Egyéb motorsport

Egy pálya a Balaton közelében, ami felépül! Balaton Park Circuit – álomból valóság

Magyar motoros versenypálya épül a Balaton közelében? Igen. Hogy hallottunk már ilyet, aztán a végén nem lett belőle semmi? Igen. Vagyis mégsem teljesen. Ez most más. Ez a pálya ugyanis 2015-re fel fog épülni, magántőkéből. Ígéretek helyett jelenleg is a munka zajlik. Már 8 éve. Merthogy nem most kezdték. Jó munkához idő kell. Ez pedig határozottan jó munka lesz.
Sávoly, Balatonring. Egyértelmű, mindenkinek ez ugrik be, ha azt mondjuk, új versenypálya épül a Balaton közelében. Elsőre mindenki legyint. Megértjük, hiszen bevalljuk, mi is szkeptikusak voltunk kissé, egészen addig, amíg nem beszélgettünk el hosszabban az épülőfélben levő Balaton Park Circuit sportszakmai elnökével, aki egyelőre nem kívánta a publikum előtt felfedni magát. Most viszont, hogy beavatott minket a tervek részleteibe, ki merjük jelenteni: itt az ideje egy életre elfelejtenünk a Balatonringet! Tudjuk ezt mi magyarok másként, ezerszer jobban, komolyabban, profibban, halkabban, szerényebben, nem nagy dobra verve, és mégis sokkal eredményesebben csinálni!

De mégis szkeptikus az ember, láttunk már karón varjút! Még egyszer rákérdezünk hát: mi garantálhatja azt, hogy nem jut ez a projekt is a sávolyi projekt sorsára, és ez a pálya valóban fel fog épülni? „A magántőke!” – érkezik a határozott válasz. A sávolyi pálya ugyanis jelentős mértékben állami pénzekből és EU-s pályázatokból épült volna fel, a Balatonfőkajáron épülő Balaton Park Circuit viszont teljesen magántőkéből fog felépülni. És ez garantálja azt, hogy valóban fel is fog épülni. Ennyi év alatt ugyanis sikerült megteremteniük a tulajdonosoknak a biztos hátteret. Ők egészen biztosan nem fognak visszatáncolni, más meg nincs a projektben, aki visszatáncolhatna… Tehát lesz pálya!

2015 év elejére tervezik az ünnepélyes megnyitót, addigra a tervek szerint már minden el fog készülni – a nyomvonal, a 16 boksz, a toronyépület és a két kiszolgáló épület. És akkor majd lesz hírverés is. Addig nincs rá szükség, mivel nem kell külső segítség, minden magántőkéből megy. Addig munka van lehajtott fejjel! Merthogy szeretnék, ha náluk a szavak helyett a tettek és a szemmel látható eredmények beszélnének. Most sem akartak hírverést csinálni, de mivel egy hónapja elkezdődtek az építési munkálatok, így eddig sikerült titokban tartani a projektet. Amit egyébként eddig sem titkoltak, csak épp nem beszéltek róla senkinek.

A pálya elnöke Chanoch Nissany, az izraeli származású, ötszörös magyar bajnok formulaautó-versenyző, aki annak idején egészen a Forma-1-es tesztpilótaságig vitte versenyzőként. Nissany úrnak mindene, szerelme, élete a motorsport, és üzlettársával együtt elkötelezett amellett, hogy valami maradandót hozzon létre a magyar motorsport számára. Igazából talán nem is a magántőke, hanem az ő kettejük személye lehet a garancia arra, hogy a Balaton Park Circuit valóban fel fog épülni 2015-re. De ez már csak a mi magánvéleményünk.

Na, nem mintha kifogytunk volna a tényekből! Következzen most ezek közül néhány!

A Balaton Park Circuit Balatonfőkajáron, Budapesttől 85, Ausztriától 150, Csehországtól 240, Szlovákiától 120, Horvátországtól 150, Olaszországtól 480 kilométerre épül, Európa centrumában, a turisták által világszerte ismert Balaton környékén. A tapasztalt szakemberek bevonásával készülő ring 8 milliárd forintos beruházásból épül fel, és körülbelül 500 munkahelyet teremt majd a Balatonfőkajár környékén élő lakosságnak. 2016/2017-re egy 26 ezer négyzetméteres szórakoztatóközponttal bővítenék ki a pályát, ami még több munkahelyet teremtene, és még több embert vonzana a 4215 méter hosszú, 12-15 méter széles nyomvonalú pálya közelébe.

A pálya nyomvonalát kiváló, rutinos szakemberek tervezték, és a tulajdonosok rengeteg korábbi és jelenlegi versenyző véleményét kérték ki a vonalvezetésről.

Motor-, illetve autóversenyzők véleményét egyaránt! Ez sem véletlen, ahogy ebben a projektben semmi sem az. Itt minden a végletekig kigondolt és tudatos tervek alapján történik. A Balaton Park Circuit a FIM és az FIA szabályainak és előírásainak megfelelően készül, így elvileg bármilyen nemzetközi autó- és motorversenyt lehet majd rajta rendezni. Ez is a cél.

Egyelőre nem akarják szűkíteni a kört, de annyit már most elárulnak érdeklődésünkre, hogy elsősorban a hiánypótlás a céljuk, ezért a motorosok számára szeretnének egy komoly versenyhelyszínt varázsolni a semmiből. És itt nemcsak versenymotorozásra, de a klub-, illetve hobbimotorosokra, valamint a külföldiekre is kell gondolni. Véletlenül se a Hungaroringnek akarnak konkurenciát csinálni, inkább olyan valamivel szeretnék gazdagítani a magyar motorsportot, amire annak valóban igénye, szüksége van. A Balaton Park Circuit tehát nem konkurencia, hanem hiánypótlás!

És miért jó ez nekik? Mikor fog visszajönni az a 8 milliárd, amiből most felépítik a pályát? Hiszik, idővel megtérül majd befektetésük. Persze nem egyik pillanatról a másikra, de ők nem is rövid távon gondolkodnak. Hosszú évekre terveznek. És olyasvalamit szeretnének létrehozni, ami amellett, hogy nekik jövedelmező anyagilag, Magyarországnak és a magyar motorsportnak is jó és hasznos. De hát ehhez azért kell nem kis elvetemültség is azért, a szó legnemesebb értelmében. Ebben a projektben tényleg olyan emberek dolgoznak, akik élnek-halnak a motorsportokért. Akiknek nemcsak üzlet ez, de szívügyük is. Ezért merjük azt mondani, hogy ebből tényleg lesz valami.

Hogy nem hiszitek? Nem baj. Ez őket nem zavarja most, megértik. De ha majd ott lesz a pálya, és megrendezik rajta az első versenyt, akkor már mindenki hinni fog a szemének. Addig meg munka, munka és munka!

Róma sem egy nap alatt épült. A Balaton Park Circuit sem. 8 év hosszú idő, de még nem maradtak le semmiről. Folyamatosan változtattak a terveken, és haladtak a korral. 2015-ben egy sokkal korszerűbb pálya fog megépülni, mint ami a 2005-ös tervekben szerepelt. De ez mindegy is, mert azokat nem látta senki! A végeredményt viszont fogja mindenki, erre mérget vehetünk!

Aztán, hogy milyen versenyek lesznek itt? MotoGP? Superbike? Kamion Eb? Rallycross? Rali? Mondtam már, sportszerető emberekről beszélünk, tele álmokkal és a megvalósításhoz szükséges anyagi és nem utolsósorban szellemi tőkével. Semmi jónak nem lesznek az elrontói, mindenre nyitottak – ezt megígérhetik.

Ahogy a sportszakmai elnökkel beszélgetek, egy régi jó barátom, Jőrös István jut eszembe. Talán kevesen ismerik a nevét, de hát ennek is megvan az oka, mert hát ő is inkább a tettek embere, mintsem a szavaké. Volt egy álma: fel akart építeni egy világszintű rallycross Eb-pályát Magyarországon. Szinte egyedül, magántőkéből, nagyon kevés külső segítséggel. Hát rá is furán néztek eleinte, amikor ilyenekről beszélt. Aztán egyszer csak megcsinálta. Tűzön-vízen keresztülvitte az akaratát, mert nem érdekelte semmi, neki volt egy álma… Ma meg már szinte természetesnek vesszük, hogy van egy Eb-szintű rallycross pályánk Nyirádon, ahol Petter Solberg és társai versenyeznek…  

Mert csodák márpedig vannak. Főleg persze jól megtervezett, előre kidolgozott, pontos tervek és számítások alapján kiépülő csodák, de csodák! Most épp Balatonfőkajáron épül egy ilyen. Aki hiszi, annak úgy, aki nem hiszi, annak úgy, de épül! Mi pedig kíváncsian várjuk a végeredményt.      


Hozzászólások