MotoGP Motegi
F1 Austin
Superbike Losail
MotoGP

Talmácsi: „Kellene már egy súlyosabb büntetés Marqueznek”

Számos vitás esetet hozott a MotoGP hétvégi Argentin Nagydíja, kezdve a rajt előtti káosztól Marc Marquez ámokfutásán át Valentino Rossi kifakadásáig. Megkerestük hazánk egyetlen gyorsaságimotoros világbajnokát, Talmácsi Gábort, hogy mondja el, ő hogyan látta az egyes incidenseket.
Szeretnél élőben szurkolni Michelisz Norbinak, a Zengő Motorsport pilótáinak, Nagy Norbinak és Szabó Zsoltnak, valamint a szabadkártyásként induló Tassi Attilának és Nagy Daninak a Hungaroringen? Akkor rendeld meg jegyshopunkon keresztül a belépődet a WTCR hazai futamára!

Az utóbbi évek egyik legmozgalmasabb, legeseménydúsabb és legtöbb vitás esetet hozó versenye volt a termasi a MotoGP-ben: már a rajt előtt óriási káosz alakult ki, amelyet csak tetézett Marc Marquez lefulladó motorja, a futamon pedig ismét a spanyol került a figyelem középpontja ütközéseivel, amelyek közül a Valentino Rossival történt incidense váltotta ki a legtöbb indulatot a szurkolók körében. A gyorsaságimotoros-világbajnokság 125 köbcentis kategóriájának 2007-es világbajnokát, hazánk legsikeresebb és egyetlen vb-győztes motorversenyzőjét, Talmácsi Gábort telefonon értük utol, hogy kikérjük az ő véleményét is a történtekről.
 
A rajt előtti kavarodásról és a verseny elhalasztásáról így beszélt Talma: „Az elejét pontosan nem tudtam követni, hogy mi történik, mert rendezvényen voltam, de arról beszéltek az angol kommentátorok, hogy azért halasztják el a rajtot, mert nem lehet tudni, milyen az időjárás. Miller maradt a pole-pozícióban, a többiek viszont kitolták a motorokat a bokszutcába, ezért végül a versenyirányítás a halasztás mellett döntött.”
 

Aztán amikor végre elrajtolhatott volna a mezőny, Marquez okozott feltűnést leálló Hondájával és azzal, hogy – látszólag az IRTA emberének utasítása ellenére, bár a spanyol elmondása szerint épp az ő kérésére – visszaállt a helyére: „Eleve betolni egy MotoGP-motort iszonyú fizikai állóképesség kell, általában ez nem szokott sikerülni, neki sikerült” – magyarázta Talmácsi. „Akkor odaszaladt hozzá az IRTA-tól, a csapatok szövetségétől egy ember, és én úgy láttam, hogy azt mondta neki, hogy „Pit Lane”, azaz a bokszból kell indulnia.”
 
„Itt történt tehát egy félreértés közöttük, ő pedig befordult vissza irányba – valószínűleg ott a felfokozott állapotban ő ezt így értette, de a szabály tiltja azt, hogy visszafelé közlekedjenek a versenyzők a pályán, sőt még a bokszutcában is. Lehetett is látni a felvételen, hogy Vinales nem érti, mi történetik. Alapvetően ezért simán járhatott volna neki egy fekete zászló, azaz kizárás. Ha kimegy a bokszutcába és onnan rajtol, még mindig jobban járt volna, mert az kevesebb büntetés, mint amit később kapott egy áthajtásost. Szerintem elkapkodta, ki kellett volna mennie a bokszutcába.”
 
Marquez aztán a futamon többekkel, így például Aleix Espargaróval és Rossival is ütközött – Talma szerint ezek már túlmutattak a sportszerűség határain a hondás részéről: „A Rossi-eset már csak pont volt az i-n, mert az, ahogy ő előz, az nem fair és nagyon veszélyes. Értem, hogy azt nyilatkozza, hogy voltak vizes foltok a pályán, ahol nyilván nem lehet olyan féktávokat venni, és mélyen tartani a motort, de szerintem nem feltétlen kell ilyen körülmények között minden áron előzni. Egyszer megtörténhet, hogy elnézed a féktávot és esetleg kinyomod a másikat, viszont az, hogy ez többször is megtörtént, arra inkább mondanám, hogy már tudatos. Ismerjük az ő habitusát.”
 

„Azt gondolom, hogy ő a legjobb a világon, de egyszer már jól meg kellene büntetni, mert ez már nem csak a szurkolóknak felháborító, hanem minden más versenyzőnek is. Láthattuk, hogy ő fent tud maradni a motoron extrém esetekben is, ez az ő képessége, de szerintem ez már sok, sportszerűtlen és veszélyes. Olyan ez, mint amikor annak idején Simoncellire is nagyon haragudtak a versenyzési stílusa miatt. Emlékszünk, hogy a Moto2-ben is előfordult Marquezzel, hogy nekiment másoknak a féktávon. Szerintem kicsit vissza kellene fognia magát.”
 
Arra a kérdésre, hogy milyen szankciót érdemelt volna a spanyol a vasárnapi ámokfutásért, így felelt a 2007-es 125 köbcentis világbajnok: „Szerintem egy súlyosabb büntetés kellene, hogy átgondolja, hogyan tovább. Például egy utolsó rajthely, mint amit Rossi is kapott 2015-ben, de az a baj azzal is, hogy ő feljön, de mondjuk egy eltiltás, amivel jelzik neki, hogy ez már nem fér bele. De azt se felejtsük el, hogy azért a MotoGP is a show-ról szól, és ha nem lenne Marquez, nem lenne ekkora show.”
 
Talmácsi végül Rossi futam utáni kifakadásáról és a yamahások elutasító viselkedéséről is beszélt: „Úgy vélem, ez már az évek óta húzódó dühnek a következménye volt, mert alapvetően egy ilyen eset után lehet, hogy elfogadja a bocsánatkérést, de hosszú ideje egyre nagyobb a feszültség közöttük. A verseny utáni magas adrenalinszint miatt másképp viselkednek a versenyzők, mint általában, ez teljesen normális tulajdonság. Nem akarok Marqueznek tanácsot adni így hat világbajnoki cím után, de rengeteg jó szakember veszi körül, akiknek hihet, és ha higgadtabban kezeli ezt a versenyt, és az előzéseket, mindenki azt mondta volna, hogy Marquez a király. Ha csak tíz százalékot visszavenne az agresszivitásából, ezt a versenyt is behúzta volna csodaként. Egy nagyon picit le kellene nyugodnia, mert ebből problémák lesznek.”

Fotó: MotoGP Media


Hozzászólások