MotoGP

Galbusera: „Rossi a legnagyobbak közül való, mint Schumacher”

Az előttünk álló MotoGP-szezon egyik legnagyobb kérdése kétségkívül az, vajon Valentino Rossi képes lesz-e maga mögött hagyni a várakozásoknál gyengébben sikerült előző éveket, és újra rátalálni régi, nyerő formájára. Új főmérnöke, Silvano Galbusera mindenesetre nagyon hisz a „Doktor” feltámadásában, hisz őt tartja a legnagyobb versenyzőnek, akivel valaha együtt dolgozott.
A világ egyik legelismertebb szakemberének tartott Jeremy Burgesst váltani a MotoGP kilencszeres világbajnokának az oldalán nem könnyű feladat, és komoly felelősséggel jár. Galbusera mindenesetre szimpatikusan áll a kérdéshez, és nem restelli bevallani, őt magát is meglepte, hogy Rossi éppen őt kérte fel versenymérnöknek, Burgess utódjául.

„Őszintén szólva fogalmam sincs! Nem igazán értem, hogy miért pont rám esett Valentino választása. De éjjel-nappal fogok dolgozni, hogy egy olyan motort készítsek Valentinónak, ami újra visszaadja az önbizalmát” – kezdte a moto.it oldalnak adott mélyinterjújában az 57 éves olasz szakember, aki még 1979-ben, a motokrosszban kezdett el szerelőként dolgozni a Gilera gyár megbízásából, majd megjárta a Párizs-Dakart is, míg 1995-től a Yamaha Superbike világbajnoki projektjén dolgozott, az elmúlt két évben pedig Marco Melandri oldalán, a BMW-nél. 

Elmondása szerint az Apriliához is mehetett volna Melandrival, de Rossi még időben, a három egymást követő keleti MotoGP-hétvége (Malajzia-Ausztrália-Japán) ideje alatt megkereste és megkérte őt, egyelőre ne kötelezze el magát senkivel, mert beszélni akar vele egy fontos kérdésben. A szezonzáró valenciai futam előtt aztán meg is egyeztek, így az új, 2014-es kalandnak már együtt fognak nekivágni.

Rossi és Galbusera 2010-ben egy rövidke ideig már dolgoztak együtt, igaz, csak két egynapos SBK-teszt erejéig. A „Doktor” akkor épp egy mugellói bukásából lábadozott, és Misanóban, valamint Brnóban tesztelte a Yamaha Superbike motorját, Galbusera irányításával. A sokat látott szakemberben már akkor megfogalmazódott az alábbi vélemény Rossiról.

„Ő az a pilóta, aki a sportág legeslegnagyobbjai közé tartozik, egy olyan tehetség, amilyennel előtte soha nem találkoztam. Hihetetlenek voltak az első körei az SBK motorral. Mindenről tudott, kívülről fújta az összes köridőt, amit azzal a motorral azon a pályán valaha futottak. Nem azért jött oda, hogy szimplán menjen 4 kört, hogy megbizonyosodjon a fizikai állapotáról, de pontosan tudni akart mindenről, ami körülvette. Ő egy profi, aki a legnagyobbak közül való. Kicsit olyan, mint Michael Schumacher” – tette hozzá az olasz.   

Hogy honnan az összehasonlítási alap? A válasz egyszerű, mindkettőjükkel dolgozott együtt Galbusera. „Volt szerencsém együtt dolgozni Schumacherrel is, még 2009-ben, amikor a Yamaha SBK motorját próbálta ki. Ugyanolyan profi volt a hozzáállása, mint Rossinak. Soha nem vártam volna ennyi kompetenciát motoron egy F1-es pilótától. A teszt végén pedig pontos visszajelzéseket adott nekem a futóműről és a beállításokról, komoly hozzáértéssel. Lenyűgözött, pont úgy, mint később Rossi. Róla is azt hittem, hogy keveset tud a Superbike-ról, ehhez képest vérprofin állt a feladathoz. Nem véletlenül lett kilencszeres világbajnok.”

Igen ám, de az utóbbi évek valóban kínszenvedést jelentettek (1-2 kivételtől eltekintve) Rossi számára, és noha a Ducatinál végigszenvedett két év még magyarázható volt, de tavaly, a gyári Yamahával már mindenki sokkal többet várt volna az olaszok első számú kedvencétől. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a Yamaha Jorge Lorenzóra építette az M1-et, amit Ramon Forcada, Lorenzo főmérnöke is sportszerűen bevallott egy nem régi nyilatkozatában. Mindezt most Galbusera is megerősítette.

„Ez egyértelműen így igaz. Valentino két évig távol volt a Ducatinál, és ez idő alatt egyértelműen Lorenzo került a Yamahánál a figyelem középpontjába, és természetesen az ő útmutatásait követték mindenben. Mondok egy példát. Ha Lorenzo azt kéri, hogy legyen több súly hátul, mert ez fekszik jobban a stílusának, akkor a szerelők több súlyt tesznek hátulra, és Valentinónak alkalmazkodnia kell a következményekhez. Ha egy olyan fiatal kölyök vagy, mint Marquez, még könnyebben megváltoztatod a vezetési stílusodat, míg egy sokszoros bajnoknak, rengeteg tapasztalattal a háta mögött, ez sokkal nehezebb. Valentinónak már nehéz megváltoztatnia néhány automatikus berögződést, ami érthető, hiszen a motoron minden mozdulatnak természetesnek kell lennie. Ha arra vársz, hogy megértsd a motor viselkedését a pályán, az súlyos tizedekbe kerül. Úgy gondolom, hogy ez jelentette tavaly a különbséget ő és a top3 között” – mondta el Galbusera, akinek végül a megkerülhetetlen kérdést is feltették. Fog-e még Rossi nyerni a MotoGP-ben?

„Versenyeket egészen biztosan, a bajnokság viszont keményebb dió lesz, ahogy a többieknek, Lorenzónak és Pedrosának is, mert Marquez nagyon magasra tette a lécet, a történelem pedig azt mutatja, hogy egy fiatal pilóta ritkán romlik a második évében. Csak remélni tudjuk, hogy 2013-ban már mindent kihozott magából… A többiek közül Lorenzónak lehet a legnagyobb esélye legyőzni őt, de én azt várom, hogy Valentino is konstans módon beleszóljon ebbe a harcba. A csapattal együtt vissza kell neki adnunk az érzést, hogy képes újra felérni a csúcsra” – adta meg a zárszót Rossi új főmérnöke.   


Hozzászólások