Jegyek

Futamelőzetes – Spa-Francorchamps: A legenda újraéled

GP3
Futamelőzetes – Spa-Francorchamps: A legenda újraéled
2012.08.27. 18:17
Az előttünk álló hétvégén a legendás spa-francorchampsi versenypályán rendezik a 2012-es GP3-as évad utolsó előtti, hetedik versenyhétvégéjét, ezzel a bajnokság a véghajrájához érkezik. Ennél izgalmasabb helyszínt keresve sem találnánk az utolsó előtti hétvégének, hiszen így könnyen az egyik leggyorsabb és legkiszámíthatatlanabb versenypályán dőlhet el a bajnoki cím sorsa.
 
Spa-Francorchamps egy olyan versenyhelyszín, amelyet általában minden pilóta a kedvencei közt emleget, nemcsak élvezetes és komoly kihívást jelentő vonalvezetése, szintkülönbségei, festői környezete vagy épp kiszámíthatatlan időjárása miatt, hanem páratlan történelme folytán is. Spa máig megmaradt egy olyan helyszínnek, ahol tapintani lehet a levegőben a hely különleges, egyedi varázsát és szagolni a múlt, az autósportok hőskorának csodálatos illatát.

Egyszóval, Spa az Spa, ez a helyszín semelyik másikhoz nem hasonlítható, hiszen az évek folyamán az autósport és a pálya története elválaszthatatlanul fonódott egybe. A spa-francorchampsi versenypályát 1920-ban alapította néhány helyi motorsportőrült, míg az első versenyt 1922-ben rendezték az Ardennek-hegység lábainál fekvő pályán. Az eredeti nyomvonal 14 kilométer hosszú volt, és a Malmedy, Stavelot és Spa községeit összekötő (egymással háromszöget bezáró) közutak alkották.
Egy kör a régi pályán 1962-ből

 
Az eredeti – gyakorlatilag utcai – nyomvonal szélvészgyors száguldást tett lehetővé a versenyzők számára, ezért később a pilóták testi épségét szem előtt tartva számos módosítást hajtottak végre a pályán. A legkomolyabb változtatásra 1979-ben került sor, amikor csaknem felére csökkentették a pálya hosszát, amely így hét kilométer lett, és egy-két apróbb későbbi módosítástól eltekintve elnyerte ma ismert formáját.

Spa-Francorchamps már csak vonalvezetése folytán is a pilóták egyik legfőbb kedvencének számít, hiszen szinte nincs olyan pontja, amelyen ne emelkedne vagy lejtene valamerre a pálya, és olyan világhírű kanyarok találhatók rajta, mint a La Source, az Eau Rouge, a Raidillion vagy épp a Blanchimont.   
Fernando Alonso utolsó köre az F1-es Belga Nagydíjon 2008-ból

 
Az Ardennek közelsége folytán (gyakorlatilag egy hatalmas erdő közepén található a pálya) meglehetősen kiszámíthatatlan és változékony időjárás jellemzi Spát és környékét, így nem egyszer előfordult már a pálya története során, hogy annak egyik szektorában szakadt az ég, miközben a másikban még hétágra sütött a nap. Ehhez persze a nyomvonal rendkívüli hossza is hozzájárul, ami ugyan csak fele az eredeti vonalvezetésnek, de még így is több mint 7 kilométer.

Így egyáltalán nem lenne meglepő, ha idén is hasonló történéseket látnánk a belga GP3-as futamokon, mint 2010-ben, amikor Spa egy életre bemutatkozott a fiatal versenyzőknek…
2010, GP3, flúgos futam Spából

 
A szezon mellett értelemszerűen a bajnoki címért folyó küzdelem is a véghajrájához érkezik, így ilyen szempontból is rendkívül izgalmasnak ígérkezik ez a hétvége. Jelenleg az ausztrál Mitch Evans vezeti a bajnokságot, de egy pillanatra sem érezheti kényelemben magát, hiszen Aaro Vainio csupán 17, míg Felix da Costa 34 pontos hátránnyal követi őt a tabellán. Tekintettel arra, hogy da Costa legutóbb, a Hungaroringen egyetlen hétvége leforgása alatt szerzett 44 pontot, és egy versenyző összesen még 96 pontot gyűjthet az idei szezonban (a pole pozícióért és a leggyorsabb körökért is osztanak pontokat, így jön ki egy hétvégére a 48), azt hiszem, felesleges is sokáig ecsetelnünk, hogy még tényleg bármi megtörténhet. Főleg Spában!

A mezőny egyedüli magyar versenyzője, Kiss Pál Tamás a bajnokság 12. helyéről várja a szezon utolsó két viadalát, és két tökéletesen sikerült hétvégével talán még a top5-öt is megcsíphetné. Tamás idén többször is bizonyította már, hogy esőben csodákra képes, úgyhogy minden esélye megvan rá, hogy az előttünk álló hétvégén Spával is életre szóló barátságot kössön.
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
 
race.com
 
Kövess minket!
youtube facebook twitter rss
Hozzászólások
Utolsó: 2017.01.20. 09:25
8 db
Utolsó: 2017.01.19. 22:59
2 db
Utolsó: 2017.01.19. 16:48
2 db
Utolsó: 2017.01.19. 13:28
2 db

VR46 shop
Pálya információ
MotoGP Superbike WTCC
2017. Március 26. 20:00
Katari Nagydíj
Losail International Circuit

Épült: 2004
Teljes hossza: 5380m
Szavazás
Ki lesz a MotoGP 2017-es világbajnoka?
Marc Marquez (Repsol Honda)
Dani Pedrosa (Repsol Honda)
Valentino Rossi (Movistar Yamaha)
Maverick Vinales (Movistar Yamaha)
Jorge Lorenzo (Ducati Team)
Andrea Dovizioso (Ducati Team)
Andrea Iannone (Suzuki Team)
Cal Crutchlow (LCR Honda)
más
VB Ranglista
MotoGP Superbike Supersport WTCC
Poz. Pilóta Márka Pont
1. M. Marquez Honda 298
2. V. Rossi Yamaha 249
3. J. Lorenzo Yamaha 233
4. M. Vinales Suzuki 202
5. A. Dovizioso Ducati 171
6. D. Pedrosa Honda 155
7. C. Crutchlow Honda 141
8. P. Espargaro Yamaha 134
9. A. Iannone Ducati 112
10. H. Barbera Ducati 102
Formula.hu hírek
Tesztmotor.hu hírek
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: