Jegyek

Bári Gergely: „Úgy tűnik, a Honda vezetői értékelték a...

Interjú
Bári Gergely: „Úgy tűnik, a Honda vezetői értékelték a tavalyi munkánkat”
2017.05.18. 18:40
A tavaly még Tiago Monteiro mellett dolgozó, idén azonban már ismét Michelisz Norbert versenymérnökeként tevékenykedő szakemberrel a túraautó-világbajnokság hungaroringi állomásának első napján beszélgettünk az előző évi eseményekről, Norbi személyiségéről és a gyári csapat jelentette szakmai kihívásokról – EXKLUZÍV interjú.
 
Szeretnél élőben szurkolni a kedvenc motorversenyződnek az augusztus első hétvégéjén megrendezésre kerülő Cseh Nagydíjon? Akkor van egy ajánlatunk számodra: az előző évekhez hasonlóan idén is megvásárolhatod a belépőjegyedet a jegyshopunkon keresztül a MotoGP brnói futamára!

Bári Gergelyt hosszú éveken keresztül láthattuk Michelisz Norbert versenymérnökeként a Zengő Motorsportnál, éppen ezért nagyon meglepte a közvéleményt, amikor a Honda gyári alakulata Tiago Monteiro mellé osztotta be őt 2016-ra. Idén aztán újra összeállt a páros, mi pedig a WTCC hungaroringi fordulójának pénteki napján – amikor a versenyzők még nem gurultak pályára, ám a mérnököknek így is szinte minden percük be van táblázva – beszélgettünk a tavalyi eseményekről, a japán gyártó döntéséről, Norbi személyiségéről és a M1RA-ról.
 
P1race: - Menjünk vissza bő egy évvel ezelőttre. Norbival együtt érkeztél a Honda gyári csapatához, mégsem mellé, hanem Tiago Monteiro oldalára osztottak be versenymérnökként. Meglepett ez a döntés?
Bári Gergely: - Igen, abszolút meglepetésként ért. Az volt az előzetes kommunikációs megegyezés és minden arról szólt, hogy tulajdonképpen egy csomagként kezelnek minket, és fel sem merült, hogy esetleg szétválasztanak majd.
 
- Mennyire ment nehezen az összeszokás Monteiróval?
- Alapvetően nem Tiagóval volt nehéz összeszokni, hanem inkább az új környezettel. Mégis csak egy gyári csapatról van szó: új emberek, új szerelők, máshogy működő folyamatok. Ez úgy egyben volt nehéz, nem kimondottan a versenyzővel való kapcsolat.
 
- Fél szemmel Norbin is rajta tartottad a szemed?
- Abszolút, nyilván nekem folyamatosan az is fontos volt, hogy ő hogyan szerepel. De azt látni kell, hogy amikor a konkrét események történnek, akkor nyilván nem tudtam odafigyelni rá, mert akkor nekem a saját pilótámmal kellett foglalkoznom. De a menések és a versenyhétvégék után mindig beszéltünk, próbáltam az ő helyzetét is figyelemmel követni.
- Hogyan érintettek a katari események, amikor Muller elengedte Monteirót, és így szerezte meg Norbi előtt az összetettbeli harmadik helyet?
- Ha jól emlékszem, mi a pályán azt nem láttuk elsőre, hogy pontosan mi történt, csak azt, hogy Monteiro előzött. Annak én akkor nagyon örültem, nem is merült fel bennem, hogy mindez milyen körülmények között történhetett: magának a ténynek, hogy az én versenyzőm jól szerepel és az én munkám kifizetődik, annak az első pillanatban örültem. Aztán utána persze eszembe jutott, és egyből árnyalta is ezt az örömöt, hogy ez Norbi sikerének kárára történt. Abban a helyzetben kétes érzések kavarogtak bennem: egyrészt szakmailag örültem, hogy egy sikeres szezont zárhattunk az új környezetben, másrészt viszont pontosan tudtam, hogy mit érez az autóban Norbi, amikor nem tőle függő körülményeken múlik az ő sikere. Aztán utána, amikor kiderült, hogy pontosan mi is történt, végképp rossz érzés fogott el: már annak sem igazán tudtam örülni, hogy mi szakmai sikert értünk el, nagyon elkeserített, hogy Norbi ilyen igazságtalan helyzetbe került. Utólag belegondolva nyilván nem jó, ha így és nem a teljesítmény alapján dőlnek el a dolgok a pályán, viszont a versenyzésben ez is benne van, hogy a pilóták másképp viszonyulnak az egyik vagy a másik versenyzőhöz.
 
- A tél folyamán mi történt, hogy visszakerültél Norbi mellé? Igyekeztetek meggyőzni a Hondát, hogy újra egymás mellett dolgozhassatok?
- Természetesen kampányoltunk ez ügyben. Onnantól kezdve, hogy ez a döntés tavaly megszületett, próbáltunk nem ezzel foglalkozni, de amikor lezárult a szezon és elkezdődtek a tárgyalások az idei évről, akkor azért jeleztük, hogy boldogabbak lennénk ezzel a felállással. Ami a pozitívum ebben a lépésben, hogy a jelek szerint volt annyira jó a tavalyi munkánk, hogy ezt értékelték a Honda vezetői, és nemcsak megfontolták ezt a kérést, hanem ennek megfelelően is osztották be az idei csapatokat.
- A garázsban és a csapatrádión is angolul kell kommunikálnotok idén – ez visszaveti valamelyest a korábbi összhangot?
- Nem igazán. Azokat a dolgokat, amelyek hosszasabb, mély elmélkedéseket igényelnek, nyilván meg tudjuk beszélni magyarul, amikor nincs körülöttünk más, akár a versenyekre való felkészülés során, akár például pályabejárások alkalmával. Amikor nincs körülöttünk más, akkor meg tudjuk magyarul is beszélni a dolgokat. Az, hogy a rádióban angolul kommunikálunk, az evidens, az pedig, hogy akkor is, amikor más is van körülöttünk, egyszerűen figyelmesség. Nem akarjuk azt, hogy bárkiben is felmerüljön, hogy mi a csapat érdekeivel ellentétesen akarunk valamit megbeszélni vagy titkolózunk – még akkor is, ha csak ott ülnek mellettünk és nyomkodják a gépeiket, és nincsenek is benne a beszélgetésben, akkor is figyelünk erre. De ezek általában nem olyan mély beszélgetések, ahol problémát okozna, hogy nem az anyanyelvünkön kommunikálunk.
 
- Mi a különbség a két pilóta, Norbi és Monteiro között – akár személyiségileg, akár a beállítások szempontjából?
- A legnagyobb különbség nyilván abból adódik számomra, hogy Norbit majdnem tíz éve ismerem, Tiagóval meg igazából egy évet dolgoztam együtt, ráadásul vele tényleg abszolút munkakapcsolatunk volt, míg Norbival barátibb a viszonyunk, és a versenypályán kívüli dolgokról is szoktunk néha értekezni. A személyiségeik kapcsán nem tudok sokkal többet mondani annál, mint amit a médián keresztül is le lehet venni: Norbi nyilván egy analizálóbb, a problémákban jobban elmerülő személyiség, valószínűleg ez a tanulmányaiból és a szimulátoros múltjából is adódik. Tiago pedig az a fajta pilóta, aki nagyon precízen el tudja mondani, hogy neki mi a problémája az autóval, és aztán nem azt mondom, hogy nem érdekli, de nem olyan mélységben ássa bele magát a műszaki részletekbe vagy próbálja megérteni az autó viselkedését, mint azt Norbi teszi.
 
Vezetési szempontból azt kell mondanom, hogy Norbi és Tiago viszonylag közelebb vannak egymáshoz. Nagyobb különbség inkább a Rob Huffal való összehasonlításuk kapcsán volt megfigyelhető. Ha viszont mégis meg kellene ragadnom valami különbséget kettejük között – de ez abszolút nem fekete-fehér és nincs kőbe vésve –, hogy Norbi kicsit jobban elviseli a túlkormányzott autót, míg Tiago jobban érzi magát olyan kocsiban, ami stabil a féktávokon és a bejáratokon, mert az ő kanyarvételének inkább ez kedvez. De ez is nem csak, hogy pályáról pályára, hanem akár kanyarról kanyarra is változhat.
- Norbi mindig olyan higgadt, mint ahogy az a tv-képernyőkön keresztül látszik? Például a monzai Bennani-esetet hogyan reagálta le?
- Szerintem ez megint az ő habitusából fakad, hogy amikor ő ideges, akkor azok a hangvételek vagy megfogalmazások egy átlagember szempontjából még abszolút a „nem ideges” kategóriának tűnnek. Én nyilván érzem már rajta, hogy mikor van az, amikor már nagyon ideges, de a kívülállók számára ez még mindig nem az asztalcsapkodós vagy a másik embernek nekirontó típus. A Bennani-incidens kapcsán is mindannyian idegesek voltunk, mert ez megint olyan helyzet volt, ami sérti az ember igazságérzetét, hiszen tőlünk abszolút független helyzet volt, amely Norbi kis kockázatot vállaló döntései ellenére, másnak egyszerűen a butaságából következően adódott. Ezek mindig nagyon frusztráló helyzetek, de menni kell tovább, és bízunk benne, hogy hosszútávon kiegyenlítődnek majd ezek a peches szituációk.
 
- Versenymérnöki szempontból mi a fő különbség egy, a Zengő Motorsporthoz hasonló privát alakulat és egy gyári csapat működése között?
- Alapvetően a háttér, valamint az erőforrások használhatósága. A Zengő Motorsportnál nagyon sok döntés meghozatalakor figyelembe kellett venni olyan szempontokat is, amelyek a rendelkezésre álló erőforrásokból fakadtak, s amelyekkel a gyári alakulatoknál nem kell foglalkozni. A másik szempont pedig az, hogy nyilván jóval nagyobb szervezetről van szó: nem csak autókat üzemeltet, hanem autókat tervez és épít is a JAS, illetve ebből adódóan több mérnök is van. Ez máris olyan környezetet teremt, ahol sokat tudok tanulni, fejlődni és tapasztalatot cserélni olyan emberekkel, akik ezzel foglalkoznak, nem vagyok egyedül a problémákkal.
 
- Amellett, hogy Norbi versenymérnöke vagy, az új csapatánál, a M1RA-nál is tanácsadói szerepkört töltesz be. Mit jelent ez pontosan, mennyire folysz bele az ottani munkába?
- Ahogy az időm engedi. Egy új csapatot felépíteni a nulláról számomra nagyon érdekes feladat. A M1RA-nál tényleg minden úgy lehet, ahogy mi akarjuk. Nyilván ez egyrészt jó, másrészt felelősség is, és rengeteg időt energiát igényel, hogy felépítsünk egy olyan rendszert és működési folyamatok, amelyek aztán hosszútávon sikerre vihetik a csapatot. Ez engem nagyon motivál, és amikor időm van, megpróbálok vele foglalkozni.
 
- Testvéreddel, Dáviddal, aki ugye a M1RA csapatmenedzsere, meg szoktátok vitatni egymás munkáját, tapasztalatait?
- Igen, most a M1RA miatt ez még inkább aktuális, mint amikor még más kategóriákban voltunk érdekeltek. A M1RA kapcsán értelemszerűen sokat beszélgetünk ilyen dolgokról.

Fotók: Honda Racing WTCC
Írta:

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2017  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: