Jegyek

Spa-Francorchamps – Futamelőzetes

WTCC
Spa-Francorchamps – Futamelőzetes
2014.06.17. 11:52
Az előttünk álló hétvégén alighanem a szezon egyik csúcspontjához érkezik a 2014-es Túraautó-Világbajnokság, hiszen a sorozat 2005 után újra a legendás belga aszfaltcsíkra, Spa-Francorchampsba látogat. Két honfitársunk régi álma is teljesülni fog a hétvégén: Michelisz Norbert először versenyezhet egyik kedvenc pályáján, Nagy Norbert pedig először indul a WTCC-ben!
 
Spa-Francorchamps egy olyan versenyhelyszín, amelyet általában minden pilóta a kedvencei közt emleget, nemcsak élvezetes és komoly kihívást jelentő vonalvezetése, szintkülönbségei, festői környezete vagy épp kiszámíthatatlan időjárása miatt, hanem páratlan történelme folytán is. Spa máig megmaradt egy olyan helyszínnek, ahol tapintani lehet a levegőben a hely különleges, egyedi varázsát és szagolni a múlt, az autósportok hőskorának csodálatos illatát.

A Spa-Francorchampsot 1920-ban alapította Jules de Their és Henri Langlois van Oplen, vagyis a pálya immár több mint kilencvenéves történetre nyúlik vissza. Igaz, az alapítás dátuma óta rengeteg átalakításon ment át az aszfaltcsík, a legnagyobbon 1979-ben, amikor az eredetileg 14 kilométer hosszú, háromszög alakú, Malmedy, Stavelot és Spa településeit összekötő utcai pálya nyomvonalát mintegy felére rövidítették, és a korábbinál sokkal biztonságosabbá tették.

Kilencven év rengeteg idő az életben, hát még az autóversenyek világában, és különösen Spában, ahol helyenként 300 kilométer/órás sebesség felett szalad az idő, így mondanunk sem kell, hogy akár tíz múzeumot is meg lehetne tölteni a belgák F1-es pályáján rendezett legendás versenyekből és emlékezetes pillanatképekből, annyi volt belőlük. Egy múzeumot mindenesetre Stavelotban meg is töltöttek ezekből, és egy három évvel ezelőtti kirándulásom alkalmával személyesen is volt szerencsém ellátogatni oda. Mindenkinek csak ajánlani tudom azt a múzeumot, mert tényleg megelevenedik ott a hely szelleme, és szerintem a versenyzőknek és a szurkolóknak is tökéletes ráhangolódást jelenthet a hétvége előtt. Hozzáad a későbbi élményhez, amit a hétvége folyamán kapni fognak, úgyhogy kár kihagyni!

A legnagyobb élmény persze nyilvánvalóan magán a pálya területén vár mindenkire. Meglátni és megszeretni – így lehetne jellemezni a három évvel ezelőtti tapasztalatomat, pedig akkor nem is egy versenyhétvége keretében jártam ott, csupán magánemberként, nyaralni. Mesésen szép környezet, csodálatos vonalvezetésű pálya, benzingőzszag és szüntelenül bőgő motorok hangja – mi más is kellene még a boldogsághoz a motorsportok szerelmesei számára?! Nos, Spában mindenki kap ezekből annyit, amennyi csak jól esik! A kanyarok közül legjobban persze a legendás Eau Rouge ejtett ámulatba engem is.  

Combos kis emelkedő az Eau Rouge, meg kell hagyni, és sokkal nagyobb dőlésszögben emelkedik azon a ponton a pálya, mint ahogy az a televízió képernyőjén keresztül átjön. Igazi vakrepülés padlógázzal az ismeretlenbe – Forma-1-es autóval bizonyára az elképzelhető legnagyobb élmény lehet ez mindegyik pilótának, de a WTCC-s járgányokkal sem akármilyen élmény vár Michelisz Norbira, Nagy Norbira és a többiekre.

A legendás kanyart még hangulatosabbá teszi, hogy alatta folyik el az Eau Rouge, vagyis a vörös víz névre keresztelt patak, amiről a kanyar is a nevét kapta. Itt jegyezzük meg, az Eau Rouge a pálya más kanyarjai alatt is átfolyik (pl. a Stavelot alatt), de mindegyik kanyart persze még sem nevezhették el a vörös vizű patakról.

Egyébként nemcsak az Eau Rouge emelkedik látványosan, hanem az utáni lévő egyenesben is végig felfelé haladnak a pilóták, és még a Les Combes sikánba is egy kisebb kaptatón át hajtanak bele. De amúgy is, kis túlzással folyton vagy emelkedik, vagy lejt valamerre a pálya, vízszintesen szinte sohasem közlekedik rajta a mezőny – többek között ez is teszi oly különlegessé ezt az aszfaltcsíkot. Na meg persze a szokatlanul nagy hossza (7 km), az Ardennek festői környezete és a változékony időjárás, amelynek folytán bármikor előfordulhat, hogy a pálya egyik pontján hétágra süt a Nap, míg a másikon szakad az eső!

Egyszóval, Spa az Spa, ez semmi máshoz nem hasonlítható, ennek a helynek varázsa van, ugyanúgy, mint mondjuk Monzának, vagy a Hungaroringnek. A környezetet leginkább a Salzburgringhez tudnám hasonlítani, úgyhogy akinek az ottani táj megdobogtatta a szívét, az ezen a hétvégén készüljön fel egy még komolyabb hatásra! Spa nézőként és turistaként is fantasztikus élményt jelent (ajánlom kipróbálásra a La Source kanyar közelében, a pálya nyomvonalán belüli részen elterülő gokartpályát is!), hát még versenyzőként, hiszen ne feledjük, hogy az élvezetes vonalvezetés is nagyon komolyat dobhat az élményen.

Aki a nyaralását WTCC versennyel szeretné egybekötni, annak a legjobb szívvel tudom ajánlani a most soron következő spái hétvégét. Nem fog benne csalódni! Egyébként Michael Schumacher szülővárosa, Kerpen is mintegy 100 kilométerre fekszik a spái ringtől, úgyhogy a Michael Schumacher Gokart Center is könnyedén útba ejthető, ha halmozni szeretné a motorsportos élményeket az ember. A hosszas kómából éppen tegnap felébredő hétszeres F1-es világbajnok tisztelőinek ez is egy kihagyhatatlan zarándokhely!

Spához visszakanyarodva, a WTCC történetében eddig egy versenyhétvégét rendeztek itt, még 2005-ben. Akkor a német Dirk Müller, illetve az olasz Fabrizio Giovanardi győzelmét hozta a két futam, utóbbit esőben rendezték, és egy emlékezetes bukás miatt is emlékezetes marad, ez az alábbi videón megtekinthető.

A mostani mezőny tagjai közül a 2005-ös versenyen csak négyen voltak ott: Tom Coronel, James Thompson, Rob Huff és Gabriele Tarquini. Közülük a legszebb emlékei Coronelnek lehetnek, hiszen ő egyrészt hollandként rengeteget versenyzett Spában, és most is hazai futamaként tekint erre a fordulóra, másrészt 2005-ben a második futamon dobogóra állt itt. A mindig jó kedélyű holland egy külön videó beharangozóval is készült erre a hétvégére, kedvcsinálónak ez sem utolsó!

Ami az idei esélyeket illeti, nyilvánvalóan a Citroënek számítanak a verseny fő esélyesének, és a hétvége legnagyobb kérdése az lehet, vajon az Yvan Muller, Sebastien Loeb páros tudja-e csökkenteni hátrányát az összetettben vezető José Maria Lopezzel szemben. De reményeink szerint Michelisz Norbert és Nagy Norbert számára is úgy alakul a spái hétvége, ahogy megálmodták, és mindketten felejthetetlen – pozitív! – élményekkel gazdagodva térnek haza a legendás versenyhelyszínről.

Ha már a legendás versenyhelyszíneknél tartunk, jegyezzük meg, hogy a legfrissebb német sajtóértesülések szerint reális esély van rá, hogy a közeljövőben a hírhedt Nordschleifére is ellátogasson a WTCC mezőnye, bár ezek egyelőre csak pletykák.

Közben ne feledkezzünk meg a nogarói Kamion Eb-futamon érdekelt Kiss Norbertől és Major Benedekről, továbbá a misanói Superbike-világbajnokság népes magyar különítményéről (Superbike: Tóth Imre, Sebestyén Péter; Superstock1000: Németh Balázs, H-Moto; Superstock600: Bódis Richárd; European Junior Cup: Somosi Alexander) sem.  

Mindenkinek jó szurkolást és jó versenyeket kívánunk a hétvégére!  
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: