Jegyek

Futamelőzetes – Le Mans

MotoGP
Futamelőzetes – Le Mans
2013.05.14. 12:25
A hétvégén legendás le mans-i pályára látogat a MotoGP mezőnye, ahol már a hatvanas évek végén is rendeztek világbajnoki futamokat. A Párizstól nyugatra, Normandiától délre fekvő pályán az időjárás az egyik olyan tényező, amely könnyedén megkeverheti a kártyákat.
 
A le mans-i ringen már a hatvanas évek végén is rendeztek gyorsasági motoros világbajnoki futamokat. 1995-ben azonban Alberto Puig (Dani Pedrosa jelenlegi menedzsere) egy igen súlyos balesetet szenvedett a pályán, így addig, amíg a bizonyos biztonsági előírásoknak megfelelően át nem alakították az aszfaltcsíkot, addig Le Mans kikerült a MotoGP versenynaptárából. Megszakítás nélkül 2000 óta rendezik a Francia nagydíjat a le mans-i ringen, így idén zsinórban a tizenharmadik alkalommal látogat el a MotoGP mezőnye a valamivel több, mint négy kilométeres pályára. A le mansi alapjaiban véve egy keskeny, „stop and go” típusú ring, egyszóval a motorok beállításainál a kigyorsítások és a féktávok egyértelműen kulcsfontosságúak.
 
Mindenképpen egy stabil versenygépre van szükség, ha az adott pilóta jó időeredményt szeretne elérni. A négyes fordulótól egészen a tizenegyesig lényegében csak kemény féktávokról és agresszív kigyorsításokról szól a pálya, a szűkebb, illetve valamivel nagyobb ívű hajtűkanyarokról nem is beszélve. A le mans-i aszfaltcsík legtechnikásabb és egyben legszűkebb része kétségkívül az utolsó szekcióban található tizenegyes és tizennégyes forduló közti szakasz, amely szakaszon a köridők szempontjából sokat lehet nyerni, ugyanakkor veszíteni is. Le Mans-ban évről évre igen izgalmas futamokat láthattunk eddig (legalábbis a két kisebb géposztályban mindenképpen), így remélhetőleg ez idén sem lesz máskén.
Hossz: 4.180 m
Leghosszabb egyenes 674 m
Szélesség: 13 m
Balkanyarok: 4
Jobbkanyarok: 9
Építve: 1966
 
Moto3
 
A legkisebb géposztály jerezi fordulóját követően helyreállt a rend, legalábbis abból a szempontból, amire a szezon kezdetét megelőzően számítottunk. A pontverseny élére Maverick Vinales állt, akit a második helyen Luis Salom a harmadikon pedig több mint húsz pontos lemaradással Alex Rins követ. Rins mint tudjuk bukása miatt idő előtt kénytelen volt feladni az év harmadik futamát, vagyis egyetlen pontot sem gyűjtött, miközben Vinales és Salom az eddigi összes viadalon a legjobb háromban zárt. Rinstől egyébként a mindössze egyetlen ponttal elmaradó Folgert is meg kell említeni, aki Jerezben felállhatott ugyan a dobogóra, viszont idén eddig nem igazán tudta érdemben felvenni a harcot a Vinales, Salom, Rins alkotta trióval.
 
Vinales jerezi győzelmével "helyre állt a rend". A spanyol tovább menetelhet Le Mans-ban

Habár az Aspar csapat motorosát egyelőre még a bajnoki esélyesek közé soroljuk, mihamarabb tennie kell azért, hogy ez az év hátralévő részében is így maradjon. A bajnokság szempontjából legoptimálisabb forgatókönyv az lenne, ha a hétvégén Rins és Folger brillírozna, hiszen ez esetben értékes pontokat tudnának hozni a Vinales – Salom kettősön. Alex Rins szinte biztosan képes lesz mindent megtenni annak érdekében, hogy jerezi hibáját megpróbálja kompenzálni, viszont Folger versenyképessége az előző futamokon látottak alapján kérdéses lehet. A német pilóta azonban eddigi kilenc dobogós az elsőt pont Le Mans-ban szerezte meg, még 2009-ben, ami jó ómen lehet számára a hétvégi viadalra való tekintettel. Persze esős futam esetén minden borulhat (az előrejelzések szerint vasárnapra eső várható) és némi túlzással még a sereghajtók közül is bárki odaérhet az elejébe.
 
Moto2
 
Esteve Rabat Jerezben nem csupán első Moto2-es diadalát, hanem egyben első világbajnoki győzelmét szerezte meg, aminek köszönhetően a spanyol motoros jelenleg egyetlen ponttal Redding előtt vezeti a bajnoki tabellát. Talán nem fogunk mellé nagyon ha azt mondjuk, hogy a Pons csapat részéről leginkább Pol Espargarot várta volna mindenki ugyanebbe az előkelő pozícióba, azonban a 40-es rajtszámmal versenyző pilóta az eddigi futamokon nem tudta azt a domináns szerepet betölteni, mint amire hivatott lenne. Bár a katari győzelmével jól indult a spanyol szezonja, Austinban egy nullázással egyből eldobta az évadnyitón megszerzett előnyt, legutóbb pedig Rabattal és Reddinggel sem tudta tartani a lépést.
 
Espargaro egyelőre nem képes úgy uralni a mezőnyt, mint egy éve Marquez tette azt

Semmi sincs azonban még veszve Espargaro szempontjából, ugyanis mindössze tizenegy pont a hátránya, amit jobb esetben akár egyetlen hétvége alatt is ledolgozhat. A szezonból még rengeteg verseny van hátra, a huszonegy éves spanyoltól pedig hasonló produkciót várnának idén, mint amire Marc Marquez volt képes egy évvel ezelőtt a Moto2-ben. A Kalex-szel versenyző pilótához azonban felnőni látszik márkatársa, Scott Redding, aki egyelőre kiegyensúlyozott teljesítményének köszönheti a pontversenyben elfoglalt helyét, illetve még meg kell említeni Rabatot és Terolt is, habár utóbbinak csak egyetlen kiemelkedő futama volt idén az austini győzelem formájában.
 
MotoGP
 
A királykategória egyik nagy kérdése a hétvégével kapcsolatban, hogy avathatunk-e majd egy újabb győztest idén, hiszen a szezon eddigi három versenyét három különböző pilóta nyerte. A szezonnyitón Lorenzo volt a legjobb, Austinban Marquez győzött, míg Jerezben Pedrosa állhatott fel a dobogó legfelső fokára. Az esélyeseket és az esélyeket tekintve Valentino Rossi, vagy Cal Crutchlow jóvoltából születhetne meg az idei negyedik győztes. A „Doktor” mellett szólhat, hogy az elmúlt két évben a Ducatival szerzett három dobogós helyéből kettőt pont Le Mans-ban, esős időben szerzett, ahogyan pedig azt már feljebb is említettük, a hétvégére nem különben csapadék várható, ráadásul pont a verseny napján, ami akár jól is jöhet az olasz motorosnak.
 
Vajon Rossi ezúttal képes lesz harcba szállni a győzelemért?

A pontversenyben tizennyolc egység a hátránya Rossinak az élen álló Marquezzel szemben, vagyis lassacskán meg kell próbálnia ledolgozni a hátrányát a kilencszeres világbajnoknak, ha valóban a vb-címért szeretne harcolni idén. Jerez után azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a Yamahánál nem csupán a versenyzőkön, de a gyáron is rengeteg múlik, hiszen a jelek szerint a hangvillások némiképp hátrányba kerültek a Hondával szemben. Egy esős viadal persze kiegyenlítheti az esélyeket, hiszen a Hondának a múltban is feküdtek az olyan „stop and go” jellegű aszfaltcsíkok, mint a le mans-i ring, vagy éppen Motegi, így vélhetőleg ezúttal is inkább a yamahásoknak kell majd megpróbálni tartani az aranyszárnyasok tempóját.
 
Végezetül tekintsük át a hétvége menetrendjét:

Péntek (2013. május 17.)
 
09:00 – 09:40 Első szabadedzés (Moto3)
09:55 – 10:40 Első szabadedzés (MotoGP)
10:55 – 11:40 Első szabadedzés (Moto2)
 
13:10 – 13:50 Második szabadedzés (Moto3)
14:05 – 14:50 Második szabadedzés (MotoGP)
15:05 – 15:50 Második szabadedzés (Moto2)
 
Szombat (2012. május 18.)
 
09:00 – 09:40 Harmadik szabadedzés (Moto3)
09:55 – 10:40 Harmadik szabadedzés (MotoGP)
10:55 – 11:40 Harmadik szabadedzés (Moto2)
 
12:35 – 13:15 Időmérő (Moto3)
13:30 – 14:00 Negyedik szabadedzés (MotoGP
14:10 – 14:25 Első időmérő (MotoGP)
14:35 – 14:50 Második időmérő (MotoGP)
15:05 – 15:50 Időmérő (Moto2)

 
Vasárnap (2012. május 19.)
 
08:40 – 09:00 Warm Up (Moto3)
09:10 – 09:30 Warm Up (Moto2)
09:40 – 10:00 Warm Up (MotoGP)
 
11:00 Futam (Moto3)
12:20 Futam (Moto2)
14:00 Futam (MotoGP)
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: