Jegyek

Futamelőzetes – Motorland Aragón

MotoGP
Futamelőzetes – Motorland Aragón
2012.09.24. 08:49
Szeptember utolsó hétvégéjén kerül megrendezésre a MotoGP idei szezonjának tizennegyedik viadala, amely mellesleg az utolsó európai állomása a sorozatnak, mielőtt a mezőny a három tengerentúli (Japán, Malajzia, Ausztrália) viadal helyszínére utazik, majd azt követően visszatér Valenciába.
 
A MotoGP versenynaptárának utolsó előtti európai versenye következik tehát, amely egyébként még 2010-ben pont egy magyar vonatkozásból kifolyólag kapott helyet a sorozat kalendáriumában. Amikor ugyanis egyre inkább szaporodtak a bonyodalmak a Balatonring körül, a Dorna egy helyettes pályát jelölt ki az akkor nemrégiben elkészült aragóni aszfaltcsík képében, amely végül is azóta tulajdonképpen a Magyar nagydíj helyett ad otthont a Gyorsasági Motoros Világbajnokságnak. (Érdemes megjegyezni, hogy 2010-ben az aragóni viadal kapta az év nagydíja címet, köszönhetően a rettentő népszerűségnek és a profi szervezésnek.) A spanyol ring tehát, ahogyan azt előbb is említettük, egy igen fiatal versenyhelyszín, ahol 2010-ben rendeztek először MotoGP futamot. Már a pálya földrajzi fekvése (gyakorlatilag a semmi közepén van) is némileg egyedinek mondható, a vonalvezetésről, illetve a szintkülönbségekről már nem is beszélve. Motorland Aragón egyaránt technikás és motorerőt kívánó pálya, ugyanis nem szabad megfeledkeznünk a hátsó, közel egy kilométer hosszú egyenes szakaszról, amely mellesleg kiváló előzési hely is egyben. Szoros befutó esetén tehát inkább az utolsó előtt fordulót megelőző kanyar féktávtája dönthet, hiszen a célegyenesben a célvonal elég közel van a tizenhetes kanyarhoz, így annyira nincs lehetőség, idő és hely a szélárnyékből való kibújáshoz.
Hossz: 5.078 m
Leghosszabb egyenes 968 m
Szélesség: 15 m
Balkanyarok: 10
Jobbkanyarok: 7
Építve: 2009
 
Moto3
 
Gyakorlatilag az összes géposztályban, így a legkisebbek között is egyre inkább eldőlni látszik a világbajnoki cím sorsa, hiszen a Moto3-ben az éllovas Sandro Cortese már 46 ponttal vezet üldözője, Maverick Vinales előtt. Az Ajo Motorsport pilótája azzal, hogy a legutóbbi, misanói viadalt megnyerte, óriásit lépett a bajnoki cím felé, pláne, hogy közben legfőbb riválisa csak az ötödik lett. Igazából abszolút Cortese kezére játszott az olyan fiatal pilóták bizonyítási vágya, mint Salom, Rins, vagy Fenati, akik az utolsó körben jócskán megzavarva Vinalest hátrébb tessékelték a spanyolt. Ennek köszönhetően a vb-pontverseny éllovasa tovább folytatta azt a nagyszerű sorozatát, amelyet év elején kezdett el, vagyis, hogy eddig minden futamon célba ért, és negyediknél rosszabb sosem volt. Sőt, ha pontosítani akarunk, akkor Cortese eddig az összes idei viadalon felállhatott a dobogóra, leszámítva a Francia nagydíjat.
 
Cortese érett versenyzőhöz méltóan vezeti a bajnokságot

Ezzel szemben Vinalesnek már két nullás, illetve számtalan olyan futama van, amelyeken nem fért be a legjobb háromba. Az Avintia pilótájával tulajdonképpen még mindig az a legfőbb probléma, hogy vagy nagyon gyors és nyer, vagy egyszerűen nem jön ki neki lépés és miközben Cortese szárnyal, addig neki be kell érnie mondjuk egy ötödik pozícióval, ahogyan legutóbb is. És akkor még nem is említettük, hogy Salom mindössze tíz egységgel van elmaradva Vinalestől, egyszóval a 25-ös rajtszámmal versenyző pilótának most már komolyan oda kell figyelnie, ha nem akarja, hogy még a vb-ezüst is veszélybe kerüljön. Annyi biztos, hogy Vinalesnek minimum egy győzelemre és valamiféle Cortese betlire lenne szüksége ahhoz, hogy ismét látótávolságon belülre kerüljön számára az összetettbeli első hely.
 
Moto2
 
A középső kategóriában nemigen van mit taglalni a bajnokságon, hiszen bizonyára mindenki számára igen sokatmondó a tény, mely szerint Marc Marquez ötvenhárom (!) ponttal Pol Espargaro előtt vezeti az összetettet. Igaz ugyan, hogy még öt verseny (összesen 125 pont) hátra van a szezonból, azonban ahogyan azt ilyenkor mondani szokás: Marquez innen már csak elveszítheti a bajnoki címet. Ezt persze a spanyol motoros azon teljesítményének a fényében írjuk, ahogyan az elmúlt futamokon szerepel, hiszen az utóbbi hat versenyből ötöt megnyert. Ehhez képest a 2010-es 125-ös világbajnok főbb ellenfelei oda-vissza vettek el egymástól pontokat, ami természetesen kapóra jött Marqueznek. Misanóban Espargaro, Brnóban Lüthi, Mugelloban ismét csak Espargaro, Sachsenringen Kallio, Assenben pedig Iannone zárt mögötte a második helyen, vagyis még csak az üldözők között sem akad nagyon olyan, aki kiegyensúlyozott teljesítményre lenne képes.
 
A futamok elején hiába vannak többen is Marquez nyakán, a spanyol motorost a beufutóknál senki sem tudja megfogni
Persze Pol Espargaro nagy meglepetése az idei évnek, azonban hiába a korábbi bravúrok, egy ideje már ő sem nagyon tud megbirkózni Marquez-zel. Aztán ott van még Iannone, akit gyakorlatilag a hullámzó teljesítmény élő megtestesítőjeként is jellemezhetnének, illetve mindenképpen említést érdemel Thomas Lüthi is. Lüthi kiválóan indította a szezont és kezdetben úgy tűnt, hogy ő lehet Marquez nagy riválisa, azonban a svájci pilóta sajnos messze elmarad a vb-éllovastól. Pár dobogós helyet és egy győzelmet sikerült ugyan összekaparnia, azonban egy olyan formában lévő Marquez ellen, mint amit ebben a szezonban láthatunk, ez nemigen elég. Meglátjuk, hogy Aragónban képes lesz-e egyáltalán valaki szorosabb küzdelemre kényszeríteni a Moto2-es bajnoki cím idei várományosát.
 
MotoGP
 
Mint azt bizonyára sokan tudják Misanóban Jorge Lorenzo elég nagy lehetőséget kapott Pedrosa kiesésével, a yamahás pedig ezt kegyetlenül ki is használta egy győzelem formájában, így a 2010-es világbajnok előnye tizenháromról harmincnyolc pontra nőtt az összetettben. Sokan már most úgy beszélnek Lorenzoról, mint kétszeres királykategóriás bajnokról, azonban ahogyan azt feljebb a Moto2-eseknél is írtuk, idén még összesen 125 pont gyűjthető, egyszóval Pedrosa matematikailag közel sincs lehetetlen helyzetben. Sőt a repsol hondás Aragónban ismét megkezdheti a felzárkózást, hiszen az elmúlt évek eredményei alapján azt lehet mondani, hogy inkább a Honda, mintsem a Yamaha pályája a spanyol ring. 2010-ben például a hangvillások egyetlen motorja sem tudott a top3-ban zárni, ellentétben a 2011-es aragóni nagydíjjal, azonban Lorenzónak akkor is be kellett érnie egy harmadik pozícióval, miközben a Repsol Honda Stoner és Pedrosa jóvoltából kettős győzelmet aratott.
 
Az aragóni pálya Pedrosának és a Hondának kedvezhet

A nemrégiben megrendezett privát teszten Aragónban, amelynek két főszereplője, pont a Yamaha és a Honda volt, ugyan sikerült előbbinek fejlődnie (legalábbis Lorenzo elmondása szerint), azonban Pedrosa még így is messze jobb időt futott, ami talán nem éppen biztató a 2010-es világbajnokra nézve. Persze jelen pillanatban nemigen lehet előre jósolni, hiszen amennyire egyben volt 2011-ben a Honda versenycsomagja, annyira egyben van idén a Yamaháé is, így nem kizárt, hogy Lorenzo meglepi az aranyszárnyasokat Aragónban. Végezetül pedig ejtsünk szót a misanói nagydíj nagy meglepetéséről, a Ducatiról és Valentino Rossiról, amely páros számára most következik csak az igazi kihívás, hiszen a „Doktor” tavaly borzalmas versenyt futott Aragónban. Kíváncsian várjuk, hogy a ducatisok ezúttal mire lesznek képesek Spanyolországban.
 
(Megjegyzés: A hétvége menetrendjét egy külön cikk formájában, csütörtökön – 2012. szeptember 27. – publikáljuk majd.)
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: