Jegyek

Marco Melandri: „Boldog vagyok, hogy a BMW-nél...

Interjú
Marco Melandri: „Boldog vagyok, hogy a BMW-nél versenyezhetek!”
2012.06.07. 08:47
Bár már pár éve nem láthatjuk a MotoGP-ben, de ugye senki nem felejtette el Marco Melandrit? Ha esetleg mégis, akkor itt az idő, hogy frissítsük a memóriát, mert „Macho” viszont nem felejtett el motorozni.
 
Marco Melandri sok mindenen keresztülment eddigi karrierje során. Volt 250-es kategóriában világbajnok, MotoGP-ben ezüstérmes, majd volt egy nagyon balul sikerült éve a Ducati gyári csapatában, és egy még hányatottabb szezonja a Kawasaki gyári istállójának maradványain próbálkozó Hayate csapatnál. Ezt követően a WSBK-sorozatra váltott, ami viszont úgy tűnik, jól, sőt egyre jobban kezd alakulni számára. Tavaly a Yamaha versenyzőjeként már a bajnoki második helyet szerezte meg, idén pedig már a gyári BMW alakulat pilótájaként hozza rendre a jó eredményeket. A váltásról, a múltról, a jelenről és a jövőről is beszélt egy hosszabb lélegzetvételű interjúban.
- Marco, miért választottad a BMW-t az idei szezonra?
- A MotoGP karrierem vége óta kerestem a lehetőséget, hogy egy nagy gyári csapatban húzhassam a gázt azért, hogy részt vehessek egy motor fejlesztésében, és hogy a vezetési stílusom tekintetében tovább tudjak fejlődni. Amikor láttam, hogy egy olyan nagy múltú márka, mint a BMW ilyen keményen dolgozik, hogy végre nyerő csapata legyen, arra gondoltam, hogy nekik rám van szükségük, nekem pedig rájuk. Ez egy nagyon jó kis szövetséget eredményezett közöttünk, amelyben lehetőségünk van együtt fejlődni, egymásban kölcsönösen megbízva - osztotta meg döntésének hátterét Melandri a Sport Bikes riporterével.

- Hogyan jössz ki az új csapattársaddal, Leon Haslam-mel?
- Nagyon jóban vagyunk, mivel Leont már 2002 óta ismerem, hiszen akkoriban a Donington Park közelében laktam, nem messze tőle. Gyakran mentünk el együtt motokrosszozni és sokszor edzettünk együtt. Tehát a viszonyunk hibátlan.

- Mik a főbb különbségek az Általad tavaly vezetett Yamaha és az idei BMW között?
- Két teljesen különböző motorról beszélünk, főként, ami a motorblokk koncepcióját illeti, illetve a teljesítmény- és nyomatékleadást. Természetesen a két motor váza, annak visszajelzései között is komoly eltérések vannak.

- Kicsit részleteznéd, mit értesz azon, hogy másabb a teljesítmény-leadása a két gépnek?
- A BMW motorja rendkívül nyomatékos, de az a jelleg, ahogyan megjön a nyomaték és a teljesítmény más, néha nagyon nehéz jól megérezni. A kanyarból kijövet a lehető leggyorsabban fel kell állítani a motort, mivel nehéz megérezni, hogy pontosan mikor is fog megindulni a masina, így jobb, ha nem éri meglepetésként a pilótát. A Yamaha blokkja sokkal lineárisabb, sokkal lágyabb volt, a gázreakciók sokkal jobban előreláthatók és kiismerhetők voltak. A BMW-vel nagyon keményen dolgozunk, hogy ezen a területen javuljunk.

- Mit gondolsz, melyik irányokban fog a BMW még továbbfejlődni?
- Az egyik legnagyobb probléma, amivel küzdünk, az a chattering. Aztán, ahogyan említettem a teljesítmény-leadás finomításán munkálkodunk sokat azért, hogy a fojtószelep nyitásakor már alacsony fordulatszámon is kezelhető legyen a motor.

- Azok a fejlesztések, amelyeket Colin Edwards végez a BMW-blokkal szerelt CRT-motorján segít a Ti csapatotok munkájában is?
- Nem, mivel teljesen más elektronikát használnak, ők Bosch-sal dolgoznak, mi a Superbike-ban pedig a BMW saját fejlesztésű rendszerével. Főként a 2011-ben összegyűjtött adatokat használjuk a munka során, és ez rengeteget segít nekünk a fejlesztésben, mivel ezekből a BMW szakemberei a mi megérzéseinkkel kiegészítve sokkal többet tudnak profitálni. Már most sokkal jobb az elektronikánk működése tavalyhoz képest. Azt gondolom, hogy az elektronikánk „kiegyensúlyozottnak” mondható, tudjuk, merre kell tovább haladnunk, csak ehhez még időre van szükségünk.

- Hogyan látod az idei Superbike-szezont?
- Az idény nagyon nehéznek ígérkezik, de ez nagyon motiváló is egyben. Jól kezdtük az évet, és nagyon érdekesen alakul. Képesek vagyunk jó eredményekre, és nyilván lesznek nehezebb pillanataink is, de a versenyzés már csak ilyen.

- A BMW Motorrad elnöke, Hendrik Von Kuenheim nemrég kijelentette, hogy a BMW hamarosan a MotoGP-ben is megjelenhet. Érdekelne Téged esetleg ismét egy GP-szereplés lehetősége?
- Nem tudom. Jelenleg a BMW Superbike projektjére igyekszem koncentrálni. Nagyon sok munka áll még előttünk, és boldog vagyok, hogy részese lehetek ennek. A csapatunk nagyon jó, és mindenki keményen dolgozik benne, rengeteg tapasztalatot gyűjtünk. Aztán, azért sem tudok válaszolni erre, mert eddig, amikor valami hosszú távú projektbe kezdtem be, az mindig balul sült el. Ezért jelenleg próbálok a mával foglalkozni.

- Általánosságban mit gondolsz a MotoGP-ben idén megjelent CRT motorokról?
- Szerintem még egy kicsi korai lenne, hogy következtetéseket vonjunk le, mivel nagyon friss még a dolog. Úgy gondolom, hogy két-három év kell még, hogy letisztuljon a kép a motorok és a szabályrendszer fejlődésével együtt. Jelenleg a CRT-k természetesen nincsenek a prototípus gépek szintjén, de a szándék már megvan a különbségek csökkentésére és ezt mindenképp érdeklődésre tarthat számot. A jövőben talán csak CRT motorok lesznek a királykategóriában, ebben az esetben pedig senki nem azt fogja nézni, hogy körönként egy másodperccel lassabbak a motorok, mint pár évvel azelőtt, hanem azt, hogy milyen látványosak és izgalmasak megint a versenyek.

- Boldog vagy, hogy a Superbike Világbajnokságon versenyzel?
- Igen, teljes mértékben. Nagyon sok örömöm volt a tavalyi évben is. Tetszik a naponta két verseny rendszere. Az is nagyon jó, hogy a teljesen eltérő motorokkal is ugyanúgy képesek a pilóták a győzelemért harcolni, és a paddock hangulata is abszolút más a GP-hez képest. Valahogy így kellene kinéznie egy motorversenynek és az azt körülvevő világnak.

- Milyen a viszonyod Max Biaggival? Jobb, mint a tavalyi évben?
- Elmegy… Amikor ugyanazon cél eléréséért harcolsz valakivel, könnyen előfordulhat néha egy kis kakaskodás. Olaszországban néha sokkal nagyobb fontosságot tulajdonítanak olyan dolgoknak, ami alapjában véve szóra sem lenne érdemes. Mindannyiunknak megvan a maga útja, és ezek néha keresztezik egymást. Ezekben az esetekben természetes, hogy vannak problémák, de ez teljesen rendben van.

- Mit tanácsolnál a fiatal pilótáknak?
- Leginkább azt, hogy magáért a versenyzésért kezdjenek bele a motorsportba. Jól kell érezniük magukat és tanulniuk kell. Sokan kezdenek bele úgy a versenyzésbe, hogy ők profi pilótává akarnak válni, és azonnal a sikert és a pénzt kezdik hajszolni. Ez nagyon nagy probléma, mert ez rengeteg lemondással jár és elviselhetetlenné teheti az életüket.

- Mit gondolsz az elektronikák fontosságáról a motorversenyzésben?
- Évről-évre az elektronika egyre nagyobb szerepet kap. Én versenyeztem még anno abban a MotoGP-ben, amelyben nem volt elektronika, és ez rendkívül szórakoztató volt. Természetesen sokkal veszélyesebb is volt, mint manapság. Most a mai profi pilóták feladatai közé tartozik, hogy rengeteg időt töltsenek együtt a csapattal azért, hogy beállítsák az elektronikát is, ami rendkívül fontos azért, hogy egyre gyorsabbak lehessünk.

- Véleményed szerint a jövőben több vagy kevesebb elektronikára lenne szükség?
- Én azt szeretném, ha egy kicsit visszalépnénk ezen a téren. Szerintem a kipörgésgátló túl nagy hatással van a pilóták vezetési stílusának fejlődésére. Szeretném, ha lehetne nélkülözni a ride-by-wire-t is, talán egy kis tiltás elegendő lenne, amikor a kerék nagyon kipörögne, de csak egy minimális mértékig. Jelenleg az elektronika már akkor is szabályoz, amikor még szinte ki sem pörgött a kerék!

- Ha a jövőben a MotoGP a CRT motorokkal hasonlóvá válna a jelenlegi Superbike-sorozathoz, szerinted jó volna, ha az akkori Superbike inkább a Superstock-hoz kezdene közelíteni?
- A technikai sportokban a hátra-arc soha nem egy jó megoldás, azt gondolom, mindig inkább előre kell haladni ilyen téren. A színvonal megőrzése érdekében teljesen át kellene alakítani a bajnokságokat. Nagyon nehéz erre a kérdésre válaszolni, de azt hiszem a legjobb az volna, ha meg tudnánk tartani a jelenlegi típusú motorokat.

- Szerinted kik lesznek a meghatározó pilótái az idei szezonnak?
- Max és Carlos nagyon erősek és nagyon kiegyensúlyozott teljesítményre képesek. A bajnoki cím megszerzéséhez ez a két feltétel elengedhetetlen, és kettejüket nagyon nehéz lesz megszorítani. Egyes versenyeken szerintem Johnny Rea, Tom Sykes, és remélem Leon és én is beleszólhatunk majd a „játékba” a győzelemért. És talán még Laverty is.

- A Yamaha kivonulása meglepett a tavalyi szezon végén?
- Először igen. De hamar felismertem, hogy ez egy nagy lehetőség számomra, hogy változtassak bizonyos dolgokon, és hogy továbblépjek. Ahogy a szerződésem végéhez kezdtünk közeledni velük, már kezdtem gondolkodni, hogy milyen lehetőségek lehetnek nyitottak a számomra. Szóval nem ért azért teljesen felkészületlenül a dolog. Ez lehetővé tette számomra, hogy a BMW-t válasszam. Sokkal motiválóbb egy érdekes projektben részt venni, és a BMW egy olyan gyártó volt, akinek a győzelmi trófea még hiányzott a vitrinjéből (azóta Marco Melandri ezt a hiányosságot pótolta.. a szerk.), és ezt elérni velük óriási kihívás volt számomra.

- A BMW-n kívül milyen más lehetőségeid lettek volna erre a szezonra?
- Több lehetőségem is lett volna, de arra próbáltam koncentrálni, hogy melyik lehet a legjobb számomra. Kaptam megkereséseket CRT-csapatoktól, és tárgyalgattam a Superbike-ban a Kawasakival és a Hondával is.

- Láthatóan korlátozottabbak az anyagi lehetőségek manapság a motorversenyzésben. Hogyan látod Te a motorsport jövőjét a következő évek vonatkozásában?
- Minden nagyon gyorsan változik. A jövő év talán jobb lesz mindannyiunk számára, de lehet, hogy még rosszabbul alakul. Az biztos, hogy csökkenteni kell a költségeket. Rengeteg embert láttam a MotoGP-ben az elmúlt években, akik iszonyatos összegeket kerestek mindenféle hozzáadott munka nélkül. Jó volna megint arra koncentrálni, amiről az egész motorversenyzés szól, ami az egésznek az értelme, a sallangokat meg elfelejteni.
Írta: Mészáros Tamás

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
race.com
 
Kövess minket!
youtube facebook twitter rss

VR46 shop
Pálya információ
MotoGP Superbike WTCC
2014. Augusztus 10. 20:00
Indianapolis GP
Indianapolis Motor Speedway

Épült: 1909
Teljes hossza: 4216m
Szavazás
Ki fogja megtörni Marquez győzelmi sorozatát?
Dani Pedrosa
Valentino Rossi
Jorge Lorenzo
Andrea Dovizioso
Stefan Bradl
Alvaro Bautista
Pol Espargaro
más
Senki, az összes idei futamot Marquez nyeri.
VB Ranglista
MotoGP Superbike Supersport WTCC
Poz. Pilóta Márka Pont
1. M. Marquez Honda 225
2. D. Pedrosa Honda 148
3. V. Rossi Yamaha 141
4. A. Dovizioso Ducati 99
5. J. Lorenzo Yamaha 97
6. A. Espargaro Forward Yamaha 77
7. P. Espargaro Yamaha 67
8. A. Iannone Ducati 62
9. S. Bradl Honda 56
10. A. Bautista Honda 50
banner
Formula.hu hírek
Tesztmotor.hu hírek
MotoGP.com news
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2014  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: