Jegyek

Futamelőzetes – Monza: Ismét a sebesség szentélyében veszi...

WTCC
Futamelőzetes – Monza: Ismét a sebesség szentélyében veszi kezdetét a szezon
2013.03.17. 10:00
Már nem kell sokat aludnunk, hogy a túraautó-világbajnokság szereplőit ismét versenykörülmények között láthassuk megküzdeni egymással: jövő hétvégén az olaszországi Monzában kezdetét veszi a WTCC 2013-as szezonja, természetesen a tavalyi privát világbajnok Michelisz Norberttel a mezőnyben!
 
A modernkori túraautó-világbajnoki szezonok eddig két különböző helyszínre látogattak el az aktuális idényt megkezdeni: az előző nyolc alkalomból ötször a brazíliai Curitiba fogadta először a mezőnyt az adott évben, míg a maradék három alkalommal Monza volt a kiválasztott. Míg előbbi forduló helyzete a 2013-as versenynaptárban eléggé kérdéses, addig az olaszországi pálya tavaly után ismét a szezonnyitónak ad otthont – ahogy tette azt 2005. április 10-én is, amikor a WTCC történetének első versenyére sor került, amelyet a német Dirk Müller nyert egy BMW volánjánál. Ráadásul 2009 kivételével minden alkalommal ellátogatott a pályára a mezőny (olaszországi forduló akkor is volt, méghozzá Imolában, vagyis az ország minden évben része volt a kalendáriumnak), vagyis kijelenthető, hogy Monza a túraautó-világbajnokság egyik kultikus helyszíne.
A modernkori túraautó-világbajnokság első versenyének dobogója Monzából 2005-ből
 
De nem csak a WTCC tekintetében rendelkezik ekkora presztízzsel az aszfaltcsík: a legendás olasz pálya 1922-ben épült, vagyis már több, mint kilencven éve fogadja a világ legpatinásabb versenysorozatait – köztük a Formula-1-et is, amely eddigi 63 éves történelme során mindössze egy alkalommal, 1980-ban nem versenyzett Monzában (ott is Imola vette át a szerepét, amely aztán később San Marinói Nagydíj néven szerepelt a versenyek között), amellyel természetesen a legtöbb futamnak otthont adó pályának számít a száguldó cirkusz történetében. A gyors egyeneseiről elhíresült olaszországi ring sajnos több halálesetnek is helyszíne volt: többek között Alberto Ascari, akiről később sikánt neveztek el a pályán, Wolfgang von Trips, Ronnie Peterson és az F1 egyetlen posztumusz világbajnoka, Jochen Rindt is itt vesztette életét az autóversenyzés nagyjai közül.
A monzai aszfaltcsík
 
Az aszfaltcsík mára több átalakításon is átesett a biztonságot szem előtt tartva (régen volt egy oválból álló része is a pályának), ugyanakkor legfontosabb tulajdonságát, a gyorsaságot nem veszítette el, egyeneseivel és gyors, lendületes kanyarjaival, amelyek ritmusát csak egy-két sikán töri meg, méltán szolgál rá továbbra is a „sebesség szentélye” elnevezésre. Monzát jelenleg is a világ leggyorsabb pályái között tartják számon, ahol a leszorítóerő fontossága kicsit háttérbe szorul a magas végsebesség mellett, vagyis ezen a pályán azok lubickolhatnak igazán, akik az egyenesekben a legnagyobb tempóra képesek. Persze a sikánok tökéletes bevételéhez és a lendületes utolsó kanyar, a Parabolica ideális teljesítéséhez nem csak végsebesség szükséges, ugyanakkor az egyenesek által dominált pályán sokkal inkább előtérbe kerül az autók ezen paramétere.
Tavaly a Chevrolet dominált: hatból öt dobogós helyet ők csíptek meg
 
Márpedig a 2012-es eredményeket elnézve összességében a Chevrolet tudott a legjobban alkalmazkodni az olasz pálya körülményeihez: Yvan Muller mindkét tavalyi futamot megnyerte, s a három gyári versenyző a két verseny hat dobogós helyezéséből mindössze egyet nem sajátított ki magának. Muller idén is Monza és a világbajnokság egyik legnagyobb esélyeseként érkezhet az idénynyitóra, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy az RML mögött immáron nem áll ott az amerikaiak gyári támogatása. Ennek hiányát azonban vélhetően csak a szezon második felében érezhetik meg – ha egyáltalán meg fogják érezni –, így a háromszoros világbajnok francia az egyik favoritja az előttünk álló hétvégének.
Tarquini és Monteiro immár közösen küzd a Honda sikeréért
 
Muller egyik legnagyobb ellenfele Gabriele Tarquini lehet, a 2009-es világbajnok mellett is rengeteg érv szól ugyanis. Egyrészt ő érte el a legjobb köridőt a héten Monzában tartott kollektív teszten (igaz, a gyakorláson egyetlen chevrolet-s csapat sem vett részt), másrészt ő tartja a pályacsúcsot tavalyról 1:57.915-tel, harmadrészt 2012-ben ő szerezte meg a pole-t az időmérőn, végül pedig ő volt az, aki azt a bizonyos egyetlen fennmaradó dobogós helyezést elcsípte Muller, Menu és Huff hármasa mellett. Ráadásul tette mindezt egy SEAT-tal, idén pedig már a JAS Motorsport színeiben egy 2013-as Honda Civicet vezethet majd hazai versenyén, így egyértelmű, hogy csapattársával, Tiago Monteiróval egyetemben jó eredményre lehet képes Monzában.
2012-ben jól ment Olaszországban a Zengő Motorsport: Michelisz Norbert sokáig vezette a második futamot, Wéber Gábor pedig első hétvégéjén a Q2-be jutott
 
S ha már Honda: a Zengő Motorsportnak és Michelisz Norbertnek ez lesz az első éles bevetése az új autóval. Igaz, a tavalyi privát világbajnok egyelőre csak Monteiro tavalyi kocsiját próbálhatta ki, ugyanakkor a magyar pilóta rendkívül szeretheti az olaszországi helyszínt: 2012-ben a második versenyt az élről kezdhette meg a BMW-vel és sokáig az élen is állt, csak aztán érkezett az a bizonyos galamb, amely megfosztotta attól a pilótát és a csapatot, hogy már az első hétvégén győzelmet ünnepelhessenek az abszolút értékelésben. A zengősök tavaly amúgy nem csak Michelisz révén remekeltek: az első hétvégéjét teljesítő Wéber Gábor, aki idén sajnos nem lesz állandó résztvevője a versenyeknek, rögtön a Q2-be tudott jutni az időmérőn.
James Thompson (jobbról a második) azok közé tartozik, akik már nyertek Monzában (2005, 2. futam) – most a Ladával szeretne jó eredményt elérni
 
Az első helyek sorsába Mulleren és a Hondákon kívül talán még az elnyűhetetlen Tom Coronel szólhat bele a BMW-vel, aki rendre az élmezőnyben szokott autózni a német márkával, valamint nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a mezőnybe visszatérő Ladánál versenyző James Thompson például már nyert Monzában: a brit a 2005-ös hétvége második futamán tudott diadalmaskodni. Minden bizonnyal sokan nagy érdeklődéssel fogják majd követni a címvédő Rob Huff produkcióját is, aki a WTCC-ben első ízben fog nem Chevrolet-val versenyezni, a sorozathoz újonnan csatlakozó és a britet Winkelhock helyére leszerződtető Münnich Motorsport színeiben ugyanis SEAT-ot fog majd vezetni. A mezőny rajtuk kívül is rendkívül népes lesz, hiszen összesen 25 induló szerepel a hivatalos nevezési listán.
A túraautó Európa-kupa is jövő héten rajtol: íme egy kép a Zengő Junior Team SEAT-járól
 
Az ETCC-ben pedig még többen, összesen harminchatan lesznek majd a mezőnyben – hiszen ne feledkezzünk el róla: a világbajnokság mellett a túraautó Európa-kupa is jövő héten veszi kezdetét Monzában. Ráadásul ebben a sorozatban is lesz kiért szorítanunk: ifj. Ficza Ferenc és Nagy Norbert révén az újonnan létrehozott Zengő Junior Team két versenyzővel is képviselteti magát, akik egy-egy SEAT-ot fognak majd vezetni. A bajnokságra egyébként valószínűleg a szokásosnál is nagyobb figyelem hárul majd, hiszen Lewis Hamilton öccse, Nicolas is az indulók között lesz.
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
 
race.com
 
Kövess minket!
youtube facebook twitter rss
Hozzászólások
Utolsó: 2017.02.20. 22:51
16 db
Utolsó: 2017.02.20. 22:42
11 db
Utolsó: 2017.02.20. 22:36
3 db
Utolsó: 2017.02.19. 21:28
12 db
Utolsó: 2017.02.19. 13:58
2 db

VR46 shop
Pálya információ
MotoGP Superbike WTCC
2017. Március 26. 20:00
Katari Nagydíj
Losail International Circuit

Épült: 2004
Teljes hossza: 5380m
Szavazás
Ki lesz a MotoGP 2017-es világbajnoka?
Marc Marquez (Repsol Honda)
Dani Pedrosa (Repsol Honda)
Valentino Rossi (Movistar Yamaha)
Maverick Vinales (Movistar Yamaha)
Jorge Lorenzo (Ducati Team)
Andrea Dovizioso (Ducati Team)
Andrea Iannone (Suzuki Team)
Cal Crutchlow (LCR Honda)
más
VB Ranglista
MotoGP Superbike Supersport WTCC
Poz. Pilóta Márka Pont
1. M. Marquez Honda 298
2. V. Rossi Yamaha 249
3. J. Lorenzo Yamaha 233
4. M. Vinales Suzuki 202
5. A. Dovizioso Ducati 171
6. D. Pedrosa Honda 155
7. C. Crutchlow Honda 141
8. P. Espargaro Yamaha 134
9. A. Iannone Ducati 112
10. H. Barbera Ducati 102
Formula.hu hírek
Tesztmotor.hu hírek
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: