Jegyek

MotoGP testközelből – interjú Kovács Zoltán sportbíróval

Interjú
MotoGP testközelből – interjú Kovács Zoltán sportbíróval
2017.10.03. 17:10
Hogyan lesz valakiből versenyigazgató a Pannónia-Ringen? Miként jutott ki immár kétszer is egy magyar sportbírói csapat a MotoGP Osztrák Nagydíjára? És miből áll egy nap számukra a Red Bull Ringen? Többek között ezekről kérdeztük Kovács Zoltán sportbírót és pannónia-ringi versenyigazgatót.
 
Elindult Instagram-csatornánk: kövesd legújabb közösségimédia-platformunkat, ahol friss és exkluzív helyszíni képekkel, valamint a versenyhétvégék legérdekesebb fotóival szolgálunk majd! A P1race Instagram-csatornája ide kattintva érhető el.

Kovács Zoltán sportbíróként 1997-ben kezdett az akkor újonnan épített és átadott Pannónia-Ringen, Ostffyasszonyfán, 2000-től pedig már a pályabírók vezetője volt, majd Alpok-Adria Kupa bajnoki futamok vezető bírója, 2010-től pedig FIM licences (a Nemzetközi Motorsport Szövetség rövidítése) versenyigazgató, amiből idehaza jelenleg négy személynek van minősítése. Az elmúlt két évben több magyar sportbíró társaságában a MotoGP Osztrák Nagydíján is szerepet vállalt – ennek apropóján beszélgettünk a hivatásáról, a Pannónia-Ringen és a Red Bull Ringen szerzett tapasztalatokról.
 
P1race: - Milyen út vezet odáig, hogy valaki versenyigazgató lehessen? Milyen képzéseken kell részt venni ezekhez?
Kovács Zoltán: - A legfontosabb, hogy hosszú éveket kell eltölteni a versenypályákon, elsősorban a versenyirányításban. Pályabírók vezetőjeként jártasságot szerezni egy-egy program lebonyolításában, megszokni a rajtokkal járó feszültséget, átélni a motorsporttal kapcsolatos fontosabb és gyakori eseményeket, melyek alatt elsősorban kisebb-nagyobb bukásokat értek. Majd következnek a különböző tanfolyamok, ahol képesítéseket kell szerezni: először a Nemzeti Szövetség – MAMS – égisze alatt, amikor is a jelentkező vagy versenyigazgatói képesítést, vagy sportfelügyelői végzettséget szerez. Ezeket az engedélyeket évente kell megújítani.
 
Nemzetközi szintre akkor lehet kilépni, ha az adott szövetség támogatja a jelentkezőt. Amennyiben ez megvan, akkor lehet FIM Szemináriumra jelentkezni, azon részt venni, sikeres zárótesztet teljesíteni angol nyelven. Itt is lehetőség van arra, hogy a jelentkező versenyigazgatói képesítést és/vagy sportfelügyelői végzettséget szerezzen. Ezek a licencek három évre szólnak. Természetesen naprakésznek kell lenni a változó szabálykörnyezettel a tisztviselőnek, ugyanis ez is egy mobil közeg, s általában az élet generálja a különböző bajnoki szériák lebonyolításában bekövetkező módosításokat.
Bevetésre várva

- Hogyan lehet egyáltalán a sportbírói titulusig eljutni?
- Ennél a kérdésnél a Nemzeti Szövetség - MAMS – megfelelő szabályzata az irányadó, mely a hatályos Sportbírók Általános Működési Szabályzatában található és elérhető bárki számára a MAMS honlapján. Amennyiben valaki betöltötte a 18. életévét, sportbírói tevékenységének egészségi akadálya nincs, valamint a MAMS sportbírói tanfolyamát elvégezte és érvényes vizsgát tett, az máris képzett sportbíró. Fontos, hogy a végzettség szakágspecifikus. A Pannonia-Ringen mi elsősorban gyorsasági szakág területén képzünk sportbírókat. Akit egyébként érdekel, az látogasson el a Pannónia-Ring honlapjára, és érdeklődjön a lehetőségekről. Általában az induló versenyszezon előtt – január vagy február – hónapban hirdetik meg a tanfolyamot, melyet én tartok mind az új sportbírójelöltek számára, mind a már sportbírói végzettséggel rendelkezők számára is. A több éve tevékenykedő sportbírók számára továbbképzés keretében elemezzük az elmúlt év tapasztalatait, frissítjük és aktualizáljuk tudásukat, felkészülünk az előttünk álló szezonra, melyről ők szintén vizsga keretében adnak számot.
 
- Elsősorban milyen versenyen szokott Ön versenyigazgató/sportbíró lenni a Pannónia-Ringen?
- Jómagam a Pannóniaringen csak motorversenyeken tevékenykedek a beosztásomnak és végzettségemnek megfelelően. Így voltam már versenyigazgatója a Pannónia-Ringen vagy a Hungaroringen megrendezett magyar vagy svájci, illetve osztrák bajnokságnak. Tevékenykedtem Alpok-Adria bajnoki sorozat pannónia-ringi futamán mint versenyigazgató. Örömmel számolok be arról, hogy a 2015-től a Pannónia-Ringen rendezett FIM Oldalkocsis Világbajnoki futamokon pedig kollégámmal, ifj. Hajba Tiborral felváltva láttuk, látjuk el a versenyigazgatói pozíciót.
 
- Hogyan néz ki a versenyigazgató munkája egy versenyhétvége folyamán? Melyek a legfontosabb teendők?
- A versenyigazgató alapvető feladata, hogy a lehető legzökkenőmentesebben történjen minden, megfelelve a biztonsági előírásoknak, a sportszakmai szabályoknak és a zsűri előírásainak. Szoros együttműködés szükséges a szervezővel, zsűrivel, sportszakmai személyzettel, egészségügyi személyzettel és a műszaki csapattal. Az adott eseményre felkészülés már a megbízatás elfogadásával kezdődik, hiszen első lépésben meg kell ismerkedni a rendezvény sportszabályaival. Második lépésben már a helyszínen, a rendezvény kezdete előtt tájékozódni kell a lebonyolításhoz szükséges dokumentumok meglétéről, a biztonsági feltételek előkészítettségéről és rendelkezésre állásáról, az adott sportbírói személyzet jelenlétéről és beosztásáról. Szükséges még ellenőrizni a programon résztvevő versenyzőket adminisztratív szempontból is.
Szabó Gyöngyi és Kovács Zoltán az Oldalkocsis-vb idei versenye előtt

Versenyigazgatói szerepkörben a legnagyobb kihívás, hogy az adott rendezvény hivatalos programjai biztonságos, jogszerű és szabályszerű továbbá szakszerű lebonyolítása történjen meg úgy, hogy az a résztvevők legnagyobb elégedettsége mellett valósuljon meg. Tulajdonképpen, amíg nincs szabálysértés, kirívó cselekedet, addig ez egy láthatatlan tevékenység. Elmondható, hogy amíg a versenyző, csapatvezető nem ismerkedik meg adott rendezvény versenyigazgatójával, addig zökkenőmentes és szabályszerű a résztvevők magatartása, sportolása.
 
- Hogyan jött a lehetőség, hogy több pannónia-ringi sportbírót is felkértek, hogy vállaljon szerepet a MotoGP spielbergi versenyén?
- Magyarországról a pannónia-ringi közreműködői csapatot a Red Bull Ring versenyigazgatója, Andreas Meklau úr (egykori Superbike-világbajnoki futamgyőztes motoros – a szerk.) kérte fel személyemen keresztül, mely a köztünk több éve fennálló jó, személyes és szakmai kapcsolat hozadéka volt. Sportbíróként – zászlós, illetve beavatkozó személyzetként – vettünk részt a MotoGP 2016-os és 2017-es spielbergi futamain. Annyit azért tudni kell, hogy a kiutazott csapat egytől egyig felkészült, több éve kimagasló szakmai munkát nyújtó sportbírókból állt, ugyanis e nélkül nem is lehetne ilyen feladatot vállalni.
 
A legfontosabb a gyakorlat, hiszen a sportbírói tevékenység nagy felelősséggel járó beosztás, mely a MotoGP-vel kerül leginkább fókuszba. Ugyanakkor elmondhatom, hogy a szürke hétköznapok edzették ezeket az embereket beosztásukat magas színvonalon űző szakemberekké. Fontos megjegyeznem, hogy a magyar sportbírók hírnevét nem csak pannónia-ringi, hanem hungaroringi sportbírók is öregbítették a Red Bull Ringen eddig megrendezett MotoGP-futamokon. Fontos volt nekem, hogy a pannónia-ringi csapat miként teljesít, s örömmel töltött el, hogy mind tavaly, mind az idén is pozitív visszajelzéseket kaptunk a rendezvényt követően a versenyirányítástól. Bízom abban, hogy a további együttműködés sincs kizárva.
A pannónia-ringi csapat a 2016-os Osztrák Nagydíjon

- Hogyan néz ki egy sportbíró napja a MotoGP-n?
- A versenyhétvégét megelőzően – általában csütörtökön – a helyszínen kerül sor az eligazításra a sportbírói személyzet részére, a MotoGP speciális szabályainak ismertetésére, a beavatkozáskor előfordulható technikai finomságokra. Ekkor válik az is ismertté, hogy kit melyik posztra osztottak be. A versenyhétvégén közreműködő sportbírókat az adott nap hivatalos programját megelőzően általában legalább két órával szervezetten, buszokkal szállítják egy központi helyről a versenypályára. Megérkezve a felállítási helyre aztán megbeszéljük az adott posztra érvényes speciális tevékenységeket, feladatokat. Kialakulnak a hétvégén együtt dolgozó teamek, melyek azért elég nemzetközire is sikerülhetnek. Voltak már olasz, cseh, holland, német sportbíró kollégáink is. Az adott napi program kezdete előtt 30 perccel a hivatalos procedúrák veszik kezdetüket – medical inspection (orvosi pályabejárás – egészségügyi ellenőrzés) – track inspection (pályabejárás – pályaellenőrzés) –, aztán a kiadott hivatalos időtervnek megfelelően felbőgnek a motorok.
 
Ekkortól éles a helyzet. Innentől számítva a sportbíróknál az adrenalinszint emelkedése és fennállása, valamint – hála a helyben fogyasztható energia italoknak és kávéknak - az adrenalinszint fenntartása eredményezi azt, hogy tevékenységüket koncentráltan, pontosan, szakszerűen végezzék az adott napon. Ez akár 10-12 órás elfoglaltságot is jelenthet. A betétprogramok miatt viszonylag kevés az idő a szünetre, de azt a keveset a sportbíró pihenéssel, esetleg relaxációval, kihasználja feltöltődésre. Ismételten hangsúlyozom, ide nem elsőéves sportbírók jutnak ki. A szabályokat, az előírásokat nagyon tudni és akár rögtön alkalmazni is kell, hiszen nagy a felelősség. Mondok egy példát. Jómagam zászlósként működtem közre, ami minimális eltéréssel ugyanaz, mint a Formula-1-ben. Tehát nem mindegy, miként dönt az ember, hogy az öt sportbírói hatáskörbe utalt zászló közül melyik színűt lengeti meg a versenyzőknek, akik 182 km/h-s átlagot teljesítenek ezen a pályán, hiszen ezek az adott pillanatban fontos információkat közölnek számukra. Mindez a televíziók kamerái és mintegy százezer néző előtt történik, tehát hatalmas a felelősség. De essen szó jó élményről is: mindez mintegy 10 méterre a pályacsíktól hatalmas élményt is jelent a sportbírónak. Amennyiben vége az adott napi programnak, úgy a sportbírók visszaszállítása is szervezetten történik a szálláshelyre.
Balra a FIM-elnök Vito Ippolitóval

- Milyen infrastruktúra van kialakítva a sportbíróknak a Red Bull Ringen? Miben különbözik esetleg az itthonitól?
- A Red Bull Ring az egyik legmodernebb versenypálya jelenleg Európában. Szinte vadonatúj az infrastruktúra, mely folyamatos fejlesztés alatt áll, évről évre újul meg, kiszolgálva a motorsport szerelmeseit, legyen szó nézőről, versenyzőről vagy akár sportbíróról. A felállítási helyeken a sportbírói személyzet rendelkezésére áll egy konténer, benne a kényelmet szolgálva hűtő, elektromos csatlakozási lehetőség, mikrohullámú sütő, kávéfőző. A hosszú napokra és az emberi szükségletekre tekintettel minden poszthoz mobil illemhely is tartozik. Az összehasonlításra nem vállalkoznék, hiszen nagyságrendekkel nagyobb költségvetéssel dolgoznak, mint itthon, arról nem is beszélve, hogy a pálya az autósport szerelmeseinek is magas nívójú programokat kínál, például Formula-1-es nagydíjat is rendeznek rajta.
 
- Kapnak kint bármilyen segítséget a versenyek során a sorrend követéséhez?
- A sportbírók – hasonlóan a többi épített versenypályához – rádió útján vannak kapcsolatban a versenyirányítással. Amennyiben kiemelt rendezvény van, s ilyen a MotoGP is, a különböző szakszemélyzet külön rádiósávon van kapcsolatban egymással, mely egységesen a versenyirányításban feladatokat ellátó és elosztó szakemberekhez fut be. Az adott versenyt illik egy rutinos sportbírónak fejben követni, tudni a sorrendet, például a célba éréskor a kockás zászlót pontosan használni. Az esetlegesen bekövetkező eseményeket – például lekörözés – szintén illik követni, felismerni, beazonosítani, s a megfelelő zászlót alkalmazni. A rádióforgalmazásról elmondható, hogy ezeken az eseményeken a versenyirányítás részéről a segítés megvalósul, hiszen senkinek sem jó egy esetleges hiba ilyenkor való felbukkanása. Extrém esetekben pedig rendkívül fontos lehet az információ, például egy korai rajt elkövetése miatt kiszabott áthajtásos büntetésről való tájékoztatás és annak letöltése, vagy például bukást követően adott versenyző tudja-e folytatni a versenyt vagy sem.
 
-Volt-e valamilyen személyes élménye valamelyik motorversenyzővel? Egyáltalán van-e bármilyen kontakt a sportbírók és a motorosok között?
- Különleges élmény volt számomra tavaly első alkalommal részt venni a MotoGP-n, és pénteken este bejutva a paddockba találkozni a FIM legmagasabb szintű képviselőivel, így a venezuelai Vito Ippolito FIM-elnökkel, a magyar Bulcsu Rezső úrral, aki a Nemzetközi Motorsport Szövetség Gyorsasági Szakágának igazgatója, velük egy közös képet készíteni. Az pedig, hogy Valentino Rossi személyesen adott autogramot a sapkámra, az olyan adalék, melyre mindig szívesen gondolok vissza.
 
- Köszönjük, hogy a rendelkezésünkre állt, és sok sikert a további munkájához!
- Köszönöm a megkeresést.
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: