MotoGP

Yamaha: Nehéz csatázni a motorunkkal, ezen dolgozunk

A hangvillások projektvezetője, Takahiro Sumi osztja a Vinales által többször hangoztatott véleményt, miszerint bolyban haladva nehéz küzdeni az M1-essel.
Ha csak a nyers tempót nézzük, olykor kifejezetten biztató volt tavaly a Yamaha produkciója: Fabio Quartararo több pole-pozíciót is szerzett, és Maverick Vinales is rendre ott volt az élmezőnyben az időmérőkön. Csakhogy például a spanyol esetén többször láthattuk, hogy a gyengén sikerülő start után rendkívül nehezen tudja átverekedni magát az ellenfeleken: Vinales a nyilatkozataiban is többször elmondta, hogy nehezen lehet előzni a Yamahával. Ezt elismeri a MotoGP-s projekt vezetője, Takahiro Sumi is, aki a Motorsport.com szakoldalnak adott interjújában az egyik fő fejlesztési területnek nevezte meg ezt:
 
„Az csak az egyik módja a futamok megnyerésének, ha ellógsz az élen. De ha az ideális ívbe bezavar az előtted haladó motoros, akkor nem lehet megmutatni a valós tempót. Másképp fogalmazva: nehezen tudnak csatázni a versenyzőink, ezen a téren vagyunk még mindig lemaradásban. Dolgoznunk kell azon, hogy újra erősek legyünk a versenyeken. Természetesen a motorblokk az egyik fő fejlesztési terület. Végsebesség terén legyőzni a riválisokat – ez az, amire a Yamaha nem volt képes. Úgy vélem, az a gyártó filozófiája, hogy vagy a lóerő növelésével nyerjünk további tempót, vagy a csomag egyensúlyának általános javításával.”
 
Sumi arról is beszélt, hogy annak volt köszönhető az előző idény második felében látott javulás, hogy nem a vázzal, hanem a motorblokk karakterisztikájára helyezték a hangsúlyt a fejlesztéseknél: „A 2017-es és 2018-as szezonok nehezek voltak. Nagyon nehezen tudtunk győzni, és rengeteg fejlesztést bevetettünk, amelyek azonban nem vezettek eredményre. Rengeteg problémánk volt, így a 2019-es idényt megelőző télen megpróbáltuk beazonosítani, hol rontottuk el, hogy újra jó útra kerüljünk.”
 
„Nincs olyan motorblokkunk, amely fel tudná venni a versenyt a Ducatival. Éppen ezért volt az a filozófiám, hogy csináljunk egy olyan motort, amely mindenkinél jobb a kanyarok előtti és utáni 100 méter között. És ahelyett, hogy a vázon változtattunk volna, egy olyan motorblokkot fejlesztettünk, amellyel javulhattunk a kanyarokban. Mivel nehéz egyszerre végsebesség terén és a középső fokozatokban teljesítményt nyerni, ezért a 2019-es modellel azt céloztuk meg, hogy a kanyarodástól a kigyorsításig lévő szakaszon javuljunk.”

 
Fotó: Yamaha Racing


Hozzászólások