Jegyek

Futamelőzetes és menetrend – Phillip Island

Superbike
Futamelőzetes és menetrend – Phillip Island
2016.02.24. 12:22
A hét eleji kétnapos kollektív teszt után pár nap múlva elrajtol a Superbike világbajnokság 2016-os szezonja. Az elmúlt évekhez hasonlóan a helyszín ezúttal is Phillip Island, ahol rendre izgalmas versenyeket láthat a nagyérdemű. Az érintett két kategóriában ráadásul egy-egy magyar csapat sikereiért is szoríthatunk.
 
Hosszú hónapok várakozása fog véget érni a hétvégén, hiszen a pénteki első szabadedzéssel hivatalosan is megkezdődik a Superbike világbajnokság 2016-os idénye. A több, főként a versenyhétvégék lebonyolítását érintő változást hozó évad szokás szerint Phillip Islanden indul: az ausztrál helyszín már nyolcadik alkalommal ad otthont a szezonnyitó fordulónak. Az időzítés nem véletlen, hiszen Ausztráliában ilyenkor nyár vége, így az időjárás általában kedvező – igaz, a múlt heti MotoGP-teszten többször is hátráltatta a pilótákat az eső –, ugyanakkor az óceán közelsége miatt mindig kell számolni az erős széllel. A motorosok ennek ellenére imádják a 4448 méter hosszú, 12 kanyart – ebből hétszer balra, ötször pedig jobbra fordulnak – tartalmazó aszfaltcsíkon, ahol a futamok is mindig roppant izgalmasan alakulnak.
Sikerülhet Rea-nek az, ami 17 éve senkinek?
 
A szezon első állomása előtt mindig nehéz jóslatokba bocsátkozni a várható erőviszonyok kapcsán, ám az a téli privát és a hét eleji kollektív tesztek után egyértelműnek tűnik, hogy idén is a Kawasaki jelenti majd az etalont. A „zöldek” egy évvel ezelőtt hihetetlen domináns teljesítményt nyújtva söpörték be a világbajnoki címeket, elsősorban Jonathan Rea parádés eredményeinek köszönhetően, s alighanem idén is a brit számít majd az elsőszámú favoritnak. A címvédés azonban így sem lesz egyszerű számára: egyrészt a statisztikák is ellene szólnak, hiszen legutóbb Carl Fogarty tudott a trónon maradni még 1999-ben, másrészt vélhetően csapaton belül is komolyabb ellenállásba fog ütközni Tom Sykes részéről, aki ég a vágytól, hogy visszavágjon a 2015-ös vereségért.
Vajon mire lehet képes a MotoGP-ből érkező Hayden?
 
Míg a Kawasakik kiemelkedni látszanak a mezőnyből, mögöttük már sokkal árnyaltabb a kép. Valószínűleg idén is a Ducatik lesznek az elsőszámú üldözők, s ha Chaz Davies kiegyensúlyozottsága és Davide Giugliano elképesztő tempója mellé a Panigale is versenyképesnek bizonyul, megszorongathatják Rea-éket. A bolognai gyártónak ugyanakkor nem árthat hátrafelé is nézelődnie, hiszen több márka is közel kerülhet hozzájuk. A tesztek alapján a Honda lehet az idény egyik meglepetéscsapata: a Nicky Haydennel megerősödött japánok váratlanul jól teljesítettek télen, a kérdés csak az, hogy a MotoGP 2006-os világbajnoka, valamint Michael van der Mark a versenyekre is át tudja-e ültetni biztató formáját.
Több esztendő kihagyás után láthatunk ismét Yamahát a mezőnyben
 
A legnagyobb kérdőjelet talán a sorozatba néhány év távollét után visszatérő Yamaha jelenti. Az R1-esről a tavalyi sikerek – többek között a suzukai 8 óráson aratott diadal – után ódákat zengtek, s a téli gyakorlások alkalmával sem vallottak szégyent, bár a Kawasakikkal aligha veszik majd fel a versenyt. Sylvain Guintoli rutinja és Alex Lowes tehetsége azonban garancia arra, hogy kihozzák a motorból a maximumot, s esetenként akár a dobogós helyezésekért is harcba szállhatnak. S ugyanez igaz az Althea Racing BMW-ire is, akik a Hondához hasonlóan meglepően előkelő helyeken szerepeltek a teszteken, így Jordi Torres és Markus Reiterberger is bizakodva várhatja a 2016-os idényt.
Az MV Agusta az egyetlen a hét márka közül, amelyik csak egy motort indít a Superbike-ban
 
Ami az egy évvel korábban még a világbajnoki címre is esélyesnek tartott Apriliát illeti: a IodaRacing révén az utolsó utáni pillanatban partnercsapatot találó noale-i gyártó, amely Alex de Angelist és Lorenzo Savadorit ültette a két RSV4-re, alighanem a gyári támogatás szinte teljes leállításával bele fog szürkülni a középmezőnybe. A továbbra is egyetlen motort indító, ám immár a szintén a MotoGP-ből érkező Forward Racing irányításával készülő MV Agustától sem várhatjuk, hogy megváltják a világot: Leon Camier valószínűleg legfeljebb top10-es eredmények elérésében reménykedhet. Lesz még egy újonc csapat is a mezőnyben a Brit Superbike-ból érkező Milwaukee révén, ám a BMW-vel együttműködő istálló teljesítménye egyelőre elmarad az ugyancsak a bajorok gépeit használó Altheától.
Sofuoglut idén is nehéz lesz megállítani
 
A hétvégén nem csak a Superbike, hanem a Supersport világbajnokság is elrajtol, amely még komolyabb változásokon ment keresztül a tél folyamán, mint az elitkategória. Az erősorrend ennek ellenére nem borult fel: a legnagyobb esélyes ismét az immár ötödik összetett elsőségére hajtó Kenan Sofuoglu lesz. A töröknek azonban a vártnál nagyobb kihívója lehet csapaton belül a Moto2-ből átigazolt Randy Krummenacher, ahogy az MV Agusták sem adják majd könnyen a bőrüket. Közülük a 2015-ben a szezon végét jerezi sérülése miatt kihagyó Jules Cluzelre lesz érdemes odafigyelni, aki a két ezüstérem és a tavalyi negyedik hely után szeretne végre felérni a csúcsra. Persze a Hondát sem szabad leírni: a japánok reményeit elsősorban az előző idényt a második pozícióban záró Patrick Jacobsen táplálhatja.
Sebestyén Peti 2014 után tér vissza a Superbike vb mezőnyébe
 
Ejtsünk szót a magyar érdekeltségekről is, hiszen 2016-ban a Superbike és a Supersport vb-n is több hazai alakulatért és/vagy versenyzőért szoríthatunk. A legnagyobbak között immár harmadik éve láthatjuk szerepelni a Team Toth csapatát: az istálló Yamahákra cserélte a BMW-ket, amelyek nyergében ifj. Tóth Imre mellett Sebestyén Pétert láthatjuk majd – igaz, egyelőre a márkaváltás ellenére sem tűnik úgy, hogy el tudnának mozdulni a mezőny utolsó traktusából. A Supersport vb-n szereplő Schmidt Racing komolyabb esélyekkel szállhat harcba akár már Ausztráliában is: a tavaly alapított csapat MV Agustáján a korábbi 125 köbcentis világbajnok Nicolas Terol igyekezhet minél jobb eredményeket elérni (Chrobák János csak az európai fordulókon áll rajthoz, ahogy az R2 MotorRacing és Angelo Licciardi is).
A Schmidt Racing egy korábbi világbajnokkal száll harcba a Supersport vb-n
 
Végezetül nézzük a hétvége menetrendjét, hiszen jelentős módosításokon esett át a lebonyolítás. Pénteken továbbra is két-két szabadedzést rendeznek majd, amelyek alapján kialakul a Superpole mezőnye mindkét kategóriában – ugyanis az idei évtől immár a Supersportban is ezt a szisztémát alkalmazzák a kvalifikációnál. Szombaton ellenben csak egyetlen, jelentősen lerövidített tréninget rendeznek az időmérő előtt (ami már nem számít bele az értékelésbe), a Superbike mezőnye számára azonban a kétrészes Superpole után sem ér véget a program, hiszen az első versenyt mostantól a versenyhétvége második napján rendezik. Vasárnap egy-egy warm up és futam vár a két széria szereplőire. A tízórás időeltolódás miatt az eseményeket itthoni idő szerint kora hajnalban rendezik, az Eurosport 1 pedig mindhárom futamot élőben fogja közvetíteni.
 
WSBK, Phillip Island, 2016 – a hétvége programja:
 
Péntek (február 26.)  
00:15 - 01:15 Superbike, 1. szabadedzés  
01:30 - 02:30 Supersport, 1. szabadedzés  
03:30 - 04:30 Superbike, 2. szabadedzés  
04:45 - 05:45 Supersport, 2. szabadedzés  
     
Szombat (február 27.)  
00:20 - 00:35 Superbike, 3. szabadedzés  
00:50 - 01:05 Supersport, 3. szabadedzés  
02:30 - 03:10 Superbike, Superpole (SP1 + SP2)  
03:30 - 04:10 Supersport, Superpole (SP1 + SP2)  
05:00 Superbike, 1. futam (tv: Eurosport 1, élő)
     
Vasárnap (február 28.)  
01:00 - 01:15 Supersport, Warm up  
01:25 - 01:40 Superbike, Warm up  
03:30 Supersport, Futam (tv: Eurosport 1, élő)
05:00 Superbike, 2. futam (tv: Eurosport 1, élő)

Fotók: WorldSBK Media; Team Toth; Schmidt Racing
Írta:

A Te véleményed?


A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: