Jegyek

Futamelőzetes - Suzuka

WTCC
Futamelőzetes - Suzuka
2012.10.16. 22:37
Az idén fennállása ötvenedik évfordulóját ünneplő Suzuka International Circuit lelátóin bő egy hete Sebastian Vettel győzelmének tapsolhattak a helyi autósport-rajongók, akik abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy most hétvégén a Forma-1 után már a túraautó-világbajnokság küzdelmeinek lehetnek szemtanúi.
 
A WTCC legjobbjai kétségtelenül az idei szezon hajrájához érkeztek, a 2012-es bajnokságból már csak három ázsiai versenyhétvége van hátra. Japánban az idei 19. és 20. futamokat rendezik.
 
Suzuka kultikus helyszínnek számít a Forma-1-ben, hiszen számtalan legendás csatát hozott már a nyomvonalával nyolcast formázó ring, több világbajnoki csata is itt dőlt el, és a pilóták szinte kivétel nélkül az egyik kedvencükként tartják számon. Igazi versenypályának tartják lendületes, összetett vonalvezetése miatt, és abból a szempontból is igazi klasszikusnak számít, hogy a szűk bukóterek többsége még ma is kavicsos, hiszen nem a modern kor követelményeinek megfelelően épült.
 
Emiatt azonban még senki sem panaszkodott rá, hagyománya és az élmény, amit - állítólag - jelent a rajta való autózás, minden versenyzőt kárpótol.
 
A pályát a holland Hans Hugenholtz tervei alapján 1962-ben a Honda konszern építtette (ennek a mostani WTCC-futam kapcsán is lesz jelentősége, de erről majd később), és azóta is a japán autógyár tulajdonában áll. A teljes nyomvonalat tekintve 5807 méter hosszú ringet a Honda előszeretettel használta utcai autói fejlesztéséhez is, de a rangos autós és motoros szériák is otthonra leltek Suzukában. A Forma-1-es Japán Nagydíjat 1987 és 2006 között minden évben itt rendezték, majd kétéves szünetet követően 2009 óta ismét állandó tagja lett a sorozatnak.
 
Az F1-es mezőnnyel ellentétben a túraautós pilóták nem a teljes nyomvonalat, hanem csak a nyolcas kisebbik kanyarulatát használják majd. A legendás kanyarok közül így Michelisz Norbiéknak nem lesz alkalmuk átszáguldani a Degneren, a Spoonon, a hajtűkanyaron és a 130R-en, de ez még nem jelenti azt, hogy ne maradna kihívást jelentő pályaszakasz számukra is.
A WTCC a pirossal jelölt nyomvonalat használja majd

A 2248 méter hosszú nyomvonal ránézésre nem túlságosan bonyolult, de a látszat ezúttal is csal. A mini-Suzuka egy roppant gyors ringnek felel meg. A hosszú célegyenest két jobbos kanyarból álló tempós kombináció követi. A WTCC-pilóták így fordulnak rá a három balos és három jobbos kanyar váltakozásából összeálló alsó részre, amit lényegében az S-kanyarok és a Dunlop kanyar alkot. Ezt a részt is nagy sebességgel teljesítheti a mezőny, de ahhoz, hogy ez sikerüljön, nagyon fontos lesz az ívek helyes megválasztása az egymásba fűzött tempós kanyarokban. A túraautós nyomvonal a Dunlop után egy jobbos ívvel fordul vissza a bokszutca bejáratát is magába foglaló részhez, ami után a célegyenesre ráfordító jobbos kanyar előtt már csak egy lassítón kell minél kisebb időveszteséggel átküldeniük az autót a pilótáknak.
 
Az autókat erre a hétvégére egyértelműen a lehető legnagyobb végsebességet garantáló beállításokkal kell majd pályára küldeniük a csapatoknak, és a rázókövek ideális használatánál a futóművek és a gumik összhangja is nagyon hangsúlyos lesz.
 
Szurkolóként persze fanyaloghatnánk is, hogy a rövidítéssel lényegében a suzukai pálya sava-borsát vették el a szervezők, és bár idén újra szó volt róla, hogy a teljes nyomvonalon megy majd a mezőny, a kurtítás mellett ésszerű, és ami még fontosabb, szurkolóbarát érvek szólnak. A WTCC-s autóknak a teljes ring túlságosan hosszú lenne, a szurkolók csak ritkán látnák a kocsikat, és a köridők is nagyon megnőnének. Ez utóbbi ahhoz vezetne, hogy a versenyen roppant módon szétszakadna a mezőny. Mindez kivédhető a rövidebb pályán, ahol akciódús versenyekre lehet majd számítani. Az időmérőn persze mindez a visszájára is elsülhet, mivel a nagy forgalomban könnyen feltarthatják majd egymást a pilóták.
 
A mezőny tavaly tesztelte először - rögtön élesben - ezt a rövid pályát, és akkor kiderült, a 23 kört nagyon hamar megtették a pilóták. A szervezők ezért egy hangyányit meghosszabbították a versenytávot, a futamok egyaránt 26 körösek lesznek. Ez a darabszámot tekintve rekord, de a futamok valószínűleg így is legrövidebbek közé tartoznak majd az egész idényt tekintve (tavaly a második verseny a sorozat történetének legrövidebbje lett a maga 21 percével).
 
Bemutatkozik a Honda, bajnok lehet a Chevrolet
 
Az előttünk álló hétvége abból a szempontból is különleges lesz, hogy bemutatkozik a sorozat legújabb résztvevője, a Honda. Az időzítés természetesen nem véletlen, hiszen a japán márka hol máshol debütálhatna stílszerűbben, mint az ízig-vérig hazai pályáján.
A Honda a hétvége egyik főszereplője lesz - az eredményektől függetlenül is

A Civic teljesítményét egyelőre jótékony homály fedi, de a gyári támogatást élvező olasz JAS istálló által felkészített autó könnyen meglepetést okozhat majd Tiago Monteiróval a volánnál.
 
Mindenközben a konstruktőri bajnoki címet vélhetően ismét bezsebeli majd a Chevrolet gyári csapata vasárnap, a pilóták versenyében pedig Yvan Muller előtt adott a lehetőség, hogy visszavágjon csapattársának, Rob Huffnak, aki Amerikában kiegyenlített a pontversenyben.
 
Az újabb tesztet maga mögött tudó Michelisz Norbert számára is nagy a tét, hiszen az USA-ban négy hete komoly előnyt épített ki magának a privátok versenyében, 25 pontos fórját tovább növelheti - de talán azzal is beérnénk, ha nem engedné visszazárkózni Pepe Oriolát.
Michelisz Norbinak remélhetőleg Suzuka is szerencsét hoz majd

Vasárnap érdemes lesz tehát a megszokottnál korábban kelni, izgalmakban gazdag futamok várnak ránk a felkelő nap országában.
 
 
Tények, adatok, rekordok Suzukából:
- A 2243 méter hosszú pályán 26 kört tesznek meg a versenyzők, így a versenytáv mindkét futamon 58,318 kilométer lesz.
- A mostani lesz az ötödik japán versenyhétvége a WTCC-ben, és a második, amit Suzukában rendeznek. 2008 és 2010 között Okayama volt a házigazda.
- A hivatalos WTCC-s körrekordot Alain Menu tartja, a Chevrolet pilótája a tavalyi időmérőn 53.443-as idővel ért körbe.
- A túraautó-vb-nek eddig két győztese van Suzukában, 2011-ben az első futamot a pole pozícióból indulva Alain Menu nyerte, míg a második futamon Tom Coronelt intették le elsőként. Ez azt jelenti, hogy a márkák közül eddig a Chevrolet-nek és a BMW-nek van egy-egy győzelme.
- Két hazai pilóta is ott lesz a mezőnyben hétvégén, Masaki Kano a Team Engstlernél, Hiroki Yoshimoto a Tuenti Racing Teamnél kap lehetőséget. 
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: