MotoGP

Láthatatlan Honda, taroló Ducati, feltámadó Yamaha és Suzuki – elemzés

Hiába foglalta el az első négy helyet a Ducati az összesített eredménylistán Sepangban, a képlet nem ilyen egyszerű – ráadásul talán a szokottnál is több a kérdőjel az év első tesztjét követően.
Örök igazság, hogy a tesztekből nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, de a MotoGP sepangi tesztjére ez most hatványozottan igaz, sőt talán érdemes lenne úgy fogalmazni, hogy nem is nagyon lehet. Ez a három nap során váltakozó erőviszonyok mellett főként annak köszönhető, hogy az elmúlt három szezonban domináló gyártó távolról sem tudott teljes értékű munkát végezni Malajziában. Természetesen a Hondáról van szó, ahol a három 2019-es motort használó versenyzőből egy – a sajkacsontját törő Jorge Lorenzo – jelen sem volt, a másik kettő – Marc Marquez és Cal Crutchlow – pedig komoly sérülésből/műtétből tért vissza, s ez bizony többé vagy kevésbé rányomta a bélyegét a munkájukra.
 
Már csak azért is lenne nehéz megállapítani, mire is képes az RC213V, mert nem futottak vele versenyszimulációt, Marquez válla ugyanis egész egyszerűen nem bírta a hosszabb etapokat. Ugyanakkor az alapján, amit a háromszor fél nap alatt produkált, retteghetnek az ellenfelek, mi lesz, ha majd felépül a címvédő, a spanyol ugyanis rendkívül konstans köröket teljesített, ameddig bírta, szórta a két perc alatti köröket. Bár az eredménylistán az első tízbe sem fért be, ez az esetében aligha jelent bármit is, hiszen nem kockáztathatott egy bukást, amellyel esetleg rásérül a decemberben operált vállára, így nyilván nem is volt olyan éles a körein, mint általában.
Crutchlow bokája a vártnál jobban muzsikált, ő azonban még nem csiszolódott össze a legfrissebb verziójú géppel, de még így befért a tavalyi nem hivatalos körrekord alá. A Honda ezek miatt némi túlzással láthatatlan volt Sepangban, de az apró jelek azt sugallják, nem lett rosszabb az a motor, sőt: erősebbé és könnyebben kezelhetővé vált. Az ellenfelek számára az kínálhat óriási esélyt, hogy Marquez saját bevallása szerint valószínűleg még a szezon elejére sem kerül tökéletes állapotba, s bármilyen kegyetlenség is ezt kimondani, ezt bizony kíméletlenül ki kell használniuk, mert tudjuk, milyen az, amikor a hétszeres világbajnok teljesen egészségesen és fitten tud motorozni.
 
De vajon kikre kell a leginkább figyelnünk a kihívók közül? Ha csak a tabellára pillantunk, azonnal a Ducatit mondanánk, hiszen az első négy helyet ők sajátították ki, ráadásul az elmúlt két évben is ők tudták a leginkább megszorongatni Marquezt és a Repsolt. A bolognaiak a brutális nyers tempó mellett is magukra irányították a figyelmet: egyfelől megjelent egy rejtélyes szárnyas csavar a motorjukon, amelyet a legtöbb szakértő egyfajta, a motokrosszból ismert ’holeshot device-nak’ tippel, amely a rajtoknál segítheti az egykerekezés megszüntetését, másfelől pénteken a vártnál hamarabb debütált egy új aero-idom, amely immár három pár „szárnyas polcot” vonultatott fel. Gigi Dall’Igna zsenijéhez eddig sem fért kétség, ám talán még a műszaki megoldásoknál is érdekesebb, amit a versenyzők terén tapasztalunk.
A gyári páros, Andrea Dovizioso és Danilo Petrucci ugyanis szemlátomást kiválóan tud együtt dolgozni, s ez még sokat számíthat egy várhatóan kiélezett évad során. Mindennél jobban megmutatta az összehangoltságat a második nap során együtt teljesített versenyszimulációjuk, amely során Petrucci saját bevallása szerint is rengeteget tanult rutinosabb honfitársától. A Pramactól érkező olasz aztán pénteken odadobott egy óriási rekordot – könnyen lehet, hogy mégsem tett olyan rossz lóra vele a Ducati. Ahogy az első számú szatellit istállójuk versenyzőivel sem: Jack Miller ugyancsak gyors volt a GP19-es Desmosedicivel, de talán az egész sepangi teszt legnagyobb meglepetését szolgáltatta új csapattársa, a frissen a Moto2-ből érkező Francesco Bagnaia, aki második lett a tabellán. Persze egy dolog egy gyorskör összerakása, s más a verseny, de úgy látszik, a regnáló Moto2-es világbajnok gyorsan ráérez a királykategóriára.
 
A Ducatikhoz köridő tekintetében a csütörtökön még leggyorsabb Maverick Vinales tudott a legközelebb kerülni, de nem csak emiatt lehet bizakodó a hangulat a Yamahánál. Merthogy egyértelműen érezhető a nyilatkozatokban is az optimizmus, ráadásul mindkét gyári versenyző részéről, azaz még az általában szkeptikusabb Valentino Rossi is elismerte a fejlődésüket – igaz, arra azért figyelmeztetett, hogy tovább kell dolgozniuk, ha utol akarják érni a Hondát és a Ducatit. Ami mindenképp biztató, hogy a spanyol és az olasz is egyforma visszajelzéseket ad, s még ennél is fontosabb, hogy úgy tűnik, immár a japán gyár és a csapat között is teljes az összhang azzal kapcsolatban, milyen irányba is kell haladniuk. A hangvillások már Sepangba is eleve csak egy motorblokkot vittek el, s úgy tűnik, azzal Vinales és Rossi egyaránt elégedett.
A legnagyobb előrelépést az jelentheti a Yamahánál, hogy talán végre sikerült legalább részben orvosolniuk a hátsó gumi kopásával kapcsolatos problémáikat, amely miatt rendre szenvedni szoktak a futamok hajrájában. Vinales ugyanis teljesített egy 20 körös versenyszimulációt, amely során 1:59 végi és 2:00 eleji köröket produkált, ráadásul mindezt viszonylag konstansan: a leggyorsabb időket az etap közepén futotta, de még a végén sem lassult 2:00,5 fölé. Csak összehasonlításképp: a ducatisok csütörtöki szimulációjának átlaga 2:00,7-es volt – persze fontos megjegyezni, hogy Dovizioso és Petrucci valamelyest korábban, azaz melegebb időben, ráadásul egy nappal korábban teljesítette a maga etapját, ami torzíthat a különbségen, de mindenképp optimizmusra adnak okot a yamahás spanyol körei.
 
A másik fontos probléma, a kigyorsítás viszont még mindig nem az igazi a versenyzők elmondása szerint, ezt pedig nemcsak Vinales és a versenyszimulációt nem teljesítő, az eredménylistán is valamelyest hátrébb szereplő Rossi, hanem az új szatellit alakulat, a Petronas Yamaha SRT duója, Franco Morbidelli és Fabio Quartararo is megerősítette. S ezzel el is érkeztünk egy újabb fontos szemponthoz, ugyanis a hangvillások szemlátomást minden eddiginél jobban együtt dolgoznak partnercsapatukkal, amit már csak az is jól mutat, hogy végül mindketten 2019-es motort kapnak a szezonra – még ha a fejlesztések ütemezésében lesznek is késések és eltérések. Úgy tűnik tehát, a Yamaha valóban meglátta a fényt az alagút végén, de a riválisok is erősödtek, így kérdés, mire lehet mindez elég.
S ha már erősödő riválisok: a Suzuki is kifejezetten erős tesztet tudhat maga mögött. Alex Rins szerdán és csütörtökön is második lett, s bár pénteken végül a top 10-be sem fért be – kérdés, hogy nem tudta vagy nem akarta tartani a fokozódó tempót –, a tempója révén feltétlen bizakodó lehet a fiatal spanyol. Nem véletlen, hogy a szakértők és az ellenfelek is kiemelték, hogy Rinsszel és a „kékekkel” idén komolyan számolni kell: bár komplett versenyszimulációt nem futott, összességében Marquezhez hasonlóan megbízhatóan szállította az 1:59-es időket, így például David Emmett, a MotoMatters.com kiváló újságírója úgy fogalmazott, hogy Vinales mögött a második legerősebb produkciót tette le az aszfaltra a hosszabb etapokon a harmadik MotoGP-s idényére készülő Rins.
 
Úgy tűnik, a japán gyártó sem esik bele a 2017-es hibába, amikor a biztató előző szezon után nagyon mellényúltak a motorblokkal, s mivel akkor már nem voltak kedvezményeik, azon az évad közben sem tudtak már módosítani. Bár a végsebesség terén továbbra is lemaradásban vannak, a GSX-RR is egyre komplexebb géppé válik, s ha Rins a tavalyi szezon második felében látott megbízhatóságát hozza, valóban számolni kellhet. Joan Mir ugyanakkor némileg csalódás: kétszer is a húszon kívül szerepelt a korábbi Moto3-as világbajnok, s az egyértelmű, hogy még nem érzett rá teljesen a királykategóriás masinára. Eddigi karrierje során viszont pont a gyors alkalmazkodás volt az egyik erőssége az ifjú spanyolnak, szóval a haloványabb kezdés ellenére is bízhat benne a Suzuki, hogy nem egyemberes csapat lesznek idén.
Ami a maradék két gyártót illeti: az Aprilia rendkívül hullámzó, de pozitív kicsengésű tesztet produkált – legalábbis Aleix Espargaro oldaláról. A spanyol hetedik lett pénteken, ami némileg váratlan eredmény, és noha nem szabad ebből jóslatokba bocsátkozni, abban reménykedhetnek a noale-iak, hogy az idei gép jobban sikerült, mint a 2018-as, ami persze önmagában még nem nagy kunszt. Andrea Iannone viszont már-már hondai szinten láthatatlan volt a teszten: a shakedown-tesztet kihagyta, szerdán és csütörtökön csonka napot teljesített, pénteken pedig ismét nem gurult pályára. A hivatalos verzió szerint egy fogfertőzés miatti kezelés utóhatásait nyögte, de szintén David Emmett írt arról az elsőre hallásra abszurdnak tűnő pletykáról, miszerint sokkal inkább egy újabb plasztikai beavatkozás következményei állhatnak a háttérben. Ha ez igaz, az Aprilia már most foghatja a fejét, mert nyers tempó tekintetében egyértelműen az élmezőnybe tartozik az olasz, de az ilyenek elterelhetik a figyelmét a feladatairól.
 
A KTM-nél is kérdés, hogy úgy tekintenek-e a pohárra, ami félig üres vagy ami félig tele van, ugyanis köridők terén nem igazán tudtak megvillanni, de azért vannak bizakodásra okot adó apróságok. Pol Espargaro például úgy fogalmazott, minden téren javult az RC16-os, versenytempó tekintetében különösen nagy az előrelépés, a frissen igazolt Johann Zarco pedig a gyenge kezdés után a vártnál is nagyobbat lépett előre csütörtökig, s az utolsó két napon már legyőzte spanyol kollégáját. Kettejük között mindössze egy tized volt, s nem volt messze a Tech3 színeit képviselő Miguel Oliveira sem, szóval ha mindenképp pozitívumot akarnak keresni az osztrákok a maláj tesztről, akkor az az, hogy három teljesen eltérő stílusú versenyző is azonos teljesítményre képes vele – viszont azon a teljesítményen csiszolni kell még, ha konstans top 10-es szereplést szeretnének, ettől ugyanis szemlátomást nagyon távol vannak egyelőre.
Ha összegezni kellene a Sepangban látottakat, úgy lehetne fogalmazni, hogy a Ducati bitang erősnek tűnik egy körön, versenytempó tekintetében viszont nagyjából azonos szinten lehetnek a Yamahával és a Suzukival, a Honda pedig óriási kérdőjel. Két hét múlva következik a katari teszt, de tekintve, hogy Marquez és a várhatóan visszatérő Lorenzo addigra sem lesz teljesen fitt, aligha kerülünk közelebb az erőviszonyok megállapításához – ez viszont nekünk, szurkolóknak csak jó, hiszen újabb izgalmas szezon várhat ránk. Csak két adat a végére az összesített tabelláról: az első tizenkét helyezett egy másodpercen belül volt egymáshoz képest – az megvan, hogy közben a Superbike-ban ekkora volt a különbség az első és a második (!) között az utolsó tesztnapon? –, a hivatalos versenyzőkből álló teljes mezőny pedig befért két és másodpercen belülre. Ki várja még március 10-ét?

A sepangi teszt összesített eredményei (kattintásra nagyítható!):

Fotók: Repsol Media, Ducati Corse, Yamaha Racing, Suzuki Racing, Gresini Aprilia, KTM Images


Hozzászólások