WTCR

Esélylatolgató: Bajnok lesz-e Michelisz vagy előznek a többiek?

Hiába van már csak egy futam hátra, továbbra is lehetetlen megtippelni, hogy a Michelisz-Guerrieri-Muller-Björk kvartettből egy hét múlva ki mondhatja el magáról, hogy ő nyerte a 2019-es Túraautó-világkupát. Mi ennek ellenére megpróbálkozunk egy esélylatolgatással, hogy megjósoljuk, ki lesz a végső győztes.
Természetesen ez nem egy rengeteg ismeretlennel dolgozó, szuperszámítógépek által hosszasan kalkulált szimulációkon alapuló profi jóslat, csupán néhány fontosabb(nak vélt) szempont által felállított rangsor. 1-től 5-ig terjedő skálán értékeltük az esélyesek teljesítményét az adott kategóriákban, ahol az iskolákhoz hasonlóan 5-ös a legjobb, 1-es a legrosszabb megszerezhető érték. Az így kapott pontszámokat összegeztük, így dőlt el a végső sorrend.

Ponthátrány
 
Ez az, amit magyarázni sem kell, és szerencsére ebben Michelisz Norbi áll a legjobban. Jellemző a bajnoki küzdelem szorosságára, hogy nincs olyan, aki a sepangi szezonzáróra úgy érkezne, hogy pusztán matematikai esélye van a végső győzelemre. Michelisz, Guerrieri és Muller 11 ponton belül van egymáshoz képest, ami a hétvége során megszerezhető 85 egységhez képest lényegében semmi, de Björk 28 pontos hátránya is messze áll a ledolgozhatatlantól.
 
Michelisz: 5 pont
Guerrieri: 4 pont
Muller: 4 pont
Björk: 3 pont
 
Forma
 
Természetesen egy címet nem pár futamon lehet megnyerni vagy elbukni, korántsem mindegy, hogy milyen formában érkezik valaki a mindent eldöntő utolsó futamra: fut a szekér és lendületben van, vagy csak szenved és azon matekozik, hogy kitartson valahogy az előnye. Nos, ebben a versenyben egyértelműen Muller a legjobb, az utolsó három hétvégén kettőből ő gyűjtötte a legtöbb pontot, a három hétvége során átlagosan 50-et. Mögötte némi lemaradással következik Michelisz és Björk 37, illetve 36 egységgel, Guerrieri pedig Mullerhez képest csak feleannyi, 25 pontot tudott szerezni hétvégenként.
 
Michelisz: 4 pont
Guerrieri: 3 pont
Muller: 5 pont
Björk: 4 pont
 
Csapattársak
 
A szezon során is volt arra példa, hogy a márkatársak egymást segítették (gondoljunk csak Zandvoortra, ahol Farfus egy harmadik helyet adott át Norbinak), Makaóban viszont mindezt még komolyabb szintre emelték: akár öt-hat pozíciót is feláldoztak azért, hogy a márkán belül maximalizálják az esélyes pilóta pontjait. Ha – szintén az utolsó három hétvégére szorítkozva – megnézzük az átlagos eltérést helyezésekben, az látszik, hogy Muller számíthat a leginkább társaira, hozzá voltak legközelebb márkatársai. Utána következik Michelisz, majd Guerrieri. Björk ebből a szempontból nehéz helyzetben van, hiszen Makaóban láthattuk, hogy őt is Muller bajnoki címének rendelték alá, ő csak akkor számíthat Priaulx és Ehrlacher segítségére, ha a francia világbajnokkal valami történik.
 
Michelisz: 4 pont
Guerrieri: 3 pont
Muller: 5 pont
Björk: 2 pont
 
Kompenzációs súly
 
Bár csodákat nem szokott tenni, nyilván nem árt, ha valakinek nem egy betonkeverőt kell magával cipelnie az anyósülésen. A címért folyó küzdelemben érintettek közül a Hondának köszönhetően Guerrieri áll a legjobban, egy hajszálnyival nehezebb (szó szerint is) Michelisz Hyundaija, a legjobban pedig a két Lynk & Cót büntetik Sepangban.

Michelisz: 4 pont
Guerrieri: 5 pont
Muller: 3 pont
Björk: 3 pont
 
Tapasztalat
 
Természetesen egyszer mindent el kell kezdeni, de egy ilyen kiélezett csatában számíthat, ki mennyi tapasztalattal rendelkezik (az egyszerűség kedvéért most csak a WTCC/WTCR közös szezonjait vizsgáljuk). Nos, ebben egyértelműen Muller a legjobb: a WTCC/WTCR közös történelme során hatszor érkezett úgy a szezonzáró hétvégére, hogy esélye volt a bajnoki címre. Ebből kétszer (2008-ban és 2011-ben) előnnyel – be is húzta. A maradék négy alkalommal viszont ő volt az üldöző (2007-ben pontegyenlőséggel, de rosszabb eredményei miatt Priaulx mögött állt a második helyen), és egyszer sem sikerült fordítania. Björk és Michelisz egyszer volt ilyen helyzetben, méghozzá épp egymás ellen: a WTCC utolsó, 2017-es szezonja során, ahol Norbinak nem sikerült a fordítás (még ha ebben komoly szerepet is játszott az időmérős fékhiba). Guerrieri viszont sosem volt még hasonló helyzetben a túraautó-világbajnokság és -világkupa eddigi szezonjaiban.
 
Michelisz: 2 pont
Guerrieri: 1 pont
Muller: 4 pont
Björk 3 pont
 
Végeredmény:
 
1. Muller 21 pont
2. Michelisz 19 pont
3. Guerrieri 16 pont
4. Björk 15 pont 

Hiába a tíz pontnyi hátrány, mégis azt lehet mondani, hogy Muller várhatja a legjobb esélyekkel a jövő hétvégén esedékes sepangi szezonzárót, az utóbbi három futamon mutatott formája és a rutinja egyértelműen mellette szól. Michelisz esélyei egy hajszálnyival rosszabbak, de javítja a kilátásait, hogy ezúttal ő az, akit üldöznek. Guerrieri utóbbi futamokon mutatott formája nem volt igazán meggyőző és a csapattársai sem annyira erősek, számára az egyetlen mentsvár az lehet, ha a Honda rátalál valamire Sepangban. Björk ugyan csak egy hajszálnyival tűnik esélytelenebbnek Guerrierinél, ám az ő helyzetét nagyban befolyásolja, hogy – a makaói jelek szerint – a Lync&Co már elhatározta: mindenkinek Mullert kell segítenie, azaz a svéd csak akkor kerülhet előtérbe, ha a francia négyszeres világbajnok valami oknál fogva kiszáll a küzdelmekből.

Fotó: WTCR Media


Hozzászólások