F1

Monacói Nagydíj: siker, pénz, csillogás és gyász – előzetes

Vélhetően minden idők legszomorúbb hercegségbeli futamra kerül majd sor a hétvégén, ahol a sportág méltóképpen köszön majd el a hét elején meghalt Niki Laudától. A cirkusz azonban nem állhat meg, így a Formula-1 legnagyobb presztízsű versenyén ismét csak az lesz a kérdés: megállítható-e a Mercedes.
Szeretnél élőben szurkolni kedvenc motorversenyződnek az augusztus eleji brnói futamon? Akkor van egy ajánlatunk számodra: az előző évekhez hasonlóan idén is megrendelheted belépődet jegyshopunkon keresztül a MotoGP Cseh Nagydíjára – a jelenlegi áron már csak június végéig!

Noha a mostani hétvégén a szezon legfontosabb versenyét rendezik meg a Formula-1-ben, ám a mostani monacói futam mégis más lesz, mint az eddigi összes többi itt rendezett verseny. Persze, itt lesz mindenki aki számít, a legnagyobb szponzorok a legmagasabb szinten képviseltetik majd magukat, ám ezúttal nem az üzletkötés áll majd a középpontban. Vélhetően mindenki a hét elején elhunyt legendára, Niki Laudára emlékezik majd. A sportág korábbi háromszoros világbajnoka az F1 legnagyobb küzdője volt, olyan balesetből és sérülésekből tért vissza annak idején, amire más nem lett volna képes. És nemcsak visszatért, hanem szerzett két vb-címet…

Nem véletlen, hogy az osztrák legenda utolsó csapata, a Mercedes még azt is megengedte Lewis Hamiltonnak – akit annak idején éppen Lauda csábított a csapathoz Michael Schumacher visszavonulását követően –, hogy a gyász miatt ne vegyen részt a hagyományos sajtótájékoztatón. A német istálló valamennyi tagja végzi ugyan a dolgát, ám ezúttal hiányzik az a bizonyos fény a szemükből.

„Nagyon vidám ember volt, remek humorérzékkel. Emellett roppant közvetlen is, és gondolkodás nélkül, kegyetlen egyenességgel az ember szemébe mondott dolgokat. Amire külön emlékezni fogok, az az őszinte boldogság volt, ami minden egyes alkalommal kiült az arcára, amikor megnyertem egy versenyt. De ha valami nem úgy ment, ahogy szerettem volna, akkor is bátran fordulhattam hozzá támogatásért, mindig volt hozzám pár motiváló szava” – emlékezett Laudára, a Mercedes tiszteletbeli elnökére az idén megtáltosodó Valtteri Bottas.

A finn egyébként Monacóban él, így számára hazai versenynek számít a hétvégi futam, és mindenképpen szeretne javítani eddigi meglehetősen gyenge mérlegén. „Noha a lehető legjobban kezdtük a szezont, most mégis egy teljesen új kihívás előtt állunk, hiszen ezen a pályán mindent másként kell csinálni, mint a többin. Nagyon szeretném, ha idén sikerülne ezen a városi pályán is gyorsnak lennem, és ezért mindent megteszek majd” – állította a vb-összesítésben második Bottas.

Speciális sisakkal készül hazai versenyére Charles Leclerc: félig néhány éve elhunyt édesapja bukódizájnját, félig pedig keresztapjáét, Jules Bianchiét idézi
 
Persze igyekeznie is kell, hiszen a nagy riválisnál is ott lesz a rajtrácson egy monacói, mégpedig Charles Leclerc, aki tagadja, hogy rossz hangulat uralkodna a Ferrarinál az idei eredmények miatt. „Monaco egy olyan hely, ahol bármi megtörténhet, ráadásul mivel monacói vagyok, így a figyelem jobban rám terelődik. Érdekes lenne, ha esne az eső, mert szeretek ilyen körülmények között vezetni, és mindez felboríthatja a dolgokat. Számomra nagyon különleges ez a hétvége, mert itt nőttem fel, ide jártam iskolába, és így tovább… Visszatérve a hétvégéhez, a legfontosabb az időmérő, amikor a maximumot kell kihoznom magamból. Ha ez sikerül, bármi megtörténhet, a Mercedeseket is legyőzhetjük” – vélekedett Leclerc.

A Red Bull számára itt az első alkalom, hogy igazi eséllyel szálljon harcba a győzelemért, és az energiaitalosok szívesen lemásolnák a tavalyi viadalt, amikor Daniel Ricciardo révén a győztest is ők adták. Ezúttal változtatnak a technikán: új lesz az autó orra, valamint visszahozzák az első futamokon használt első szárnyat, melyen a középső elem nincs megosztva. Ezzel lehetőségük van a leszorító erő növelésére, ami Monacóban döntő lehet, főleg úgy, hogy a padlón elhelyezett szárnyakat is kicserélték, és a közvetlen az oldalszárny alatt kis lapátok vannak. Nem véletlen, hogy sokan Max Verstappent tartják a verseny esélyesének, aki eddig nagyon kiegyensúlyozottan versenyez: két harmadik és három negyedik helyet szerzett idén.

„Ugyan normális körülmények között nem tudnánk megelőzni a Ferrarit, de itt minden esélyünk megvan minderre. Mindent egybevetve mi vagyunk a harmadik legjobb csapat, de képesek vagyunk másodikok lenni. A dobogón állni mindig jó érzés. A csapat és én is többet szeretnénk” – árulta el a holland pilóta, aki a hivatalos versenyben futott körrekordot is tartja, és Verstappen 2018-ban ért körbe 1:14,260 perc alatt.
Vélhetően nem így, ilyen háttérrel szerette volna ünnepelni 300. F1-es nagydíjhétvégét Kimi Raikkönen. Egyrészt ugye ott a gyász, másrészt a Sauber sosem volt képes maradandót alkotni Monacóban, annak ellenére nem várható ebben túl nagy változás, hogy a Haashoz hasonlóan az Alfa Romeo is a Ferrari új motorjával fog körözgetni. Ugyanakkor a finn pilóta nem az a fajta, aki nagyon foglalkoztatna egy jubileum. „Nem igazán érdekel, hogy ez már a háromszázadik futamom az F1-ben, hiszen ez nem sokat ad hozzá a teljesítményemhez. Kizárólag arra koncentrálok, hogy jó eredményt érjek el itt Monacóban, és most csak ez az, ami igazán számít” – nyilatkozta meglehetősen kimisen 2007 világbajnoka.

Egyébként a középmezőny csatáját megtippelni sem tudjuk, könnyen előfordulhat, hogy a szezont remekül kezdő, majd legutóbb Barcelonában feltámadó Haas újfent visszaesik, vagy a pontversenyben jelenleg negyedik helyen álló McLaren megint kellemes meglepetést okoz. Talán csak egy biztos, hogy a mezőny leggyengébb csapata, a Williams az utolsó helyeket kibérli ismét, legfeljebb ezúttal közelebb kerülhet majd az előtte állókhoz.

Maga a monacói pálya igazi utcai aszfaltcsík, ráadásul itt nincsenek kavicságyak, csak a fal, így mindössze egyszer lehet hibázni. A motorerőnek itt nincs jelentősége még akkor sem, ha van a pályának olyan része, ahol a pilóták 290 km/órás sebességet is el tudnak érni. Ezzel szemben a tapadás az egyik legfontosabb szempont a 3,337 kilométeres pályán, míg a teljes versenytáv – 78 kört tesznek meg a pilóták a vasárnap 15:10-kor kezdődő versenyen – 260,286 km, ami nagyjából bő 40 kilométerrel rövidebb a többi futam átlagos hosszánál.

Fotó: Daimler Media Site, Alfa Romeo Racing


Hozzászólások