F1

Megölte az F1-et a Mercedes a turbó-érában

Az Ezüst Nyilak 2014 óta valamennyi egyéni és konstruktőri vb-címet besöpörtek, döbbenetes fölényüket mutatja, hogy 100 futamból 84 alkalommal lett övék a pole-pozíció, míg 74 alkalommal meg is nyerték a versenyt.
Imádod az autó-motorsportokat? Újságírói ambícióid vannak? Ha úgy érzed, ezek igazak rád vagy csak szeretnél a P1race.hu csapatának tagja lenni, ne habozz: ki tudja, lehet, hogy Te vagy az, akit keresünk. Részletek ide kattintva.

Amikor a Formula-1 vezetői annak idején elhatározták, hogy a 2014-es világbajnokságtól kezdve új motorszabályok alapján versenyezhetnek a csapatok, még senki sem gondolta volna azt, hogy ezzel szinte megölik a sportágat. Ugyanis a turbó-korszak beköszöntével a Mercedes döbbenetes fölényt harcolt ki, minden mutatóban toronymagasan veri a vetélytársait. A Toto Wolff vezette csapat az elmúlt öt esztendőben mind az egyéni, mind a konstruktőri világbajnoki címet megnyerte, és Lewis Hamilton mesterötösét csak Nico Rosberg tudta megakadályozni 2016-ban. Ennél csak a Michael Schumacher vezette Ferrari volt képes jobban kisajátítani a sportágat, ugyanis a hétszeres világbajnok a maranellóiakkal 2000 és 2004 között öt egyéni, míg 1999 és 2004 között hat konstruktőri bajnoki címet szerzett.

Ám nemcsak az összes begyűjtött vb-cím, hanem számos más statisztika is bizonyítja, az Ezüst Nyilak teljesen kisajátították az elmúlt öt esztendőt a Formula-1-ben. Összesen 100 futamot rendeztek a turbó-korszak alatt, és ebből 84 alkalommal valamelyik Mercedes szerezte meg a pole-pozíciót, míg a többiek közül a Ferrari 12, a Red Bull mindössze három, míg a Williams 2014-ben egy alkalommal tudott időmérőt nyerni. A futamgyőzelmek száma is döbbenetes Mercedes-fölényről tanúskodik, hiszen százból 74 alkalommal nyertek az Ezüst Nyilak, 14 alkalommal a Ferrari, míg 12 esetben a Red Bull valamelyik pilótáját intette le a kockás zászló elsőként. Mondjuk az sem mindennapi történet, hogy utoljára 2013-ban, a melbourne-i szezonnyitón nyert olyan autó – Kimi Raikkönen vezette Lotus –, ami nem a jelenlegi három élcsapathoz tartozott.

A dobogós helyek esetében is megvan a három nagycsapat – Mercedes, Ferrari és Red Bull – elképesztő fölénye, ugyanis 147 alkalommal az Ezüst Nyilak pilótái állhattak fel a dobogóra, a maranellóiak 73, míg az energiaitalosok 57 pódiummal büszkélkedhetnek. Azaz a 300 lehetőségből az utolsó öt évben kisajátítottak 277 dobogós helyet. Ami a fentiek ismeretében talán nem meglepő, hogy az utolsó két idényben mindössze két alkalommal fordult az elő, hogy nem a három nagycsapat pilótái sajátították ki a dobogót: 2017-ben Lance Stroll, míg 2018-ban Sergio Perez lett egyszer harmadik, méghozzá mindketten a bakui futamon. Az idei szezonban összesen 1646 pontot szerzett a Mercedes, Ferrari, Red Bull hármas, míg az összes többi, azaz a másik hét csapat mindössze 476 egységgel zárt. Még a konstruktőri világbajnokság harmadikjaként zárt Red Bull is 297 pontot vert a negyedik Renault gyári csapatára.

Egyedül talán a leggyorsabb körök esetében mondhatjuk szorosnak – persze csak a többi összehasonlításhoz képest – a csapatok versenyfutását, hiszen ebben a kategóriában „csak” 53 esetben vitte el a pálmát a Mercedes, míg a Ferrari és a Red Bull egyaránt 19-19 alkalommal bizonyult a leggyorsabbnak egy körön versenykörülmények között. A többi csapatból a Force India 3, a Williams 2, míg a McLaren, Toro Rosso, Haas trió egy-egy alkalommal ért leggyorsabban körbe egy futamon.

Fotó: Daimler Media Site


Hozzászólások