Jegyek

Futamelőzetes – Suzuka

WTCC
Futamelőzetes – Suzuka
2013.09.16. 12:09
Megkezdődik a túraautó-világbajnok utolsó, ázsiai futamokból álló szakasza, amelynek első állomása a japán Suzuka lesz. A mezőny az elmúlt két évhez hasonlóan nem a teljes nyomvonalat, hanem a Suzuka East névre hallgató verziót fogja majd használni, ahol a Honda és a JAS Motorsport debütálásának egyéves évfordulóját fogja ünnepelni.
 
A WTCC 2008 óta teszi tiszteletét a felkelő nap országában, azonban nem mindig a legendás suzukai aszfaltcsík látta vendégül a világ legjobb túraautósait. Az első három évben ugyanis Okayama volt a házigazda, s csak 2011-től váltott helyszínt a sorozat, de akkor sem a Formula-1-ből jól ismert, 8-asra emlékeztető kereszteződést tartalmazó nyomvonalat használták, hanem egy jóval rövidebb változatot, amely a Suzuka East elnevezést kapta.
 
Ez idén is így lesz, noha a pilóták többsége meglehetősen unalmasnak találja a mindössze 2243 méter hosszú, hét kanyart magába foglaló vonalvezetést, amely a klasszikus ringből mindössze a célegyenest, illetve az azt követő S-kanyarokat tartalmazza, de utána már fordulnak is vissza a bokszok felé, s kezdődik az egész pálya elölről. Emiatt egy kör még csak egy percbe sem telik (a pályacsúcs 52.885, amelyet Alain Menu állított fel még tavaly), a versenyek pedig mindössze 26 körből állnak!
A Suzuka East elnevezésű nyomvonal
 
A pálya egyébként a fent említett két szakaszra osztható: a célegyenesre, ahol a végsebesség számít, míg a rendkívül technikás kanyarokra. Nehéz ebből előre megmondani, hogy vajon melyik márkának kedvezhet összességében a távol-keleti aszfaltcsík, a tavalyi itteni és a most futó szezon eredményei alapján azonban nem lövünk nagyon mellé, ha azt állítjuk, hogy a Chevrolet erős lesz, amelynek elsőszámú pilótája, Yvan Muller alighanem már most hétvégén bebiztosítja negyedik világbajnoki címét.
 
A Chevy tavaly az első futamon kisajátította magának a pódiumot, de nem szabad elfeledkezni, hogy a Honda Civic például akkor futotta fennállása első versenyét – a japán gyár és a JAS Motorsport tehát évfordulót ünnepel előbbi hazai pályáján. Ráadásul azóta sokat erősödött a kocsi is, s bár a számukra győzelmet hozó sonomai viadal óta újabb tíz kilóval nehezültek autóik, a Suzuka East karakterisztikája ismét kedvezhet nekik.
Tavaly Suzukában debütált a Honda, idén már konstruktőri bajnokként érkezik – a hétvégén az egyéni cím is eldőlhet Muller és a Chevrolet javára
 
Ha pedig a Civicnek feküdni fog a pálya, az jó Michelisz Norbertnek és a Zengő Motorsportnak is, akik legutóbb az Egyesült Államokban megszerezték ötödik dobogós helyezésüket a 2013-as szezonban. Suzukában eddig nem sikerült túlságosan kiemelkedő eredményeket elérniük (tavaly például egy 13. helyet és egy kiesést tudott felmutatni a néhány hétvégével később privát bajnoki címet nyerő magyar), de a korábbi években nem is Hondával mentek, hanem BMW-vel.
 
S ha már BMW: 2012-ben Stefano D’Aste meglepetésre meg tudta nyerni a bajor márkával a második viadalt, s idén is lehet számítani hasonló csodára. A pályán ugyanis nagyon nehéz előzni (az S-ek gyakorlatilag alkalmatlanok erre, s a célegyenes vége sem klasszikus kifékezős kanyarba torkollik, hanem egy viszonylag gyors jobbosba), így könnyen lehet, hogy hasonló taktikázást láthatunk majd a Q2-ben, mint Sonomában Tarquinitől, aki bevallottan a tizedik helyre, s ezzel a második futam pole pozíciójára hajtott.
2012-ben D’Aste a pole-ból indulva megnyerte a második viadalt – vajon idén sikerül valakinek ugyanez?
 
Ez tehát esély lehet azoknak a pilótáknak és csapatoknak, akik erőből nem képesek felvenni a versenyt a legjobbakkal, így például nem lenne meglepő, ha esetleg a SEAT, a BMW vagy az idén egyedüliként győzelem nélkül álló Lada húzná be a fordított rajtrácsos futamot. A Chevy-k ugyanis feltartóztathatók Suzukában, amit jól mutat, hogy tavaly az állórajtos versenyen egyikük sem tudott dobogóra állni.
 
Ami pedig a szurkolókat illeti: mivel Japán és Magyarország között hétórás eltérés van az időzónák tekintetében, a legutóbbi későn fekvéses hétvége helyett ezúttal a koránkeléssel kell megküzdeniük azoknak, akik végig akarják kísérni Michelisz Norbiék teljesítményét – igaz, a legfontosabb események már emberi időpontban kerülnek megrendezésre európai szempontból is. A suzukai hétvége teljes programját kedden külön cikkben közöljük olvasóinkkal.
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: