Jegyek

Futamelőzetes – Catalunya

MotoGP
Futamelőzetes – Catalunya
2012.05.29. 15:17
A hétvégén (június 1-3) kerül megrendezésre a MotoGP idei ötödik nagydíja, a catalunyai versenyhétvége, ahol 1992 óta rendeznek világbajnoki futamokat.
 
Két hét szünetet követően tehát ismét felbőgnek majd a MotoGP versenygépeinek a motorjai, hiszen a Gyorsasági Motoros Világbajnokság mezőnye ezúttal a spanyolországi Catalunyában gurul majd pályára. A Barcelona mellett fekvő aszfaltcsík mára a sorozat egyik tradicionális helyszínévé vált, hiszen ahogyan azt feljebb is említettük, 1992 óta látogat el a MotoGP Catalunyába. Kezdetben Európa nagydíj néven futott a viadal, így csak 1995-től él a „Gran Premio de Catalunya” elnevezés. Mint általában a legtöbb spanyolországi helyszín, úgy Catalunya is igen népszerű a MotoGP szurkolók körében, amit az évről évre telített lelátók is bizonyítanak. A barcelonai aszfaltcsík 2001-ben például a „legjobb nagydíj” kitüntetést nyerte el, amelyre a viadal szervezői a mai napig igen büszkék. A katalán pályát a legtöbb versenyző szereti, már csak az igen lelkes spanyol nézőközönség miatt is, az aszfaltcsík karakterisztikájáról nem is beszélve.
 
A catalunyai ring egy alapjaiban véve technikás pályának mondható, azonban nem szabad megfeledkeznünk róla, hogy a célegyenes kicsivel több mint egy kilométer hosszú, így bizony a motorerő, pontosabban a végsebesség sem utolsó szempont a motorok beállításainál. A legtöbb előzés általában a célegyenes végén, illetve négyes és a tízes kanyart megelőző féktávokon történik, habár 2009-ben Valentino Rossi a királykategória futamán bebizonyította, hogy még a pálya legnehezebb részén sem lehetetlen az előzés. A legtechnikásabb szekciónak az utolsó, vagyis a negyedik szektor (10-es kanyartól a célvonalig) mondható, pláne, hogy egy szoros befutónál nem mindegy, hogy az üldöző és az üldözött milyen íven veszi az utolsó fordulót. Zárásként a pályával kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy bár a 125-ös kategória megszűnt tavaly év végén, azonban ettől függetlenül ne feledjük, hogy a legkisebbek között Talmácsi Gábor két rekordot is tart Catalunyában: A magyar motoros nevéhez fűződik ugyanis a 125-ös abszolút körrekord 1’50.012-vel, akárcsak a legnagyobb végsebesség 241,7 km/h-val.

Hossz: 4.727 m
Leghosszabb egyenes 1.047 m
Szélesség: 12 m
Balkanyarok: 5
Jobbkanyarok: 8
Építve: 1991
 
Moto3
 
A szokásokhoz híven a hétvége során a legkisebb géposztály futama kerül majd elsőként megrendezésre, ahonnan bizonyára a legtöbb pilóta inkább száraz időjárási körülményekben reménykedik, figyelembe véve, hogy Le Mans-ban mennyire megnehezítette a dolgukat az eső. Persze a haza pályán diadalmaskodó Louis Rossi nyilván nem szomorkodna egy vizes futam esetén, azonban kétségkívül ő maga is tudja, hogy az igazi mégiscsak az lenne, ha normál körülmények között is olyan bravúros teljesítményt tudna nyújtani, mint Franciaországban. Mivel a legutóbbi nagydíjon a bajnoki pontverseny élmezőnyéből többen is buktak, ezért az összetettben nem történtek lényeges változások, egyedül Sandro Cortese tudta néhány értékes ponttal növelni előnyét Maverick Vinales-szel szemben.
  Vinales a Moto3-asok között a legnagyobb esélyes Catalunyában

Az biztos, hogy Catalunyában a spanyol versenyzők, köztük Vinales, igen erősek és egyben elszántak lesznek, így Cortesének, aki bár világbajnoki rutinjából kifolyólag hasonlóan jól ismeri pályát, cseppet sem lesz könnyű dolga a hispánokkal szemben. Igen jó eredményt tartogathat a katalán nagydíj az újonc olasz motorosnak, Romano Fenatinak is, aki végre egy számára ismerős aszfaltcsíkon veheti majd fel a küzdelmet a többiekkel. Mint tudjuk Fenati az utóbbi két versenyt (Estoril és Le Mans), nem tudta befejezni, így az eddig gyűjtött negyvenöt pontja a Katarban és Jerezben szerzett második, valamint első helyének köszönhető. Ha esélyest kellene kikiáltani, akkor a mi részünkről Vinales kapná a legtöbb voksot, azonban ki tudja, hogy Cortese, Fenati vagy éppen Salom mivel rukkol majd elő a Blusens pilótája ellenében.
 
Moto2
 
A köztes kategóriában egyre inkább úgy tűnik, hogy egy háromesélyes küzdelem van kibontakozóban, már ami a világbajnoki címet illeti, hiszen Marquez, Pol Espargaro és Lüthi mindössze három ponton belül áll a bajnoki pontverseny első három helyén. Habár év elején még az esélyesek között tartottuk számon Andrea Iannone-t is, az olasz versenyző futamról futamra egyre távolabb kerül az előbb említett triótól. Korábban már elmondtuk, hogy a Speed Master versenyzőjének az ingadozó teljesítményben rejlik a gyengesége, amely formáját sajnos ezúttal is hozza, hiszen lényegében a szezonnyitó óta nem volt egy épkézláb versenye. Igaz persze, hogy Estorilban ötödik, Le Mans-ban pedig negyedik lett, azonban a pontverseny állásából is látható, hogy ilyen eredményekkel aligha szállhat harcba érdemben a legjobb pilótákkal. Iannone-tól tehát mindenképpen javulást várnánk, akárcsak Bradley Smith-től, hiszen az angollal kapcsolatban nem szabad elfelejteni, hogy aláírt szerződése van a Tech3-mal, amelynek értelmében Smith jövőre már a királykategóriában versenyez.
  Jelenleg úgy néz ki, hogy a fenti hármasból kerül majd ki a 2012-es Moto2-es világbajnok

A 21 éves pilóta eddigi huszonnégy pontja ebből a szempontból nem mondható valami meggyőzőnek, habár nem kizárt, hogy ebben azért benne van az is, hogy a Tech3 versenygépe nem éppen a legjobb a mezőnyben. Ettől függetlenül persze a szerződés még szerződés, hiszen eddig nem hallani róla, hogy a Tech3 csapatfőnöke, Herve Poncharal szerződésbontásról beszélne az angollal kapcsolatban. Vajon a francia csapatvezető részéről valóban jó döntés lesz jövőre Smith-t a királykategóriában próbára tenni? A kérdést persze úgy is fel lehetne tenni, hogy Smith tényleg megérett-e már a MotoGP-s szereplésre. Meglátjuk, hiszen az angol jelenlegi eredményei egyelőre nem erre engednek következtetni.
 
MotoGP
 
Bár Le Mans-ban Jorge Lorenzo diadalmaskodott, mégis a Francia nagydíj vasárnapi napja lényegében Valentino Rossiról és az olasz versenyző második helyéről szólt. A „Doktor” és Stoner csatáját követően ismét Rossi őrületben égett a MotoGP világa, hiszen felcsillant a remény, hogy mégiscsak vannak olyan körülmények, amelyek között a kilencszeres világbajnok képes megmutatni, hogy még mindig legalább olyan gyors, mint 2-3 évvel ezelőtt. A Ducatinál tisztában vannak vele, hogy Rossi nagyszerű eredménye után sokan most arra számítanak, hogy a 33 éves motoros ott folytatja majd Catalunyában, ahol Le Mans-ban abbahagyta, azonban az az igazság, hogy ez nem ilyen egyszerű, hiszen nem szabad elfelejteni, hogy a „Doktor” vízen szerezte meg a szóba forgó második helyet. Persze nem kizárt, hogy a Ducati azóta tartott kétnapos mugelloi tesztjén sikerült a bolognaiaknak javítaniuk a motorjuk szárazon nyújtott teljesítményén, azonban az szinte biztos, hogy a dobogóért továbbra sem lesznek képesek harcba szállni, legalábbis egy normál versenyen keretein belül.
A hazai pálya előnye ugyan Lorenzonál (a képen), azonban Stoner mindig is jól ment Catalunyában

A győzelem sorsa minden bizonnyal Lorenzo és Stoner között fog eldőlni, miközben Dani Pedrosa lehet a verseny „fekete lova”, Crtuchlow-val és Doviziosoval együtt. Ben Spies részéről a nagy feltámadás még mindig várat magára, így az amerikaival kapcsolatban nem is nagyon érdemes jóslatokba belemenni, bár az előző két évben a 2009-es Superbike világbajnok rendre jó versenyeket futott Catalunyában. (Tavaly harmadik volt.) A katalán aszfaltcsík egyértelműen Lorenzo territóriuma, azonban ne feledjük el, hogy Stoner már kétszer is győzött a Barcelona melletti pályán, illetve amikor célba ért, azt a harmadik helynél rosszabb pozícióban sosem tette. (Még 2009-ben sem, amikor laktóz érzékenysége miatt szinte teljesen kimerült a verseny végére.)
 
Végezetül tekintsük át a hétvége menetrendjét:
 
Péntek (2012. június 1.)
 
09:15 – 09:55 Első szabadedzés (Moto3)
10:10 – 10:55 Első szabadedzés (MotoGP)
11:10 – 11:55 Első szabadedzés (Moto2)
 
13:15 – 13:55 Második szabadedzés (Moto3)
14:10 – 14:55 Második szabadedzés (MotoGP)
15:10 – 15:55 Második szabadedzés (Moto2)
 
Szombat (2012. június 2.)
 
09:15 – 09:55 Harmadik szabadedzés (Moto3)
10:10 – 10:55 Harmadik szabadedzés (MotoGP)
11:10 – 11:55 Harmadik szabadedzés (Moto2)
 
13:00 – 13:40 Időmérő (Moto3)
13:55 – 14:55 Időmérő (MotoGP)
15:10 – 15:55 Időmérő (Moto2)

 
Vasárnap (2012. június 3.)
 
08:40 – 09:00 Warm Up (Moto3)
09:10 – 09:30 Warm Up (Moto2)
09:40 – 10:00 Warm Up (MotoGP)
 
11:00 Futam (Moto3)
12:20 Futam (Moto2)
14:00 Futam (MotoGP)
 
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: