Jegyek

Futamelőzetes - Makaó: bajnoki címekről döntő...

WTCC
Futamelőzetes - Makaó: bajnoki címekről döntő bátorságpróba a palánkok közt
2012.11.12. 22:32
Utolsó versenyhétvégéjéhez érkezett a túraautó-világbajnokság (WTCC) 2012-es kiírása, és a szezonzárónak a hagyományoknak megfelelően a legendás Makaó ad otthont. Az utolsó két futamon talál gazdára a sorozat egyéni vb-címe, illetve a privát versenyzők bajnoki címe is - utóbbinak Michelisz Norbert az egyik fő várományosa.
 
A túraautó-vb nyolcadik szezonja ér véget a hétvégén Makaón, amely Hongkonghoz hasonlóan Kína különleges közigazgatású régiójának számít. A kontinensnyi ország dél-keleti partján fekvő Makaó alapterülete mindössze 29 négyzetkilométer, de népsűrűsége alapján egyes kimutatások szerint a föld legnépesebb országának számít.
 
Joggal nevezik Kelet Monacójának, ugyanis egymást érik itt a kaszinók, a turisták többségét is a szerencsejáték vonzza ide. A szerencsének egyébként a monacóihoz szintén hasonlító pályán is hasznát veszik majd a pilóták.
Makaó részben a látkép miatt lett az ázsiai Monaco
 
A WTCC idei utolsó fordulója több szempontból is rendhagyó lesz. Makaóban ugyanis nem a túraautó-vb mezőnye van középpontban, sokkal inkább a Forma-3, amelynek versenyein a fiatal formaautós tehetségek megmutathatják magukat. Az F3-as futam egyik bajnokságba sem számít bele, de kis túlzással egy itt aratott győzelem annyit ér, mintha valaki megnyerte volna Európa valamely rangos F3-as bajnokságát.
 
Az itteni sikereknek ugyanis hatalmas súlya van, aki a roppant technikás, a hibákat, de még az apróbb rontásokat sem toleráló pályán nyerni tud, arra mindenhol felfigyelnek. Az idei már az 59. Makaói Nagydíj lesz, melynek egyik betétfutamaként a túraautó-világbajnokság legjobbjai is összemérik tudásukat. Ebből adódik, hogy a WTCC-s menetrend is rendhagyó lesz, de erről már korábban tájékoztattuk olvasóinkat.
 
Persze maga a pálya is rendhagyó. A több mint hat kilométer hosszú utcai versenypálya két, egymástól teljesen eltérő karakterisztikájú fertályra bontható. A kör hosszának több mint felét öt nyílegyenes szakasz alkotja, amik együttesen egy szögletes részt adnak, amit nagy sebességgel teljesíthet a mezőny. Ezen a részen a szélárnyék is jól használható.
 
A célegyenes pontosan ennek a szakasznak a közepén kapott helyet, a rajt után a mezőnyre egy balos majd egy jobbos törés vár. A pálya leghosszabb egyenese végén egy derékszögű jobbossal fordulnak rá az emelkedőkkel és lejtőkkel tarkított technikás hátsó szakaszra, ahol több előzési pont is kínálkozik. Ezen a részen többek közt egy hosszan elnyújtott balos ív, majd rögtön ezután egy jobbos hajtűkanyar is nehezíti a versenyzők dolgát. Innen újra az egyenes részek alkotta szakasz következik, amelyről már korábban szó esett.
 
Mindez önmagában is elég lenne, egy effajta, összetett vonalvezetésű pálya akkor is komoly kihívás, ha nem egy város közepén fekszik. Makaóban azonban végig palánkok közt autózik a pilóta (vagy éppen motorozik, merthogy hagyományosan motorverseny is zajlik a Makaó GP-n), és a helyenként két autó is alig fér el egymás mellett, annyira szűk a ring.
Az autók ideális esetben néhány centire a szalagkorlátoktól száguldanak el
 
Az egyik korábbi győztes, Ralf Schumacher szerint Forma-3-as autóval akkor fut valaki tökéletes kört Makaón, ha utána a gumi oldalfalán már nem lehet elolvasni a márkajelzést, mert azt a pilóta lekoptatta a pályát övező palánkokon. Ez persze csak akkor érvényes, ha az ember előtt szabad az út, és nem kell a riválisaira figyelnie, hanem tényleg arra fókuszálhat, hogy a legideálisabb íveket használva minél gyorsabb legyen.
 
No ez az, amiből valószínűleg nagyon kevés jut majd a WTCC-pilótáknak, akik egyszerre huszonkilencen lesznek a pályán, így kész csoda lesz, ha valaki tiszta kört tud futni.
 
Mivel a pálya tényleg kegyetlenül szűk, ebből egyenes ágon következik, hogy aki csak egy kicsit is elméri az egyik féktávot, az máris a szalagkorlátnak csapja az autót, és onnantól kezdve számára akár véget is érhet a verseny. Persze mondhatnánk, hogy ez egyéni probléma, és a legtöbb helyszínen igaz is lenne ez a kijelentés, de a keskeny makaói folyósón egy keresztbe csúszó autónak hamar nekiütközhetnek a mögötte haladók, és máris kész egy komoly úttorlasz, vagyis egy egyéni rontás komoly társadalmi problémává nőheti ki magát. Ez nem is ritkaság arrafelé, és a biztonsági autó is gyakran résztvevője a versenyeknek, sőt, sok esetben meg is kell szakítani a körözést, amíg a pályabírók elbontják az összecsúszott autók alkotta roncshalmazt. Azt már csak halkan jegyezzük meg, hogy egy enyhe zápor milyen további nehezítő körülményeket teremthet...
Az ehhez hasonló torlaszok könnyen kialakulhatnak a makaói pályán
 
Nem véletlen tehát, ha sokan a világ legnehezebb pályájának tartják a makaóit, ahol az is eldől, ki mennyire bátor, mert ezen a helyszínen bátorság nélkül valóban nem sokra megy a pilóta.
 
A jelek szerint Rob Huff nincs híján a kurázsinak, hiszen ő tavaly mindkét versenyt megnyerte, és az elmúlt négy évben összesen ötször győzött. Neki tehát nagyon megy a szűkkatlanban, és ha hozzávesszük, hogy 35 ponttal vezet Alain Menu és 41 ponttal Yvan Muller előtt, akkor egyértelműen ő a legesélyesebb az idei világbajnoki címre. Makaóban még összesen 55 pont szerezhető egy hibátlan hétvégével, így a Chevrolet gyári csapatának másik két pilótája is esélyes még, de a címvédő Mullernek eddig nem igazán jött ki a lépés Makaón.
 
A privátok versenyfutása azért minden bizonnyal sokkal jobban foglalkoztatja a magyar rajongókat. Michelisz Norbinak 12 pont az előnye Pepe Oriola előtt, ami nem sok, pláne úgy, hogy a hétvégi futamoknak kétszeres szorzójuk van, duplán járnak a pontok. Így még Stefano D’Aste is odaérhet, de reméljük, magyar idő szerint vasárnap kora reggel a második futam után is lesz minek örülniük a magyar kiválóság szurkolóinak.
2010-ben Norbi első WTCC-s győzelmét aratta Makaón
 
 
Makaói tények, adatok, rekordok
 
- A pálya 6120 méter hosszú - az egyik leghosszabb a WTCC versenynaptárában. A mezőny mindkét futamon 9-9 kört tesz meg, így a versenytáv kétszer 55,08 kilométer.
- A Makaói Nagydíjon számtalan olyan pilóta nyert F3-as futamot, aki később nagy karriert futott be az autósportban, többségük a Forma-1-ben. A győztesek listáján van többek közt az első itteni F3-as győztes, Ayrton Senna (1983), aztán Michael Schumacher (1990), David Coulthard (1991), Rickard Rydell (1992), Jörg Müller (1993), Ralf Schumacher (1995), Takuma Sato (2001) és Alexandre Premat (2004) is. Robert Kubica, Heikki Kovalainen, Jenson Button és Damon Hill „csak” a második helyig jutott, míg Jacques Villeneuve, és a Forma-1 uralkodó világbajnoka, Sebastian Vettel egy-egy makaói harmadik hellyel büszkélkedhet.
- A WTCC szezonjait a sorozat indulása óta a makaói hétvége zárja. Az elmúlt hét évben Rob Huff öt versenyt is megnyert (tavaly például mindkettőt behúzta), így őt egyértelműen kinevezhetjük amolyan Makaó-specialistának. Hozzá hasonlóan a Chevrolet is sikeres itt, az eddigi versenyek felét megnyerte az amerikai márka. Az eddigi nyertesek:
2005: Augusto Farfus (Alfa Romeo), Duncan Huisman (BMW)
2006: Andy Priaulx (BMW), Jörg Müller (BMW)
2007: Alain Menu (Chevrolet), Andy Priaulx (BMW)
2008: Alain Menu (Chevrolet), Rob Huff (Chevrolet)
2009: Rob Huff (Chevrolet), Augusto Farfus (BMW)
2010: Rob Huff (Chevrolet), Norbert Michelisz (SEAT)
2011: Rob Huff (Chevrolet), Rob Huff (Chevrolet)
- 1954 októberében volt az első Makaói Nagydíj, akkor 15 résztvevő több mint négy órán keresztül csatázott egymással az 51 körös futamon. Az első győztes Eddie Carvalho lett. 1967 óta motorversenyt is rendeznek a GP-hétvége keretében (a palánkok közt való motorozást manapság nehezen lehetne az épeszűek tevékenysége közé sorolni...), 1983 óta F3, 2005 óta pedig a WTCC is helyet kap a programban. A mostani hétvégén az F3, a WTCC és a motorosok mezőnye mellett négy másik kategória versenyzői is pályára hajtanak.
- 13 ország 29 pilótája áll rajthoz a WTCC versenyein a hétvégén. A hazai publikumnak is lesz kiért drukkolnia, hiszen összesen nyolc makaói pilóta került fel a nevezési listára. Rajtuk kívül Kei Cozzolino és Fredy Barth csatlakozik a standard mezőnyhöz.
 
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
 
race.com
 
Kövess minket!
youtube facebook twitter rss

VR46 shop
Pálya információ
MotoGP Superbike WTCC
2017. Március 26. 20:00
Katari Nagydíj
Losail International Circuit

Épült: 2004
Teljes hossza: 5380m
Szavazás
Ki lesz a MotoGP 2017-es világbajnoka?
Marc Marquez (Repsol Honda)
Dani Pedrosa (Repsol Honda)
Valentino Rossi (Movistar Yamaha)
Maverick Vinales (Movistar Yamaha)
Jorge Lorenzo (Ducati Team)
Andrea Dovizioso (Ducati Team)
Andrea Iannone (Suzuki Team)
Cal Crutchlow (LCR Honda)
más
VB Ranglista
MotoGP Superbike Supersport WTCC
Poz. Pilóta Márka Pont
1. M. Marquez Honda 298
2. V. Rossi Yamaha 249
3. J. Lorenzo Yamaha 233
4. M. Vinales Suzuki 202
5. A. Dovizioso Ducati 171
6. D. Pedrosa Honda 155
7. C. Crutchlow Honda 141
8. P. Espargaro Yamaha 134
9. A. Iannone Ducati 112
10. H. Barbera Ducati 102
Formula.hu hírek
Tesztmotor.hu hírek
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: