Jegyek

BME FRT Design Freeze: Michaela szárnyakat kap!

Egyéb autósport
BME FRT Design Freeze: Michaela szárnyakat kap!
2014.01.12. 13:03
A BME Formula Racing Team a Design Freeze keretein belül, január 9-én, a BME K-épületében mutatta be a támogatók, a média és a nagyközönség számára 2014-es autójának terveit. A terem zsúfolásig megtelt, és még a folyosón is bőven akadtak, akik érdeklődve hallgatták a fiatal egyetemistákból álló csapat előadását.
 
A támogatók, a média, a csapattagok, a BME hallgatói és a nagyközönség mellett több versenyző is személyes tiszteletét tette az egyórás, frappáns és pörgős, ámde nem kevésbé tartalmas és informatív előadáson, így a többszörös FIA Kamion Európa-bajnoki futamgyőztes Kiss Norbert és az ifjú magyar rallycross bajnok, Marton Gergely is érdeklődéssel hallgatta az elhangzottakat.
A legnagyobb újítást a full areocsomag jelenti az új autón
 
Az FREC-004-es modell összességében a csapat kilencedik versenyautója lesz, egyben a negyedik elektromos meghajtású, mely az előző, FREC-003-as, monocoque karbon kompozit vázas autó továbbfejlesztéseként születik meg. A legnagyobb változást az aerodinamika területén eszközölték. Az élcsapatok közül a gönyűi Formula Student Hungary versenyen tavaly a BME FRT volt az egyetlen, amely nem használt szárnyakat versenyautóján. Noha már a FREC-003-asra is készült első- és hátsó szárny, de első termékként ez akkor még nem jelentett annyi pluszt, hogy érdemes legyen feltenni az autóra, ezért idén teljesen újra lett tervezve, illetve egy külön csoport is alakult rá.

A szárnyaknak nem csak a leszorító erő, és az általa nyújtott nagyobb tapadás miatt van jelentősége, hanem többletpontot jelentenek a statikus versenyszámban, amely a mérnöki munkát hivatott díjazni. Makai Zoltán aerodinamikai csoportvezető előadásából megtudtuk, hogy a szárnyak kifejlesztése egy rendkívül összetett és nagy kihívást jelentő folyamat.  A FREC-003-as egy szárnya 32 elemből fog összetevődni, melyek legyártásához külön sablonokat kell készíteni, külön szerszámokkal. A fejlesztésben nagy jelentősége van a szélcsatornában végzett teszteknek. Érdekesség, hogy a szárnyak által keltett nyomóerő 130 km/órás sebességnél eléri azt az értéket, amivel az autó akár fejjel lefelé, a plafonon is képes lenne haladni.

A szárny egy kétélű fegyver, hiszen amellett, hogy leszorító erőt generál, ami csökkenti a köridőket, a nagyobb légellenállás miatt növeli az autó fogyasztását, ami az endurance versenyeken okozhat nehézségeket. Ezt a problémát a szárny „meredekségének” állításával lehet kiküszöbölni. Rövidtávon a minél nagyobb leszorító erő a cél, a 22 km-es távú endurance versenyen viszont a minél kisebb légellenállás, a jobb fogyasztás érdekében.

A nagyobb tapadás elérésének leghatékonyabb eszköze az autó alján végigfutó diffúzor, mely oly módon nyomja, vagy inkább szívja az autót a talajhoz, hogy közben nem növeli annak légellenállását.

A karbon kompozit anyagösszetétel az autó szinte minden elemében megtalálható, így például a féltengelyek, a felnik, továbbá a motorvezérlő doboza is ilyen anyagból készülnek. Mindez jelentős súlycsökkenést jelent az alumínium alkatrészekhez képest, ami már csak azért is fontos (a nagyobb szilárdság és a biztonság mellett, mely a szabályok fő irányadója), mert a Formula Student versenyeken nincs az autóra vonatkozó minimális súlyhatármegkötés.

Egy másik nagy újdonság, mely az autó beállításait és optimális működését hivatott támogatni, a valós idejű telemetria bevezetése. Ez a sok jellemző, például kormányzási szögállás, fék és gázpedál pozíció, lengéscsillapítók helyzete, gyorsulási és lassulási értékek, különböző hőmérsékletek mellett a gumik hőmérsékletéről három ponton ad tájékoztatást kanyarról kanyarra. Loggoló rendszer eddig is volt az autóban, így az újdonságot a valósidejű adatátvitel (a szaknyelvben ezt hívják telemetriának) és ezáltal a pilóta és a versenymérnök menet közbeni kommunikációjának lehetővé tétele jelenti, amely főként a tesztelések során gyorsítja majd meg a csapat munkáját. Az autó folyamatosan körözhet a pályán, miközben a mérnökök a pálya szélén elemzik az aktuális adatokat. 

Az autó (Michaela, ahogy a srácok hívják) számos alkatrészét továbbfejlesztette, illetve optimalizálta a csapat, míg néhány teljesen új alkatrész is kerül a FREC-004-be, amik elődjében nem voltak jelen. Ilyenek a féltengely, a stack házak, a burkolódobozok és legfőképpen az újratervezett vezetőszárnyak, melyektől a legnagyobb előrelépést várják a dinamikus versenyszámokban.  

Boriszov Dániel High Voltage (magasfeszültségű) Gépészet csoportvezetővel folytatott beszélgetésünkből az autó kezelhetőségéről és a versenyzés kihívásairól szerettünk volna képet kapni. Dániel, aki az endurance versenyeken vezette az előző autót, elmondta, az élmény semmihez sem hasonlítható. Kanyarodási tulajdonságai szempontjából az alulkormányzottság felé hajlik az autó, ám ezt a problémát a szárnyak orvosolhatják az új modellnél. Az endurance versenyek nehézségét pedig az adja, hogy folyamatosan figyelni kell a fogyasztási adatokat és ennek megfelelően határozni meg a tempót, akár csak a Forma 1-ben. Valamint a beállításokat is ehhez kell igazítani.

Az FREC-004-es több mint 100 egyetemista több ezer munkaórájának, szakértelmének és elhivatottságának eredménye, amely még több embert mozgat meg a támogatókon keresztül, akik nélkül az egész projekt nem működne. Az egyik csapattagtól megtudtuk, hogy november-december hónapban 350 órát dolgozott az autón. Mindez nem maradhat eredmény nélkül.

A tervezés ezzel lezárult, erre szolgál a Design Freeze, ami tulajdonképpen egy köztes határidő a csapattagok számára, amihez kötelezően tartaniuk kell magukat. Eddig a tervezés, innentől jöhet a kivitelezés! Boriszov Dániel megfogalmazásával élve, azért nagyon hasznos és előnyös a tervezések ilyen módon történő berekesztése, mert egy versenyautó sosincs kész, és például ő a maga részterületén valószínűleg a végtelenségig el tudna játszani az elméleti fejlesztési lehetőségekkel, de abból sosem lenne autó! Valahol határt kell szabni az ötletek cunamijának, ez az idő jött most el a BME FRT-sek számára a FREC-004 megalkotása során. Most pedig jöhet a megvalósítás! Mi a részünkről már alig várjuk, hogy valamikor áprilisban a Rollout-on élőben is megtekinthessük az FREC-004-et, amelyet a BME FRT idén a még előkelőbb helyezések reményében küld pályára a Formula Student versenyeken.

Addig is plusz kedvcsinálóként egy videó a csapattól:
Janecskó Adrián & Borbás Bálint
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: