Jegyek

Nem jött el a világvége – a BME FRT 2013-ra újabb...

Egyéb autósport
Nem jött el a világvége – a BME FRT 2013-ra újabb csodajárgányt épít
2012.12.21. 20:27
Csütörtökön a legjobb helyen voltunk ahhoz, hogy meglássuk, eljön-e a világvége. Ha ugyanis a BME FRT fiatal egyetemi csapata nem állt volna elő ismét valami elképesztően profi tervvel a jövő évre vonatkozóan – nos, akkor tudtuk volna, hogy igen, valóban itt a világvége. Szerencsére ez nem következett be, így viszont megismerhettünk 2013-as csodajárgányuk, a FREC-003 terveit.
 
A BME FRT-s srácok nem nyugodnak, még mindig képesek újabb és újabb meglepetésekkel előállni. Szíves meghívásukra ezúttal a Design Freeze 2013 névre keresztelt eseményen vettünk részt, amelynek keretében a 88 taglétszámú csapat részlegeinek vezetői a BME K-épületének egyik zsúfolásig megtelt előadótermében, egy egyórás előadás keretében számoltak be 2013-ra megépítendő Formula Student versenyautójuk, az elektromos hajtású, de benzinmotorosra is átalakítható, karbon kompozit monocoque vázas FREC-003-as modell részletes terveiről.

Körbe végig két sorban álltak a fiatal egyetemisták, középen pedig a csapat szponzorai, támogatói és a média képviselői mellett többek között Bári Dávid, a BME FRT volt vezetője, egyben Wéber Gábor versenymérnöke, valamint Kiss Norbert hatszoros Európa-bajnoki futamgyőztes kamionversenyzőnk is ott ült a nézőközönség soraiban. Az előadást kitörő vastaps fogadta, hiszen nemcsak a felvázolt tervek, de azok bemutatása is elképesztően magas színvonalúra sikerült, egy igazi profi csapat benyomását keltette ismét a fiatal egyetemistákból álló mérnökcsapat.

Ehhez adalékként hadd idézzük Katona Gellért HR-menedzser szavait: „Az egyetemen elsajátítható elméleti tudás mellett a Formula Student program keretében olyan gyakorlati tapasztalatokat szerzünk, amely később segíthet elhelyezkednünk a munkaerőpiacon. Ötéves fennállásunk során több mint 200, azóta már végzett mérnök vett részt a versenyautóink megépítésében, és jól tükrözi a csapat tudását, illetve a mérnökeink képzettségét az, hogy több mint 90 százalékuk meglévő támogatóinknál helyezkedett el.”
a FREC-003 – egyelőre még „csak” rajzon
 
Úgy, mint az Audi Hungáriánál, a GE Energynél, a Knorr-Bremsénél, a MOL-nál, a Zengő Motorsportnál és még hosszasan folytathatnánk a sort, hiszen az előadás végén több percig sorolták a srácok 2012-es támogatóik névsorát. Ezt csak azért tartjuk fontosnak kiemelni, hogy mindenki lássa, a BME FRT nem néhány fiatal srác cél nélküli játszadozása, hanem egy vérprofi mérnökműhely, ami segít kinevelni a jövő legtehetségesebb magyar mérnökeit. A Bári-testvérekhez és Juhász Szabolcshoz hasonlóakat, hogy csak az olvasóink által Zengő Motorsportos szerepvállalásuk folytán a legismertebb neveket említsük.  

Maga az autó tervezési metódusairól már Klajbár Csaba tervezési főmérnök beszélt. „Egy új szintre próbáltuk emelni a versenyautó tervezését és nagyon sok újítással készültünk. A FREC-003 egy elektromos hajtású autó lesz, melynek nagy előnye, hogy kiváló menetdinamikai tulajdonságokkal rendelkezik, magas szintű programozhatóság jellemzi: tapadáskontroll és intelligens differenciálmű funkciók valósíthatók meg rajta. A villamos hajtás további előnye, hogy ezek az autók zöld versenyautók, melyek károsanyag-kibocsátása zérus, és zajkibocsátásuk sincs. Az autó tervezése során a fő szempontok a következők voltak: szerettük volna, hogy az autó megbízható legyen, minimális tömeggel rendelkezzen megfelelő teljesítmény mellett, egyszerűen legyen gyártható és szerelhető és nagyon nagy állíthatósággal rendelkezzen, hogy mindenféle beállítást ki tudjunk majd tesztelni rajta. További nagyon jelentős újítás és ugrás lesz a csapat életében a Forma-1-es autókban is használt karbon kompozit monocoque váz megalkotása, ami azért is bír különös jelentőséggel, mert Magyarországon mi fejlesztünk először monocoque vázas autót” – vázolta fel a FREC-003 tervezési koncepciójának legfőbb paramétereit a főmérnök.   

A monocoque vázra vonatkozó részletekről már Székely Béla, a Monocoque részleg vezető tervezője számolt be. „A monocoque egy francia eredetű szó, melynek jelentése: egy héj. Ennek a fajta vázszerkezetnek a nagy előnye, hogy rendkívül hatékonyan viseli az autót érő különféle terheléseket. Az első monocoque vázszerkezetet 1984-ben a McLaren mutatta be a Forma-1-ben, azóta bizonyítottan ez a leghatékonyabb vázszerkezet-koncepció, így ez is terjedt el a legjobban. Mi nem a teljes monocoque vázkialakítás mellett, hanem a hibrid, azaz félig csőváz, félig monocoque megoldás mellett döntöttünk, vagyis megtartottuk a csőváz előnyeit – könnyen szerelhető –, de a pilótacellánál, ahol nagyon sok erősítésre van szükség, egy karbon kompozit monocoque szerkezetet fogunk megvalósítani” – árulta el a fiatal szakember, aki ezután Kling Sándor kompozit csoportvezetőnek adta tovább a szót.

„A kompozit egy szálerősített műanyag, melynek fő előnye, hogy szálirányban nagyon jó mechanikai tulajdonságai vannak. A köznapi életben is számos helyen találkozhatunk ezzel az anyaggal: hajókat, repülőgépeket, űrhajókat készítenek belőle, úgyhogy tényleg rengeteg helyen alkalmazzák. Főleg olyan helyeken, ahol fontos, hogy kevés energiával tudjanak megmozgatni, vagy rövidebb idő alatt felgyorsítani egy kisebb tömeget, emiatt a versenyautóknál is nagyon előnyös ennek az anyagnak a használata. Ennek segítségével mi is a korábbiaknál még optimálisabb súly-lóerő arányt tudunk majd elérni, és a különféle terheléseket is optimálisabban nyeli majd el az autó” – mondta el Kling Sándor.

„Az első futóműben helyet kap majd egy elektromosan állítható stabilizátor, melynek két funkciója lesz” – teszi hozzá már ismét Klajbár Csaba tervezési főmérnök. „Egyrészt a pilóta a megváltozott tapadási körülményeknek megfelelően akár menet közben is tud majd állítani a stabilizátor merevségén, és így tud korrigálni a gumikopáson, vagy reagálni a hőmérsékletváltozás miatt bekövetkező tapadásváltozásra; másrészt a későbbiekben szeretnénk aktív futómű funkciókat megvalósítani. A fékbalansz is a pilótafülkéből állítható lesz, így a pilóta ezáltal is alkalmazkodni tud majd a pályán tapasztalható változó körülményekhez.”

Papp János, a High Voltage (nagyfeszültségű) részleg vezetője további rendkívül érdekes részletekkel szolgál a FREC-003-as modellről. „A versenyek során 22 kilométert kell megtennie az autónak versenytempóban, ezért az akkumulátor kapacitását ennek megfelelően kell megterveznünk. A súlynak is fontos szerepe van, minél könnyebbnek kell lennie az autó elektromos rendszereinek is, mert minden egyes plusz súly rontana az autó menetdinamikai tulajdonságain, továbbá nagyon fontos, hogy könnyen szerelhető legyen minden egyes rész az autóban, így az akkumulátor is könnyen kivehető legyen. Mivel az autó összességében is könnyebb lesz, így kevesebb energia kell majd a beindításához, és az akkumulátor is lehet kisebb, ami további súlyelőnyt jelent” – árulta el az elektronikai szakember, majd hozzátette:

„Két 35 kW teljesítményű motort használunk, amiket túl tudunk terhelni 60 kW-ig. Ez annyit jelent, hogy az autó összteljestménye maximálisan akár 180 lóerő is lehet, motoronként 220 Nm nyomaték mellett, ami az autó tömegét tekintve rendkívül jó értéknek mondható. A fékezéskor elvesztegetett energiát is vissza tudjuk majd táplálni az akkumulátorba, így szintén a kapacitását tudjuk csökkenteni, ami megint pozitívan hat vissza a tömegre és az autó menetdinamikájára. Annak köszönhetően, hogy két motort használunk, és ezek egymástól függetlenül hajtják a két hátsó kereket, lehetőség nyílik egy teljesen elektromos differenciálmű létrehozására, melynek köszönhetően a pálya különböző részein akár különböző beállításokat is használhatunk majd annak érdekében, hogy az autó minden körülmények között optimálisan viselkedjen.”

Ha azt hinnénk, hogy ezzel vége a kreatív megoldások sorának, akkor tévednénk, hiszen máris átveszi a szót Treszkai László, a csapat Low Voltage (alacsony feszültségű) részlegének vezetője. „Az alacsony feszültségű rendszerek tekintetében az egyik legfőbb újításunk a kormánykerék lesz. A pilótának teljes kontrollja lesz a kormánykerékről a differenciálmű és az elektromos stabilizátor felett, valamint a tapadáskontroll paramétereit is tudja majd állítani, a rádió kezeléséhez pedig még a kormány markolatát sem kell majd elengednie. A kormányt cserélhető markolattal terveztük, hogy minden pilótának optimális legyen rajta a fogása.”

Végezetül Klajbár Csaba a projekt jelenlegi állapotát és a jövőbeni feladatokat összegezte. „Mindannyian tudjuk, hogy egy versenyautó sosincs kész, mindig lehet rajta tovább finomítgatni, de mi a mostani Design Freeze alkalmával lezárjuk a FREC-003 tervezési fázisát. A tervezés után maga a megvalósítás, vagyis a gyártási folyamatok, majd a tesztelés, végül maguk a versenyek következnek. Az autó körülbelül 90 százaléka teljesen egyedi tervezésű és kivitelezésű, úgyhogy máris elkezdjük a gyártási folyamatok előkészítését, hiszen májusban ismét nagy közönség előtt szeretnénk már teljes életnagyságában bemutatni az elkészült autót. Ezt követően szeretnénk az autó minden paraméterét tökéletesen letesztelni, hogy a szezon két versenyén: az osztrák és a magyar Formula Student versenyen minél felkészültebben tudjunk majd rajthoz állni, és méltó módon tudjuk képviselni egyetemünket és kis hazánkat is” – adta meg a végszót a FREC-003 tervezési főmérnöke.

És nem is ez az igazán nagy dolog, hanem az, hogy ezek a srácok mindezt meg is fogják valósítani, az holtbiztos! Kíváncsian várjuk a végeredményt.  
Írta: Borbás Bálint

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
race.com
 
Kövess minket!
youtube facebook twitter rss
Hozzászólások
Utolsó: 2014.08.20. 00:04
6 db
Utolsó: 2014.08.19. 22:45
51 db
Utolsó: 2014.08.19. 22:01
90 db
Utolsó: 2014.08.19. 20:30
1 db
Utolsó: 2014.08.19. 15:04
8 db

VR46 shop
Pálya információ
MotoGP Superbike WTCC
2014. Augusztus 31. 15:30
Silverstone GP
Silverstone

Épült: 1948
Teljes hossza: 5902m
Szavazás
Ki fogja megtörni Marquez győzelmi sorozatát?
Dani Pedrosa
Valentino Rossi
Jorge Lorenzo
Andrea Dovizioso
Stefan Bradl
Alvaro Bautista
Pol Espargaro
más
Senki, az összes idei futamot Marquez nyeri.
VB Ranglista
MotoGP Superbike Supersport WTCC
Poz. Pilóta Márka Pont
1. M. Marquez Honda 263
2. D. Pedrosa Honda 186
3. V. Rossi Yamaha 173
4. J. Lorenzo Yamaha 137
5. A. Dovizioso Ducati 118
6. A. Espargaro Forward Yamaha 85
7. P. Espargaro Yamaha 78
8. A. Iannone Ducati 73
9. S. Bradl Honda 65
10. B. Smith Yamaha 65
banner
Formula.hu hírek
Tesztmotor.hu hírek
MotoGP.com news
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2014  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: