Jegyek

Futamelőzetes - Sonoma: Amerika meghódítása

WTCC
Futamelőzetes - Sonoma: Amerika meghódítása
2012.09.18. 23:04
Kilenc hét hosszú idő. Pláne akkor, ha egy bajnokság szezonközi szünetéről van szó. Márpedig a túraautó-világbajnokság mezőnye éppen ennyit pihen, mielőtt debütálna az USA-ban. Sonoma meghatározó szereplője az amerikai autósportnak, de most a WTCC-n a sor, hogy meghódítsa magának kontinensnyi országot.
 
A kilenc hét alatt a WTCC-mezőny jelenlegi egyetlen magyar pilótája, Michelisz Norbert - vagy ahogy a sonomai pálya honlapja írja, Robert Michelisz... - is berozsdásodott, ezt ő maga nyilatkozta honlapunknak. Szerinte két hónap alatt teljesen leereszt az ember, honfitársunknak pedig olyan érzése van, mintha két szezon közti holtszezon után kellene felpörögnie. Még szerencse, hogy erre neki ott volt a múlt heti szlovákiai teszt.
 
„A sonomai nyomvonal nagyon ígéretesnek tűnik. Talán ennek és a közel kéthónapos szünetnek köszönhetően alig várom már, hogy végre elkezdődjön a bajnokság hajrája”- nyilatkozta Norbi a Zengő Motorsport sajtóközleményében.
 
A hétvégén Kaliforniában lényegében harmadjára indul újra az idei szezon, hiszen ez már a második ilyen hosszú szünet volt két futam között. Ezek után túlzás lenne azt állítani, hogy az USA-ba csúcsformában érkezik a mezőny, de miután hosszú hajóút végén a versenyautók és a csapatok felszerelései megérkeztek Sonomába, mára minden készen áll ahhoz, hogy a WTCC meghódítsa Amerikát.
A NASCAR 1989 óta szerepel Sonomában, most a WTCC-n a sor
 
Ez persze nem lesz könnyű feladat, hiszen az USA-ban a túraautózás lényegében egyet jelent a roppant népszerű NASCAR-ral. Az előttünk álló hétvége azonban talán felnyithatja az autósportokra kifejezetten fogékony amerikaiak szemét.
 
Az amerikai nagytestvérrel történő konkrét összehasonlítás azonban elmarad, hiszen a két sorozat pilótái nem ugyanazt a nyomvonalat használják majd - ez nem feltétlenül baj, hiszen a két sorozat párharcát a köridők és a teljesítmény tekintetében valószínűleg nem a túraautó-vb nyerné.
 
Sokáig egyébként nem lehetett tudni, hogy a WTCC-mezőny a pálya melyik verzióját használja majd, de miután a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) képviseletében a Forma-1 versenyigazgatója, Cahrlie Whiting bejárta a helyszínt, eldőlt, hogy Micheliszék a leghosszabb, 4032 méteres nyomvonalon köröznek majd. A sonomai aszfaltcsík egyik sajátossága, hogy több verzió is kialakítható rajta, és a NASCAR, az IndyCar vagy az amerikai Superbike mezőnye is más-más változaton fut.
 
A pálya egyébként 1968-ban épült fel Sonoma völgyében, félúton két nagyváros, San Francisco és Sacramento közt, egy korábbi farm helyén. Nevét is a korábbi gazdaságról kapta, így lett Sears Point Raceway. Az 1990-es évek végén, a 2000-es évek elején egy tulajdonosváltás után több ütemben teljesen felújították, majd 2002-ben felvette a ma is használt Infineon Raceway nevet.
A pálya melletti füves területeken évi 3000 birka legelészik, ezzel elősegítve a környék látképének természetes úton történő fenntartását
 
A WTCC első USA-beli fellépése a 2012-es idény 17. és 18. futamát foglalja magába. A Zengő Motorsport sajtóanyaga az amerikai pályát a karakterisztikája, a hosszú egyenesek és a hosszú nyújtott kanyarok alapján a Slovakiaringhez hasonlítja - ahol nem mellékesen Michelisz első WTCC-s pole pozícióját futotta idén.
 
A gyors pályán a tempós szakaszokat egy-egy lassabb kanyar töri meg, így nem csak a motorok teljesítménye dominál majd, de a fékekre is nagy teher hárul a hétvégén. A kanyargós ringen akciódús futamokat láthat a közönség, és a SEAT-os Gabriele Tarquini szerint arra is fel kell készülniük, hogy egy-egy baleset után a biztonsági autót is pályára kell majd küldeni, ami tovább fokozhatja a versenyek izgalmát.
 
A hazai pályán szereplő Ford versenyzője, Tom Chilton is biztos benne, hogy izgalmakból nem lesz hiány, és a brit is osztja Tarquini korábbi véleményét, mely szerint a NASCAR-autók erősebbek, de a WTCC-sek a kanyarokban gyorsabbak lehetnek. Mint arról korábban már szót ejtettünk, sosem fog kiderülni, hogy ez valóban így van-e.
A WTCC futamait is ezen a nyomvonalon rendezik, azzal a különbséggel, hogy a 9-es helyett a 9a kanyar vár a pilótákra

Persze nem is ez a fontos, az első amerikai versenyhétvégén komoly csata zajlik majd a világbajnoki pontokért, hiszen a mostanival együtt már csak négy forduló van hátra a szezonból. A csapatbajnoki cím már hétvégén gazdára találhat (a Chevrolet lesz a bajnok, csak az a kérdés, mikor), az egyéni elsőségért viszont még többen is harcban vannak.
 
Bennünket, magyarokat jobban foglalkoztat, hogy a privátok pontversenyét vezető Michelisz Norbert hogyan szerepel majd. „Eredmény szempontjából nehéz lenne megmondani, hogy pontosan mire számíthatunk. A cél természetesen továbbra is az első 5-6 helyezés valamelyike, valamint az, hogy a versenyhétvége során megtartsam vezető helyezésemet a privát értékelésben”- tekintett előre a magyar pilóta a csapata által kiadott sajtóanyagban.
 
A hétvégén a súlyozás is a BMW-nek kedvezhet, hiszen ahogy arról korábban már beszámoltunk, a német autók jóval könnyebbek lesznek, mint legutóbb Brazíliában voltak.
 
A Sonomában érvényben lévő súlyok:
  
Típus Súly
Chevrolet Cruze 1.6T 1200 kg
SEAT León WTCC 1150 kg
SR León 1.6T 1150 kg
BMW 320 TC 1140 kg
Ford Focus S2000 TC 1130 kg
 
 
  
Tények, adatok, rekordok - Sonoma
- A hétvégi lesz az leső WTCC-futam az USA-ban, és egyben az első FIA által szervezett verseny Sonomában. 
- A pálya kihasználtsága káprázatos, az év 340 napjában valamiféle rendezvény zajlik rajta.
- A pálya legalacsonyabb és legmagasabb pontja közt 49 méter a szintkülönbség. A legmélyebben a 10-es kanyar fekszik, míg legmagasabban a 3a kanyarban fordul el a mezőny.
- A pálya hossza 4032 méter, és miután a futamokon 13 kört tesz meg a mezőny, így a versenytáv 52,4 kilométer. 
- A sonomai ring 720 hektáron épült fel, majd folyamatos terjeszkedés után ma már 1600 hektáros területen „terpeszkedik el”. A versenyzésre aktívan használt rész körülbelül 900 hektárt vesz igénybe.
- Számtalan sorozat számtalan versenyzője megfordult már a pályán, de közülük csak kevesen tudtak három győzelmet aratni a jelentős szériákban: Mat Mladin (AMA), Doug Kalitta (NHRA, Top Fuel), John Force (NHRA, Funny Car) és Jeff Gordon (NASCAR).
- A domboldalakban kialakított ülőhelyekhez összesen 140 ezer darab betonblokkot használtak fel. Ha ezeket egymás után raknánk, nagyjából 40 mérföld hosszúságúak lennének.
- Az építkezés bámulatos tempóban zajlott: az alapokat 1968 augusztusában rakták le, az aszfaltozással novemberre már el is készültek, az első versenyt pedig december elsején rendezték. 
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: