Egyéb autósport

A BME FRT 2013-ban egy elektromos hajtású monocoque versenyautót épít

2012. október 13-án a BME Formula Racing Team a tököli reptéren egy élményautózással egybekötött sajtótájékoztatón osztotta meg az elkövetkezendő két évre vonatkozó terveit az érdeklődő újságírókkal és a szponzorcégek képviselőivel. Klajbár Csaba, a csapat főmérnöke előadásában elárulta, a fiatal egyetemistákból álló tehetséges mérnökcsapat 2013-ra újabb meglepetéssel készül.
Miközben a szerencsések a tököli reptéren kialakított ideiglenes pályán próbálhatták ki a BME FRT jelenlegi csodagépeit, Klajbár Csaba főmérnök a sajtó összegyűlt képviselőinek felvázolta a csapat közeljövőre vonatkozó, igencsak izgalmasnak és érdekfeszítőnek mondható terveit. Az elhangzottakat az alábbiakban változtatások nélkül osztjuk meg kedves olvasóinkkal.   

„2013-ban egy új, elektromos hajtású monocoque versenyautót építünk. A mostani acélcsőváz fejlesztéseként egy karbon kompozit monocoque vázszerkezetet fogunk készíteni, ami egy nagyon nagy technológiai előrelépés lesz. Emellett a benzinmotoros hajtásláncot is tovább fejlesztjük a háttérben, ez egy későbbi, 2014-es projektben fog szerepet kapni.” 

„Szeretnénk megint egy kitesztelt járművel nekivágni a szezonnak. Az idei évben 700 kilométernyi tesztet tudtunk teljesíteni a benzinmotoros autóval, ami rengeteg segítséget jelentett a jó beállítások megtalálásában, így tudtunk nálunk nagyobb költségvetésből gazdálkodó csapatokat is legyőzni a versenyeken. Célunk, hogy a jövőben állandósítsuk a dobogós helyezéseinket, és stabilan a legjobbak között tudjunk szerepelni mindenegyes Formula Student versenyen, amin elindulunk.”

„2013-ban két versenyre szeretnénk eljutni: az osztrák és a magyar Formula Student futamra, majd 2014-ben lehetőség szerint már négy versenyen indítanánk el az új autót. Amibe most belekezdünk, az egy többéves projekt lesz. Az első évet a fejlesztésekre fogjuk szánni, és még a 2014-es szezont is nagyrészt a tesztelésre, mert ez elengedhetetlen ahhoz, hogy kimagasló sikereket érjünk el.”


„A villamos hajtás előnye, hogy nagyon nagy szabadságot ad, és magas szintű programozhatóság jellemzi. Okos differenciálmű-funkciót lehet vele megvalósítani és traction controlt is végrehajthatunk rajta, ami azt jelenti, hogy az autó ideális nyomatékot ad le a kerekekre gyorsuláskor és azok nem fognak kipörögni.”

„Ami még nagyon nagy előnye, hogy alacsony fordulatszámon is magas nyomatékkal működik ez a hajtás, és nagyon kedvező járműdinamikai tulajdonságai lesznek így. A hatásfoka is egészen kiváló. Ha egy benzinmotor hatásfoka 40 százalék fölött van egy picivel, akkor az már nagyon jónak számít, míg ehhez képest itt konstans 90 százalékos hatásfokkal tudjuk üzemeltetni a hajtást.”

„Az elektromos autóknak nagyon fontos tulajdonsága, hogy körülbelül egyharmada a károsanyag-kibocsátásuk, mint a benzines autók esetében. Ergonómiai szempontból az sem elhanyagolható, hogy egy gyakorlatilag teljesen hangtalan autóról van szó.”


A csapat vezető tervezője, Székely Béla mindehhez a következőket fűzte hozzá:  

„A másik fontos lépésünk a monocoque vázszerkezet megépítése, ami tulajdonképpen egy karbon kompozit héjelem lesz. Ez azért is lesz nagy előrelépés, mert egy acélcsővázat megtervezni sokkal egyszerűbb és kevésbé összetett feladat, de a monocoque vázszerkezettel rengeteget nyerhetünk tömeg terén, úgy, hogy közben ugyanolyan szilárdságú marad a szerkezet. Tervben van az is, hogy esetleg aerodinamikai pakkal szereljük fel az autót: szárnyakkal és diffúzorral, de ez még a jövő zenéje.” 

Kíváncsian várjuk a BME FRT legújabb csodagépét, és addig is jó szorgalmi időszakot és briliáns ötleteket kívánunk az egész csapatnak, egyúttal köszönjük megtisztelő meghívásukat. Egy élmény volt újból találkozni velük, és vezetni idei versenyautóikat.  


Hozzászólások