Jegyek

Futamelőzetes – Austin

MotoGP
Futamelőzetes – Austin
2014.04.09. 08:18
Az idei év második nagydíjával Amerikában, a Texas állambeli Austinban folytatódik a MotoGP 2014-es szezonja. Három héttel a katari idénynyitó után bőgnek fel újra a motorok.
 
Egy kis történelem

Az Austinban található Circuit Of The Americas nevű versenypályát a híres német pályatervező, Hermann Tilke álmodta meg, és 2012-ben a Forma-1-es Amerikai Nagydíjjal nyitotta meg kapuit a világ motorsportja előtt. Szó szerint, hiszen olyan fontos sorozatoknak biztosított helyszínt az elmúlt két évben, mint a MotoGP, Forma-1 és a WEC (World Endurance Championship). Mivel 2014-ben Laguna Seca kikerült a versenynaptárból, így két nagydíjat rendeznek Észak Amerikában, Indianapolis a másik helyszín. A MotoGP először tavaly látogatott Austinba, amikor is Marc Marquez történelmet írt azzal, hogy minden idők legfiatalabb versenyzőjeként aratott futamgyőzelmet a királykategóriában, egy emlékezetes, Pedrosával szembeni küzdelem eredményeként. A harmadik helyen Jorge Lorenzo ért célba.

A pálya sajátosságai

Az 5513 méter hosszú Circuit Of The Americas versenypálya tervezésénél megpróbáltak tükörképet állítani egy-két másik fontos versenypálya kanyarjainak. Például a pálya elején található S-kombinációk a híres suzukai sikánokat idézik. Hermann Tilke ennél a pályánál másodszor vetette be egy, kifejezetten az előzések elősegítésére irányuló újítását, amit az indiai Buddh International Circuitnél alkalmazott először. Nevezetesen, hogy kiszélesítette a pályát bizonyos lassú kanyarok bejáratánál, amivel a tétre menő csatában elöl haladó versenyzőt választás elé állítja. A kérdés: védje a belső ívet egy nagyon korai kanyarodással? Ekkor a kanyarkijáratnál válik könnyen sebezhetővé a fordulót szélesebb íven kezdő, és szűken kigyorsító ellenfelével szemben. Vagy törekedjen a jó kigyorsításra, széles ívről fordulva be? Bevállalva ezzel, hogy megelőzik a kanyarbejáratnál, de a kigyorsításnál visszavághat. Az első kanyar is ilyen, aminek további sajátossága, hogy óriásit emelkedik itt a pálya, emiatt beláthatatlan csúcsponttal rendelkezik. A rajt izgalmai ezért garantáltak, ahogyan az tavaly is látszott.

A kör első fele technikás, az első kanyar után folyamatosak a jobb-bal kanyarok, akár egy szlalom pályán, aminek a balos lejtős 10. kanyar vet véget. Innentől kicsit fellélegezhetnek a versenyzők. Persze a „pihenés” mellett az izgalom csak fokozódik. A lassú 11-es és 12-es kanyarok között a pálya leghosszabb egyenese található, ahol 340 km/h körüli végsebességet érnek el a leggyorsabb motorok. Az egyenes végén egy éles bal kanyar található, ahol kénytelenek egészen alacsony sebességre lassítani. Ez a forduló nemcsak egy jó előzési pont, hanem a sepangi 1-es kanyar mellett az idény egyik leglátványosabb féktávja, ahol a hatékonyabb lassítás érdekében a versenyzők gyakran csúsznak keresztbe a féktávon. Marc Marquez itt tavaly például végig a külső rázókövön csúsztatta a motort. Azért is látványos ez a féktáv, mert az utána következő kanyarba nem kell túl nagy lendületet bevinni – mivel egy nagyon lassú fordulóról van szó –, ezért egészen befékezhetnek, közel a kanyarodási csúcsponthoz. A következő lassú, de több részében megtörő kanyarok után a 10-es forduló is igazán különlegesnek számít. Ennek a hosszú és lendületes jobbosnak az a ritkasága, hogy bevétele közben 3 csúcspontot érintenek a versenyzők. Innentől kezdve már csak egy lejtő, egy emelkedő, – közben persze fordulnak is – és már a célegyenesbe is értek a motorosok.

Esélylatolgatás

A MotoGP-ben tavaly itt söpörte be első futamgyőzelmét Marc Marquez, aki az idei szezonnyitó Katari Nagydíjon sérülése ellenére is győzni tudott. Mindezek ellenére több kérdés is maradt bennünk, nézőkben. Mi lett volna, ha Lorenzo nem esik el az első körben? Hogyan szerepelt volna Aleix Espargaro, ha nem dobja el a motort – és pályafutása első nagy lehetőségét – az időmérőn? És persze, hogy a katari edzéseken az Open kategóriában indulók kiváló eredményei csupán annak voltak köszönhetők, hogy előtte teszteltek a pályán a Factory kategóriások nélkül, vagy az előnyt a következő futamokra is át tudják menteni? De ami a legtöbb nézőt mindennél jobban érdekli, hogy Rossi az idény további részében is képes lesz-e hozni katari remek formáját. Ezekre a kérdésekre fogunk választ kapni vasárnap este.

A Moto2-ben Esteve Rabat nyerte az idénynyitót Mika Kallio és Thomas Lüthi előtt, azonban a téli teszteken brillírozó Takaaki Nakagamiról sem feledkezhetünk meg, aki a leintésnél a 2. helyen szelte át a célvonalat Rabat mögött, ám utólag technikai szabálysértés miatt kizárták a versenyből. A japán pilótát így Austinban biztosan fűteni fogja a bizonyítási vágy.

A Moto3-ban Jack Miller igazolta a papírformát. Ami persze egyáltalán nem jelent garanciát a sikerre, hiszen az első hat helyezett 6 tizeden belül ért célba. A második helyezett Alex Marquezt illetően már jogosan várhatjuk a futamgyőzelmet, kérdés, hogy melyik futamon fog ez bekövetkezni. Lehet, hogy épp Austinban?
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
 
race.com
 
Kövess minket!
youtube facebook twitter rss
Hozzászólások
Utolsó: 2017.02.20. 22:51
16 db
Utolsó: 2017.02.20. 22:42
11 db
Utolsó: 2017.02.20. 22:36
3 db
Utolsó: 2017.02.19. 21:28
12 db
Utolsó: 2017.02.19. 13:58
2 db

VR46 shop
Pálya információ
MotoGP Superbike WTCC
2017. Március 26. 20:00
Katari Nagydíj
Losail International Circuit

Épült: 2004
Teljes hossza: 5380m
Szavazás
Ki lesz a MotoGP 2017-es világbajnoka?
Marc Marquez (Repsol Honda)
Dani Pedrosa (Repsol Honda)
Valentino Rossi (Movistar Yamaha)
Maverick Vinales (Movistar Yamaha)
Jorge Lorenzo (Ducati Team)
Andrea Dovizioso (Ducati Team)
Andrea Iannone (Suzuki Team)
Cal Crutchlow (LCR Honda)
más
VB Ranglista
MotoGP Superbike Supersport WTCC
Poz. Pilóta Márka Pont
1. M. Marquez Honda 298
2. V. Rossi Yamaha 249
3. J. Lorenzo Yamaha 233
4. M. Vinales Suzuki 202
5. A. Dovizioso Ducati 171
6. D. Pedrosa Honda 155
7. C. Crutchlow Honda 141
8. P. Espargaro Yamaha 134
9. A. Iannone Ducati 112
10. H. Barbera Ducati 102
Formula.hu hírek
Tesztmotor.hu hírek
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: