F1

Ki örülhet a hatból? – Brazil Nagydíj előzetes

Noha az egyéni világbajnoki cím már gazdára talált, azért maradt némi izgalom a Formula-1 hátralévő két futamára is, hiszen a konstruktőrök versenyében kiadó még a vb-cím, illetve nagy csata zajlik a 4. helyért is, illetve arra sincs még válasz, vajon ki lesz a B-liga bajnoka, azaz a rendes világbajnokság hetedik helyezettje.
Imádod az autó-motorsportokat? Újságírói ambícióid vannak? Ha úgy érzed, ezek igazak rád vagy csak szeretnél a P1race.hu csapatának tagja lenni, ne habozz: ki tudja, lehet, hogy Te vagy az, akit keresünk. Részletek ide kattintva.

Egy ember biztosan akad már a mezőnyben, aki legalább elégedetten hajthat ki az előttünk álló hétvégén az interlagosi pályára: Lewis Hamilton (Mercedes) ugyanis az előző, mexikói futamon megszerezte pályafutása ötödik vb-címét, amivel végleg a sportág legendái közé emelkedett. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a brit innentől kezdve hátradőlhet, ugyanis a csapata egyre nagyobb harcba keveredik a konstruktőri világbajnoki elsőségért a Ferrarival. A Mercedesnek ugyanis az elmúlt versenyeken gyengébben ment a nagy riválisnál, így 55 pontra csökkent az Ezüst Nyilak előnye, és ha ehhez hozzávesszük azt, hogy a Ferrari a Brazil Nagydíjon általában jobban teljesít – tavaly például Sebastian Vettel nyert, Kimi Raikkönen harmadik lett –, így Toto Wolff és csapata lassan elkezdhet aggódni.

Ráadásul itt Hamiltonnak sem megy igazán, hiszen pályafutása során eddig csak egyszer, 2016-ban tudott Interlagosban nyerni – akkor ugyanis az utolsó versenyeken Nico Rosbergnek a második pozíció is elég volt a vb-címhez, így nem erőltette a brittel a csatákat –, ezért az 55 pont akár jelentősen csökkenhet is az utolsó futam előtt. Az ötszörös világbajnoknak egyébként arra is figyelnie kéne, hogy csapattársának segítsen a világbajnoki harmadik helyért vívott csatában, arról nem beszélve, hogy Szocsi óta még tartozik is neki egy futamgyőzelemmel. „Számomra most az a legfontosabb, hogy zsinórban ötödször is világbajnok legyen a Mercedes. Ezért fogok hajtani, nem pedig azért, hogy Valtterit segítsem. Szerintem ő sem kérné így a győzelmet, biztos vagyok abban, hogy ő a maga módján, saját erőből szeretne nyerni. Éppen ezért nem gondolom, hogy szüksége lenne minderre” – jelentette ki az ötszörös világbajnok, akinek szavait hallva beláthatjuk, az F1 sem a háláról szól...
Mindenesetre a Ferrarinál immár nincs szó arról, hogy bárkinek segítenie kell a másikat, egy a lényeg, hogy a hátralévő két futamon valahogy utasítsák maguk mögé a Mercedest a konstruktőrök versenyében. A német Vettel ugyanakkor nem nyilatkozott arról, vajon segíti-e csapattársát az egyéni bronzcsatában. „Úgy vélem, mindannyian kivételes helyzetben vagyunk, mert az F1-ben versenyezhetünk. Nyílván mindenki szívesen harcol a győzelemért és a dobogóért, és a csapat érdeke az első” – ködösített egy kicsit Vettel, aki tavaly szép győzelmet aratott Interlagosban.

Már csak azért is érdemes lenne a két ferrarisnak összedolgoznia, mert a konstruktőrök között biztos harmadik Red Bull holland titánja, Max Verstappen az elmúlt versenyeken mutatott pazar formájának köszönhetően 20 pontra megközelítette Raikkönent, míg Bottastól mindössze 11 egység választja el, így akár még ő is beleszólhat a harmadik helyért folyó csatába. Ráadásul a pályarekordot is ő tartja, mert tavaly 1:11.044 alatt tett meg egy teljes kört. És azt jól láthattuk Mexikóban, milyen teljesítményre képes a holland, ha vérszagot kap...

„Noha az eddigi tapasztalatok alapján ez a playa nem igazán fekszik az autóinknak, bármi előfordulhat. Két éve dobogón állhattam, míg tavaly is volt néhány emlékezetes előzésem, ezért nagyon várom a hétvégét, és az esetleges időjárási változások segítenek majd minket” – mondta Verstappen, akinek annak ellenére Daniel Ricciardo lesz Brazíliában is a csapattársa, hogy az ausztrál a mexikói, idén nyolcadik kiesését követően azt nyilatkozta, átadja az autóját Pierre Gaslynak. „Szeretnék végre egy erős és eredményes hétvégét magamnak, és nagyon keményen fogom nyomni, hogy ez megvalósuljon” – ígérte Ricciardo, aki egy tíz rajthelyes büntetést követően a mezőny végéről rajtolva csapattársa mögött a hatodik helyen zárta a futamot.
Ezzel el is érkeztünk a következő nagy, még nyitott csatához, mégpedig a konstruktőrök vb-4. helyéért folyó küzdelemhez. Itt a gyári Renault 30 ponttal vezet a Haas előtt – a Force India kiszállt ebből a csatából, miután a tulajdonoscsere miatt elveszítette az addig szerzett összes pontját –, és mindkét istálló vezetői bíznak saját csapatuk diadalában. A Japán Nagydíjat követően megtáltosodott a Renault, míg a Haas szinte pontot sem szerzett, így nem csodálkozhatunk azon, hogy sokan már odaadnák a negyedik helyet a franciáknak. Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke ugyanakkor kihangsúlyozta, már az is nagy előrelépés tőlük, hogy egy gyári csapatnak ellenfelei tudnak lenni.

„A harmadik szezonunk ez, és az ötödik helyen állunk, miközben a gyári Renault-val harcolunk. Ötször annyi emberrel dolgoznak hozzánk lépest, jóval nagyobb büdzséből, és mégis van esély a szezon vége felé, hogy megelőzzük őket” – közölte Steiner. Egyéniben is érdekelt mindkét istálló a B-liga megnyerésében, hiszen jelenleg Nico Hülkenberg kezében van a vb-7. hely, de az előnye 12 pont Sergio Perez (Force India), és 16 pont Kevin Magnussen (Haas) előtt, azaz itt is elég nyílt lehet a verseny, főleg annak ismeretében, hogy a Renault az elmúlt két futamon mutatott teljesítménye a brazil viadalon visszaeshet.
Igencsak belekavarhat a fent említettküzdelmekbe két olyan pilóta, akinek nincs 2019-re helye a Formula-1-ben. Ugyanis a jövőre az Indycarban versenyző Magnus Ericsson (Sauber) talán sértettségből, talán felszabadulva a teher alól, az elmúlt futamokon remekel. „Mindent megtettem a csapat és az auto fejlődésért, részese voltam egy hosszú, de úgy tűnik, eredményes útnak, majd amikor az auto versenyképessé vált, nem tudom folytatni. Ez fáj kicsit, de egy ilyen sportban veszünk részt” – vallotta be a svéd.

A másik ilyen pilóta az az Esteban Ocon, akinek tehetségéről mindenki felsőfokon nyilatkozik, ennek ellenére nincs szerződése 2019-re. „Nem titok, tárgyaltunk más sorozatok csapataival is, de végül úgy döntöttünk, nem megyek sehova. Ha a Williams nem engem választ, akkor jövőre nem fogok sehol versenyezni, hanem a Mercedes harmadik pilótájaként megpróbálok minél többet tanulni, és kihasználni minden tesztlehetőséget. Ez az egyetlen olyan döntés, amivel az F1 közelében maradhatok. Nem tervezek máshol is versenyezni” – fogalmazott kissé keserűen Ocon.

Mindenesetre ha nem is olyan mértékben, mint Mexikóban, itt is elég oxigénhiányos levegőben kell megvívnia a mezőnynek a brazil csatát, hiszen az interlagosi pálya is több mint 800 méterrel a tengerszint felett van, ráadásul az időjárás – finoman szólva – elég változékony. Mi több, a hétvégével kapcsolatban a meteorológusok szombatra esőt, míg vasárnapra heves zivatarokat jósolnak. Ami még nehezíti a pilóták dlgát, hogy ittaz óramű járásával ellentétes irányban versenyenek, és a sok, gyors balos kanyarok alaposan megdolgozzák majd mind a versenyzőket, mind az autóikat. Ugyanakkor több előzési pont is található az aszfaltcsíkon, a leglátványosabb csatákat általában a célegyenest követő, Ayrton Sennáról elnevezett S-kanyarkombinációban láthatunk majd. Maga a verseny 71 körös lesz, a teljes versenytáv pedig 305,909 km, azaz egy kör 4,3 kilométer hosszú mindössze.

Fotók: Daimler Media Site, Red Bull Content Pool, Haas F1 Media


Hozzászólások