Jegyek

Tassi: „Az utolsó futamon derül ki, hogyan kezelem a...

TCR
Tassi: „Az utolsó futamon derül ki, hogyan kezelem a nyomást”
2017.09.15. 10:00
Mindössze 18 éves, két fordulóval a vége előtt mégis vezeti az egyre népszerűbb és nívósabb TCR International Series összetettjét – ráadásul mindezt egy újonc magyar csapat színeiben. Tassi Attilával a szezon eddigi részéről, az esélyességgel járó nyomásról és a fő ellenfelekről is beszélgettünk.
 
Elindult Instagram-csatornánk: kövesd legújabb közösségimédia-platformunkat, ahol friss és exkluzív helyszíni képekkel, valamint a versenyhétvégék legérdekesebb fotóival szolgálunk majd! A P1race Instagram-csatornája ide kattintva érhető el.

Tassi Attila tavaly mutatkozott be a TCR International Series mezőnyében a B3 Racingnél, ám míg egy éve a pontszerző helyek mellett „csak” egyszer állhatott dobogóra Oroszországban, idén már többször is befért a top3-ba az újonc M1RA színeiben, a hazai hungaroringi hétvégén pedig kettős győzelmet aratott. Két fordulóval az idény vége előtt ráadásul kétpontos előnnyel az összetettet is vezeti Jean-Karl Vernay előtt, így esélyes arra, hogy az Abu Dhabiban záruló szezon végén őt koronázzák a sorozat 2017-es bajnokává.
 
A még mindig csak 18 éves tehetséggel a thaiföldi és kínai versenyek között beszélgettünk arról, hogyan került Michelisz Norbert csapatába, miként kezeli az esélyességgel járó nyomást, mi a véleménye Vernay kritikájáról, s még a túraautózás jövője is szóba került.
 
P1race: - Kezdjük az elején: hogyan kerültél kapcsolatba a M1RA csapatával, hogyan tudtad meg egyáltalán, hogy indul ez az új alakulat?
Tassi Attila: - Január-február környékén edzésről mentem haza, az irodánkban pedig ott ült Michelisz Norbi és Bári Dávid, és ott mondták nekem először, hogy valószínűleg csinálnak egy csapatot, és szeretnék, ha náluk versenyeznék. Ekkor tudtuk meg, hogy indul ez az istálló.
 
- Szerepet játszhatott ebben az is, hogy Dávidot már ismerted korábbról is?
- Igen, Dáviddal idén már harmadik éve dolgozom együtt, valószínűleg ez is segített.
- Tavaly még SEAT-tal szerepeltél a TCR-ben, idén viszont már Hondával. Melyek a fő különbségek a két autó között?
- A Hondán jobban tetszik nekem a fék: később és biztonságosabban tudok fékezni talán. A gyorsulása is sokkal jobb a Civicnek. A végsebesség viszont nem mindig a legjobb, ebben a tekintetben talán jobb volt a SEAT, viszont a rajtprogram sokkal jobb a Hondában.
 
- A rajtok valóban az erősségeid közé tartoznak idén, szoktad külön gyakorolni is őket?
- Kizárólag csak a hétvége két szabadedzésén szabad gyakorolnunk a rajtokat. Szeretek felkészülni rájuk, mert úgy vagyok vele, hogy a verseny egyik legfontosabb pontja: ott tudsz talán a legtöbbet nyerni és veszíteni is. Éppen ezért gyakorlom is rendszeresen.
 
- Számítottatok rá a szezon előtt, hogy újonc istállóként rögtön ennyire versenyképesek lesztek?
- A csapat nevében nem tudok erről nyilatkozni. Nekem az volt a célom eleinte, hogy a top5-be bekerüljek, az év felénél azonban már láttuk, hogy ezt túlszárnyaltuk, ami – megmondom őszintén – picit engem is meglepett. Persze örültem neki, meg akkor és most is nagyon keményen dolgozok érte, de szerintem a csapat sem számított ilyen erős kezdésre, ahogy személy szerint én sem.
 
- Milyen érzés ilyen fiatalon bajnokesélyesnek lenni egy nemzetközi sorozatban? Hogyan tudod kezelni az ezzel járó nyomást – ha egyáltalán nyomásként éled meg?
- Most még szerintem egész jól, de van még két hétvége. Thaiföldön éreztem már egy pici nyomást rajtam, de azt mondta az edzőm, Matics Zsolti, hogy egész jól kezeltem a nyomást meg a stresszt. Picit bennem volt már azért, hogy akikkel harcolok a bajnoki címért, azok lehetőleg mögöttem végezzenek és minél több pontot gyűjtsünk, ami sikerült is szerencsére. Most még nem volt annyira nagy a nyomás, és szerintem nem is lesz, de ez igazából az utolsó hétvégén fog majd kiderülni.
- Miben fejlődtél tavalyhoz képest, minek köszönhetők a sokkal jobb eredmények?
- Elsősorban szerintem abban, hogy idén még keményebben készülök: sokkal többet gyakorlok szimulátoron, komolyabban veszem az egészet, ezáltal pedig konstansabb lettem. Emellett régen az volt az egyik gyenge pontom, hogy ha vétettem egy hibát, utána elkezdtem még többet hibázni, és kellett egy kis idő, hogy összeszedjem magam. Úgy tűnik, idén ez megváltozott: ha hibázom is egyet, akkor is azonnal vissza tudok állni a ritmusba és nem vétek még másik három hibát utána. Szerintem ezek azok az apróságok, amelyek igazán számítanak.
 
- Észrevettél változást abban, ahogyan az ellenfeleid viszonyulnak hozzád?
- Igen, észrevettem, hogy már nem úgy tekintenek rám, mint egy új gyerekre, mint tavaly év elején. Még mindig nem érzem azt, főleg Vernay személyében, hogy ugyanúgy tisztelnének engem a pályán: legutóbbi versenyen is folyamatosan lökdösött engem, amikor pedig Norbi ment előtte, akkor meg láthattuk, hogy hozzá sem ért. De úgy vagyok vele, hogy idővel ez is kialakul, és jövőre vagy két év múlva én is megkapom ugyanazt a tiszteletet.
 
- Vernay egyébként a thaiföldi futam után nyilatkozott is veled és a stílusoddal kapcsolatban. Mi a véleményed az ő álláspontjáról?
- Ha ő ezt úgy gondolja, hogy nem tudom rendesen bezárni a kapukat és egy másodpercet lassulok, amikor utolér… Ha nem tudnám bezárni rendesen az ajtókat, akkor már rég meg tudott volna előzni, de a szezon eddigi részében talán egyszer volt olyan, hogy hátulról érkezve megelőzött engem. Nem tudom, miért mond ilyeneket, amikor tudja, hogy nem igaz, hiszen nem sokszor fordult elő, hogy elment volna mellettem, amikor ő érkezett hátulról, de ez az ő véleménye. Kicsit frusztrált szerintem.

- Szerinted ő vagy Comini lesz az első számú ellenfeled?
- Szerintem mindketten. Nem tudjuk, kinek fog kedvezni majd a kínai pálya, hiszen mindenki számára új lesz, de szerintem Comini és Vernay is harcban lesz még a bajnoki címért.
 
- Hogyan tetszett egyébként az új kínai pálya? Múlt héten ott voltál az átadásán.
- Nagyon jó, de az időmérő kulcsfontosságú lesz, mert rendkívül szűk a pálya és elég rövid is. Szóval az időmérőt kell majd nagyon összerakni, de első ránézésre nekem nagyon tetszett: technikás, szűk, ezért kevés előzési lehetőség van, szóval már nagyon várom.
 
- Utána pedig Abu Dhabiban zárul a szezon, ahol a Formula-1-es mezőny előtt versenyeztek. Volt már ilyenre példa korábban is, milyen érzés az F1-esekkel közös hétvégén szerepelni?
- Abu Dhabi azért is különleges helyszín nekem, mert a versenyzői karrierem gyakorlatilag a pálya melletti gokartpályán kezdődött néhány éve. Ezért örülnék, ha ott minden összejönne, ráadásul úgymond egy álmom is volt, hogy versenyezhessek azon a Formula-1-es pályán.
 
- A csapaton belül milyen amúgy a légkör, hogyan jöttök ki Roberto Colciagóval?
- Nagyon jól kijövünk egymással. Szerintem a lehető legjobb csapattárs, nincs még egy ilyen csapattársi viszony a mezőnyben. Remekül szoktuk érezni magunkat, sokat viccelődünk egymással, amikor viszont versenyzésről van szó, akkor nagyon komolyan vesszük. Természetesen általában ő szokott többet segíteni nekem, de van olyan, hogy egy-egy kanyart én veszek jobban, és ilyenkor én is elmondom neki, hogy mit csinálok másképp. Nagyon sokat tudtam tanulni tőle egész évben.
- És Michelisz Norbi hogyan szokott segíteni? Egyáltalán mennyire folyik bele a csapat ügyeibe?
- Eléggé. Sokszor szimulátorozunk együtt, ez az egyik első lépés a felkészülésben, ebben nagyon sokat segít. Már akkor is mindig átbeszéljük az egyes pályákat, hogy hogyan lehet a legjobban venni a kanyarokat, különböző íveket próbálgatunk. A versenyhétvégéken pedig még akkor is átküldik neki a telemetriai adatokat, amikor nincs kint velünk a helyszínen. Ő otthon átnézi, utána felhív és elmondja, hogy mit próbáljak meg, hogyan lehetnék jobb esetleg. Videózásokban is nagyon sokat segít.
 
- A TCR itthon még nem annyira közismert sorozat, mint például a WTCC, de érzed már, hogy egyre ismertebb vagy? Felismernek már az utcán?
- Ez érdekes, mert amikor a jól sikerült hungaroringi hétvége után mentünk azonnal Portugáliába Norbi versenyére, akkor ketten is felismertek a reptéren, ami nekem még eléggé szokatlan volt. Szóval kezdem érezni, de még nem az a helyzet, mint Norbinál, akit nyilván jóval többen felismernek. Idővel majd biztos többször előfordul ilyen, ha továbbra is jól fogok szerepelni.
 
- Ha már szóba került a WTCC: hogyan látod a túraautózás jövőjét? A WTCC-ről eléggé baljós hírek látnak napvilágot folyamatosan, míg a TCR egyre népszerűbb.
- Remélem, hogy a TCR – ha nem is átveszi a WTCC helyét, de – lesz az a sorozat, amelyet mindenhol adnak majd a televíziók, és sokkal jobb lesz a nézettsége. Szerintem sokkal jobb versenyzést tudunk ott produkálni: több a test-test elleni harc, több az induló, kiegyensúlyozottabb a mezőny, nem az van, hogy az egyik gyártó fél másodperccel gyorsabb, mint a többi. Úgy vélem, a TCR nagyon jó úton halad, szerintem még egy-két év, és az is lehet akár, hogy ez lesz a világbajnokság.
 
- Köszönjük szépen az interjút, és sok sikert a bajnoki hajrához!
- Köszönöm.
 
Fotók: M1RA Media
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: