F1

Verstappen csalással vádolja a Ferrarit, Binottóék tagadnak

A Red Bull hollandja szerint nem véletlen, hogy épp akkor esett vissza a maranellóiak teljesítménye, amikor az FIA az ő megkeresésükre új technikai direktívát adott ki.
Tisztelt Olvasóink! A P1race.hu a motorsportok egyik hazai piacvezető portálja. A honlap története 2004-ben indult motogphirek.hu néven, azóta több – szakmai és megjelenésbeli – megújuláson is átesett, pozícióját azonban mindvégig megőrizte. Mivel nem áll mögöttünk tőkeerős befektető, sem politikai támogató, így ahhoz, hogy továbbra is a megszokott vagy még annál is jobb színvonalon végezhessük a munkánkat, az Önök támogatására és segítségére is szükségünk van. Kérjük, támogassák honlapunkat a Patreonon keresztül !

A Ferrari a 2019-es szezonra egyértelműen előrelépett motorteljesítmény terén: ez főként az időmérőkön és az egyenesekben érzékelhető, egyes riválisok szerint utóbbiakban akár nyolctizedes előnnyel is rendelkezhet az SF90. Több csapat is gyanakodva figyeli már egy ideje ezt a teljesítménynövekedést: elsősorban arra gyanakodtak, hogy a maranellóiak valahogy a megengedettnél nagyobb üzemanyag-átfolyást tudnak elérni. Az FIA szenzora csak bizonyos pontokon méri ezt, az ellenfelek viszont azt sejtik, hogy bár a Ferrarinál mért értékek ezeken a pontokon megfelelnek az előírásoknak, mégis kijátszhatják ezt a szabályt – például az intercoolerben használt olaj révén – és teljesítményelőnyre tehetnek szert.

A Red Bull ennek tisztázása érdekében az FIA-hoz fordult, a Nemzetközi Automobil Szövetség pedig az USA Nagydíj előtti napokban erre reagálva kiadott egy technikai direktívát, amelyben egyértelművé tették, hogy minden efféle elméleti megoldás illegálisnak minősül, s a szabályok is tiltanak minden olyan eszközt vagy rendszert, amely növelheti az üzemanyag-átfolyást vagy üzemanyagot tárolhat és hasznosíthat fel újra a mérési pontot követően.

Sokak szerint pedig a technikai direktíva kiadása összefüggésben áll azzal, hogy a Ferrari teljesítménye jelentősen visszaesett Austinban. Ez főképp a futamon volt nyilvánvaló, ahol Charles Leclerc óriási hátránnyal lett negyedik, míg a kieséséig Sebastian Vettel is gyenge tempót diktált. A Mercedesszel vasárnap a hatodik vb-címét megszerző Lewis Hamilton már az időmérő után rámutatott, hogy veszített az egyenesbeli előnyéből a Ferrari autója, a futamon dobogón végző Max Verstappen viszont még tovább ment a leintést követő nyilatkozatában, amikor arról kérdezték, meglepte-e őt az olaszok szenvedése:
„Egyáltalán nem, főleg azok után, amit kiadtak. Ez mindent megmagyaráz” – utalt a Red Bull hollandja nem is túlságosan rejtett módon arra, hogy a Ferrari eddig valóban csalhatott az üzemanyag-átfolyással. A maranellóiak persze nem hagyták válasz nélkül a kvázi-vádaskodást: Leclerc szerint Verstappen nyilatkozata vicc, és nem tudhat semmiről, hiszen nem az ő csapatukban versenyez, míg Mattia Binotto csapatvezető – aki korábban úgy fogalmazott, hogy örül, ha az FIA tisztáz bizonyos részleteket – is sajnálatosnak nevezte a vádaskodást.

„Hallottam és olvastam a megjegyzéseket a kiadott technikai direktíva és annak az autónkra gyakorolt hatásáról. Olvastam a verseny utáni nyilatkozatot is, ez pedig nagyon szomorúvá tesz. A tények kedvéért: szombaton nagyon közel voltunk a pole-pozícióhoz, akárcsak az előző versenyeken. Úgy vélem, Seb megszerezhette volna a rajtelsőséget, de talán túl óvatos volt az egyik kanyarban. Charles egy probléma miatt kihagyta a teljes FP3-at, és aztán egy korábbi fejlesztésű erőforrást raktunk be az autójába. Ha megnézzük a Q3-at teljesítményét, szerintem a probléma és a csere nélkül ő is ott lehetett volna a pole-ban.”

„Ha pedig a versenyt nézzük, egyértelmű, hogy nem az egyenesbeli sebességünk volt a gond, hanem az autó tapadásával küszködtünk. Az ilyen típusú megjegyzések az egész sportnak ártanak, és szerintem mindenkinek óvatosabbnak kellene lennie”
– fogalmazott Binotto, akit az Autosport.com idéz. A csapatfőnök hozzátette: az USA Nagydíj hétvégéjén próbáltak nagyobb leszorítóerőt generáló csomaggal és beállításokkal menni, hogy megnézzék, azzal, hogy feladnak valamennyit az egyenesbeli sebességükből, mennyit nyernek a kanyarokban, ahol eddig lemaradásban voltak a másik két nagycsapathoz képest.

Fotó: Ferrari S.p.A.


Hozzászólások