Egyéb autósport

Pagenaud szoros küzdelemben a 103. Indianapolis 500 győztese!

Megismételte csapattársa tavalyi teljesítményét, és az épített pályán futott nagydíj után a legendás Indianapolis 500-on is diadalmaskodott Simon Pagenaud. A Penske francia pilótája a pole-ból indulva sokáig vezetett, ám a verseny hajrájában Alexander Rossi komoly csatára kényszerítette őt, végül csupán két tized döntött kettejük közt.
Szeretnél élőben szurkolni kedvenc motorversenyződnek az augusztus eleji brnói futamon? Akkor van egy ajánlatunk számodra: az előző évekhez hasonlóan idén is megrendelheted belépődet jegyshopunkon keresztül a MotoGP Cseh Nagydíjára!

Noha előzetesen esővel fenyegettek, szerencsére az időjárás nem zavarta meg a 103. Indianapolis 500 versenynapját. A rajt gond nélkül lezajlott, Pagenaud megőrizte a vezetését Carpenter és Power előtt. A már kezdettől fogva látványos manőverekkel tarkított verseny nem tartott sokáig: Colton Herta autója vészüzemmódba kapcsolt, hat kör után előcsalva a sárga zászlókat. Az újraindításnál Power előrelépett egy helyet, így már másodikként haladt a továbbra is élen álló Pagenaud mögött.
 
A 33. körben megkezdődtek a boxkiállások: először az élen álló Pagenaud hajtott ki a csapatához, majd jött Newgarden (neki nagyobbat állítottak az első szárnyán – ez arra utalt, hogy nem volt teljesen elégedett az auto viselkedésével), Power és a többiek. Nem alakult mindenkinek simán: Castroneves megpöckölte Davidsont aki így keresztbeállt a pit lane-en. A brazil pilóta jöhetett ki egy új orrkúpért, valamint egy áthajtásos büntetést is kapott az esetért, ezzel körhátrányba került az éllovasokhoz képest. Miután mindenki letudta látogatását a csapatnál, az élen visszaállt a Pagenaud-Power-Carpenter sorrend.
 
Az 56. körben Hanley autója lassult le a pályán, szintén műszaki hiba miatt, de szerencsére még azelőtt ki tudott jönni a pit-be, hogy sárga zászlókat kellett volna lengetni miatta. A 64. körben elkezdődött a pitkiállások második etapja, ezúttal is Pagenaud vezérletével. Ebben a kiálláshullámban Power szolgáltatta a drámát, aki csapatához érkezve megcsúszott, ezzel értékes másodperceket veszítve – később a mezőny végére küldték vissza, mivel kis mértékben ugyan, de elütötte az egyik csapattagot. Ennél is rosszabbul alakult King kiállása: a brit szintén elfékezte magát, ám ezzel az egyik kikészített kereket pont a szerelőjének lökte. Éppen az utolsó kerékanyákat húzták meg a boxban, amikor a pályán ismét előkerül a sárga zászló: Kyle Kaiser csapta falhoz az autóját.
 
A zöld zászlókat a 80. körben lengették meg, az élen Pagenaud vezette Carpentert és Newgardent. A francia továbbra is megingathatatlannak tűnt, ám ekkortól némi spórolásra kényszerült: csapata számítása szerint két körrel többet kellett ebben az etapban a pályán töltenie. Érdekességként: a nyolcadik helyen autózó, az üzemanyaggal legendásan jól taktikázó Dixon eddigre már nyolc körrel többet töltött a pályán a második kiállásáig. A harmadik kiállási hullám ezúttal gond nélkül lezajlott, a legjobban Rossi jött ki belőle, aki a második helyig tört előre, és a továbbra is éllovas franciát kezdte szorongatni, igaz előzésig nem jutott.
 

A negyedik kiállás aztán elhozta a drámát a fiatal amerikai számára: probléma akadt az üzemanyagtöltő-berendezéssel, ezzel több mint húsz másodpercet veszített. A legjobb újoncként szereplő Ericsson versenye is ekkor fordult rémálomba: a svéd a pitbe érkezve annyira igyekezett betartani a sebességkorlátozást, hogy a bejáratánál megpördült. E manővere következtében ismét a biztonsági autóé lett a főszerep, ez részben megmentette Rossi versenyét, ellenben részben visszavetette az üzemanyaggal jól gazdálkodó Dixont. A 149. körben indult újra a futam, Pagenaud pedig megőrizte a vezetést Newgarden és Carpenter előtt, Rossi pedig szó szerint minden rést kihasznált hogy előrébb jusson.
 
Két körrel később változott az élen álló személye: Newgarden vette át a vezetést Pagenaud-tól, mögöttük Carpenter, Daly, Bourdais, a vakmerően előretörő Rossi, Rahal, Kimball, Hunter-Reay és Ferrucci tette teljessé a legjobb tízet. Ebben a szakaszban egyértelműen a három évvel ezelőtt már győzedelmeskedő Rossi volt a legjobb: az Andretti Autosport amerikaija Bourdais-t és Daly-t is megelőzte. Az élen is változás történt egy pillanatra: Pagenaud a 168. körben visszavette a vezetést, de közvetlen utána ki is hajtott a pit-be, (feltételezhetően) utolsó kiállására. Egy körre rá követte Rossi, Carpenter pedig megelőzte Newgardent, aki ezt követően szintén a csapata felé vette az irányt. Pagenaud komoly előnyre tett szert az élen, Rossinak viszont sikerült megelőznie Newgardent és az egy körre rá kereket cserélő Carpentert is, ezzel a második helyre jött fel. A francia előnye gyorsan elfogyott, Rossi és Carpenter pár kör alatt ledolgozta két és fél másodperces hátrányukat, és a 178. körben Rossi át is vette a vezetést Pagenaudtól.
 
Még éppen időben: Rahal és Bourdais ért össze a hármas kanyar felé tartva, minek eredményeképp mindketten a falban kötöttek ki – ráadásul a mögöttük kialakult torlódásban a túl későn fékező Veach, Kimball és Rosenqvist is szintén összetörte az autóját, és nem sokon múlott, hogy ne csak ők hárman járjanak így. Mivel a versenyből már csak 20 kör volt hátra, előkerültek a piros zászlók annak érdekében, hogy a verseny hajrája ne a biztonsági autó mögött fusson le. Végül pár környi sárga zászlós bemelegítés után 15 körre engedték el a mezőnyt.
 
Pagenaud egy előzéssel átvette a vezetést Rossitól, Newgarden volt a harmadik, mögötte pedig Sato és Carpenter folytatott vérre menő küzdelmet. Az élen Rossi és Pagenaud váltotta egymást, mögöttük pedig már Sato volt a harmadik 10 körrel a vége előtt – ekkor nagyon úgy nézett ki, hogy köztük dőlhet el a győzelem sorsa. Rossi a kör végére rendre felért Pagenaud mögé, de előzési pozícióba nem sikerült kerülnie, egészen a 197. körig, amikor is megelőzte a franciát. Az utolső előtti körben Pagenaud visszatámadott, az utolsó kör kezdetét jelző fehér zászlót ő látta meg először. Rossi azonban elkezdett felzárkózni rá a hátsó egyenesben, a harmadik kanyar előtt pedig fel is ért rá, ám előznie már nem sikerült. Pagenaud karrierje során először győzedelmeskedett a legendás viadalon, egyben a Penske 18. sikerét ünnepelhette. Franciaország 99 év után örülhetett győzelemnek, a pole pozícióból pedig 10 évvel ezelőtt sikerült utoljára versenyt nyerni.

Tisztelt Olvasóink! A P1race.hu a motorsportok egyik hazai piacvezető portálja. A honlap története 2004-ben indult motogphirek.hu néven, azóta több – szakmai és megjelenésbeli – megújuláson is átesett, pozícióját azonban mindvégig megőrizte. Mivel nem áll mögöttünk tőkeerős befektető, sem politikai támogató, így ahhoz, hogy továbbra is a megszokott vagy még annál is jobb színvonalon végezhessük a munkánkat, az Önök támogatására és segítségére is szükségünk van. Kérjük, támogassák honlapunkat a Patreonon keresztül !

A futam végeredménye:
1. Simon Pagenaud Team Penske Dallara/Chevrolet -
2. Alexander Rossi Andretti Autosport Dallara/Honda 0.2086s
3. Takuma Sato Rahal Letterman Lanigan Dallara/Honda 0.3413s
4. Josef Newgarden Team Penske Dallara/Chevrolet 0.8979s
5. Will Power Team Penske Dallara/Chevrolet 1.6173s
6. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Dallara/Chevrolet 1.9790s
7. Santino Ferrucci Dale Coyne Racing Dallara/Honda 2.8055s
8. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Dallara/Honda 4.0198s
9. Tony Kanaan AJ Foyt Enterprises Dallara/Chevrolet 4.7708s
10. Conor Daly Andretti Autosport Dallara/Honda 5.3459s
11. James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Dallara/Honda 5.4821s
12. James Davison Dale Coyne Racing Dallara/Honda 6.2250s
13. Ed Jones Ed Carpenter Racing Dallara/Chevrolet 7.5500s
14. Spencer Pigot Ed Carpenter Racing Dallara/Chevrolet 8.5566s
15. Matheus Leist AJ Foyt Enterprises Dallara/Chevrolet 10.4153s
16. Pippa Mann Clauson-Marshall Racing Dallara/Chevrolet 12.9803s
17. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Dallara/Honda 14.7595s
18. Helio Castroneves Team Penske Dallara/Chevrolet 1 kör
19. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Dallara/Chevrolet 1 kör
20. J.R. Hildebrand Dreyer & Reinbold Racing Dallara/Chevrolet 1 kör
21. Jack Harvey Meyer Shank Racing Dallara/Honda 1 kör
22. Oriol Servia Schmidt Peterson Motorsports Dallara/Honda 1 kör
23. Marcus Ericsson Schmidt Peterson Motorsports Dallara/Honda 2 kör
24. Jordan King Rahal Letterman Lanigan Dallara/Honda 2 kör
25. Charlie Kimball Carlin Dallara/Chevrolet 4 kör
26. Marco Andretti Andretti Herta Dallara/Honda 5 kör
27. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Dallara/Honda Ütközés
28. Felix Rosenqvist Chip Ganassi Racing Dallara/Honda Ütközés
29. Zach Veach Andretti Autosport Dallara/Honda Ütközés
30. Sebastien Bourdais Dale Coyne Racing Dallara/Honda Ütközés
31. Kyle Kaiser Juncos Racing Dallara/Chevrolet Ütközés
32. Ben Hanley DragonSpeed Dallara/Chevrolet Műszaki gond
33. Colton Herta Harding Racing Dallara/Honda Műszaki gond

Fotók: Indycar Media


Hozzászólások