Superbike 11 versenyzőjén kívül tehát a német motoros is pályára gurult a Honda néhány fejlesztésével. Az első szembeötlő változás az airbox nyílás, ami nagyban különbözik az előző verziótól. Sokkal magasabb és szűkebb (inkább vertikális elhelyezést kapott), mint amit a szezon során megszokhattunk a Hondákon. Nem a Honda az első gyártó, aki erre a megoldásra váltott, hiszen a Ducati már tavaly, a KTM és a Yamaha pedig ettől az évtől kezdett el hasonló megoldást alkalmazni. Az airbox kialakítása, valamint a levegő beáramlási mennyisége és sebessége jótékony hatással lehet a motorblokk teljesítményére, azonban csak egy bizonyos pontig, mindazonáltal, hogy amennyiben ez megvalósul, a vezethetőség, az erőátvitel és a nyomaték sem mellékes szempontok a tényleges teljesítménynövelés szempontjából. Az airbox nyílás kialakításán túl a másik szembetűnő változás az új aero csomag. Nagyobbak lettek a motoron elhelyezett légterelő szárnyak, ugyanakkor extra részeket tartalmaznak az eddig megszokotthoz képest. Nem csak a felületük növekedett azonban, hanem egy úgynevezett véglemezt is kaptak. Ezen légterelőknek egyébként a MotoGP-ben más a funkciójuk, mint a Forma1-ben, mondhatni pont az ellenkezője. Hatékony leszorító erőre van szükség, amikor a motor közel egyenesen áll, tehát kigyorsít vagy épp a féktávon van. A kanyarokban azonban, amikor a motor le van döntve, nem optimális a túl sok leszorító erő, hiszen az túl nagy súlyt helyezne az első kerékre.

Fast Lane
 

Kallio helyettesíti Lecuonát

Kallio helyettesíti Lecuonát: miután Iker Lecunoa a szezonzárót is kénytelen kihagyni a koronavírus-fertőzése miatt, a KTM bejelentette, hogy a kezdetek óta a csapat teszt-és tartalékversenyzője, a finn Mika Kallio fogja helyettesíteni a spanyol versenyzőt a Tech 3 csapatnál a szezonzáró Portugál Nagydíjon. Kallio utoljára a tavalyi valenciai szezonzárón állt rajthoz - az év utolsó futamain helyettesítette a csapattól évközben távozó Johann Zarcót. A finn akkor a 12. helyen végzett.

Fast Lane
 

Szerződéshosszabbítás a Dunloppal

Szerződéshosszabbítás a Dunloppal: a mai napon bejelentették, hogy három évvel meghosszabbították a Dorna és a Dunlop közötti szerződést, mely értelmében továbbra is a Dunlop lesz a kizárólagos gumibeszállító a Moto2 és Moto3 kategóriákban legalább 2023-ig. A Dunlop az utánpótlássportban is aktívan jelen van, hiszen ők a gumibeszállítói az olyan sorozatoknak, mint a Red Bull Rookies Cup, Honda British Talent Cup, Northern Talent Cup vagy az Idemitsu Asia Talent Cup.