Jegyek

Jorge Lorenzo: „Erősebbek vagyunk, mint tavaly!”

Interjú
Jorge Lorenzo: „Erősebbek vagyunk, mint tavaly!”
2012.06.05. 09:10
Jorge Lorenzo számára nagyon jól indult az idei év. Az elmúlt hétvégén begyűjtött catalunyai győzelmével megerősítette vezető pozícióját a bajnokságban és jó eséllyel pályázik a végső győzelemre is.
 
A spanyol versenyzőt talán a 2010-es szezonban láttuk ilyen összeszedetten és magabiztosan versenyezni. De mit gondolhat Lorenzo a vetélytársairól, az idei szezonbeli esélyeiről, a saját és a MotoGP jövőjéről? Ezekről beszélt az egykori „nyalókás gyerekből” igazi profivá felnőtt pilóta.

- Jorge, 20 pont előnnyel vezeted a bajnokságot 5 futam után. Számítottál ilyen szezonkezdésre a tesztek alapján?
- Amikor tavaly szezon közben Brno-ban kipróbáltam az ezres gépünket, azonnal éreztem, hogy nagy potenciál van benne. - kezdte válaszát Lorenzo a Sport Bikes-nak. - Ezek alapján bíztam benne, hogy az idei évünk jobban fog alakulni, mint a 2011-es. Tavaly csak három versenyt tudtunk megnyerni, amelyből egyet esőben, így ezt nem nevezhetjük nagy teljesítménynek. Ezt az évet a lehető legjobban kezdtük, mindjárt egy pole pozícióval és egy futamgyőzelemmel. Azt hiszem, sokkal jobb helyzetben vagyunk a bajnoki címért folyó harcban, mint tavaly, még akkor is, ha 2011-ben végül a bajnoki második helyet meg tudtuk szerezni, ami nem nevezhető rossz eredménynek. Most azonban erősebbek vagyunk.
- Fontos volt számodra, hogy Stonert az egyik olyan pályán legyőzd, ahol mondhatni, ő a király?
- A tesztek során nagyon erősek voltunk Katarban, míg vetélytársaink különböző problémákkal küszködtek. Nagyon magabiztosan mentünk szombat este, de a warm-upra mindkét Honda hatalmasat fejlődött, ami kissé aggasztott bennünket. Aztán Stoner ennek megfelelően le is lépett előlünk a verseny első szakaszában. Húztam a gázt, ahogy tudtam és hittem a győzelmi esélyünkben, de éreztem, hogy nehéz lesz és lehet, hogy csak a második helyet tudom megcsípni. De szerencsére Casey fokozatosan vesztett a ritmusából, én pedig mindent beleadtam, hogy megszerezem a győzelmet. Úgy érzem, versenyképesek vagyunk, de tovább kell dolgoznunk a motoron. A bajnoki cím megszerzéséhez az kell, hogy ne hibázzunk, és minden versenyen a lehető legjobban teljesítsünk, mert nagyon magas a színvonal és hatalmas a harc.

- Az 1000-es vagy a 800-as gépeket kedveled inkább?
- Személy szerint az 1000-es jobban bejön nekem, mivel jóval nagyobb a teljesítménye. Sokkal több nyomaték áll rendelkezésre már alacsonyabb fordulatszámon is, és jobban tudunk kigyorsítani a kanyarokból. Sokkal jobban élvezem a motorozást ezzel a géppel. Összességében azt mondhatom, hogy ez a legjobb motor, amit eddig valaha vezettem.

- Kellett változtatnod valamit a vezetési stílusodon?
 -Minimális mértékben igen. A motor egy kicsit nehezebb, így kicsit korábban kell kezdeni a fékezést, főképp, mivel nagyobb sebességről kell lelassítanod. Nagyjából 20 méterrel korábban van a fékezési pont egy hosszabb egyenesben. Aztán a kanyarodáskor is kissé jobban le kell vágni az ívet, mivel nem tudunk olyan kanyarsebességet elérni, mink korábban. A 800-as gépekkel a kanyarsebességet részesítettük előnyben, mint a 250-esekkel. Az 1000-es motorral a kigyorsításra helyezzük a fő hangsúlyt, szóval kissé másabb vezetési stílus szükséges a vezetéséhez.

- Sokan azt mondják, hogy az 1000-es gépek visszatérésével rendelkezésetekre „bocsátott” több nyomaték főleg azoknak a pilótáknak kedvez, akik agresszívabb stílusban vezetnek, mint például Stoner, Spies vagy Hayden. Ennek ellenére két olyan pilóta végzett elől a katari futamon, akik inkább a lágyabb vezetési stílusukról híresek: Dani és Te. Hogyan magyarázod ezt?
- Még ha igaz is, hogy Stoner és Spies agresszívabban adják elő az irányváltásokat, a fékezéseket és a gázadásokat, azt gondolom,  mindannyian nagyjából hasonló módon kezeljük a motorokat, mivel finomnak és nagyon pontosnak kell lenni ezekkel a gépekkel. Még ha a stílusok egy kicsit különböznek is, a motorok nagyjából ugyanazt tudják, és Casey, Dani és én is egyformán gyorsak vagyunk. A sebesség tekintetében nem tudunk különbséget tenni a vezetés módja szerint, mint pl. a motokrosszban. Sokkal nagyobb precizitást igényel a mi motorjaink vezetése, ezért azt gondolom, hogy mi mindhárman ugyanolyan érzékenységgel tereljük a gépeket.

- Úgy tűnik, az idei M1-gyel a Yamaha ledolgozta az RCV-vel szemben tavaly látott hátrányát. Mit gondolsz erről?
- Általánosságban egyetértek, szezon közben még jönnek további fejlesztések, de semmiképp sem dőlhetünk hátra és hagyhatjuk abba a munkát. A Honda soha nem fog megállni a fejlesztésekkel, és a Ducatinál is változhatnak a dolgok a bajnokság előttünk álló részében.

- Mik az idei M1 fő előnyei, és mely pontokon van még fejlődésre szükség?
- A Yamaha hatalmas előnye a lágy gázreakciója és a kanyarbemenetkor tapasztalható viselkedése. Nagyon sokat léptünk előre a végsebesség és a kigyorsítások terén is, de ez utóbbi területeken még tovább kell javulnunk.

- És a Te erősségeid és gyengeségeid?
- Mint pilóta :)? Lássuk csak: folyamatosan próbálok javítani a gyengébb tulajdonságaimon, mint minden más pilóta, ez azt hiszem természetes. Azt hiszem, nagyon sokat fejlődtem például a vizes körülmények közötti versenyzés terén. Korábban a tízedik helyekért csatáztam esőben, ma már a dobogóért vagy akár a győzelemért is harcolhatok. De azt gondolom, hogy Casey még mindig előttem jár ezen a téren, jobban érzi a motort esőben. Sokat javult még a rajttechnikám is, de nem mondanám, hogy a legjobb lennék ezen a területen. Az egyik jó tulajdonságom, hogy képes vagyok folyamatosan jó köröket menni, ugyanúgy a teszteken, mint versenykörülmények között. Néha azért becsúszik egy-egy hiba, de szerencsére viszonylag kevésszer, hála a lágyabbnak mondható vezetési stílusomnak.

- Szerinted az új Bridgestone abroncsok jobban passzolnak a Yamahához, mint a Hondához?
- Nem hiszem, még akkor is, ha nem próbáltam őket a Yamahán kívül más géppel. A Bridgestone-nak nem érdeke előnyben részesíteni bármelyik gyártót is. Ők legyártják az abroncsokat, és az már a csapatok és gyártók dolga, hogy megfelelően adaptálják a gépeiket az adott gumikhoz. Viszont az egyik sarkalatos pont az idei szezonban a gumik tekintetében az elhasználódásuk. Nagyon hamar elkopnak, ha komolyan terheljük őket, akár 12-14 kör megtétele után is. Azt gondolom, hogy ami sokszor dönteni fog idén, az a futam végére megőrzött tapadás mértéke lesz. Viszont az, hogy a versenyek végső szakasza megjósolhatatlan, nagyon jót tesz a látványosságnak és ez élvezetes versenyeket hozhat!

- Amikor Rossi elhagyta a Yamahát, jó páran megjegyezték, hogy Te nem leszel képes átvenni a helyét, ami a fejlesztéseket illeti. Ennek ellenére az idei M1 kifejezetten versenyképesnek bizonyult eddig.
- Az emberek azt gondolnak, amit akarnak, és ezt én tiszteletben tartom: ez az ő véleményük. Én azt mondom, hogy a pilótáknak megvan a feladatuk, ami egyrészt a motorok vezetése, másrészt pedig a megérzéseik átadása. Mi nem vagyunk mérnökök. A mérnökök feladata, hogy az általunk nyújtott információt „lefordítsák” és ezek alapján legyártsák a vázakat, a motorblokkokat, megtervezzék az alkatrészeket a számítógépeiken. Rossi ugyanúgy egy pilóta, mint Casey, Dani vagy én. Nagyon gyors, tehetséges, rengeteg bajnoki címet nyert, de ő sem egy mérnök. Nem az ő feladata a motor legyártása: ő a versenyző, és ennyi. Az természetesen igaz, hogy az általunk adott visszajelzések precizitása, a megérzések pontossága nagyon sokat segítenek a mérnököknek abban, hogy a tervezés és a fejlesztések során milyen irányban gondolkodjanak a váz, a motorblokk vagy az elektronika tekintetében. De a pilóták maradnak pilóták, a mérnökök pedig mérnökök.

- Mivel magyarázod azt, hogy Katarban az 1000-es gépek 10-12 km/h-val gyorsabbak voltak végsebességben, mint a 800-asok, a köridők azonban mégis 2-3 tizeddel rosszabbak voltak?
- Talán idén fáradtabbak voltunk, vagy egyszerűen csak öregebbek lettünk! Nem, igazából nem tudom. Talán a pálya körülményeinek is betudható. A Moto2-es gépeknél a jerezi idők például 2 másodperccel javultak tavalyhoz képest, de Katarban ők sem lettek gyorsabbak. Viszont ha a többi pályán sem tudunk gyorsabbak lenni, akkor csak az marad, hogy megöregedtünk :)!
- Aggodalmaidnak adtál hangot a téli tesztek során az 1000-es gépek végsebessége miatt, miszerint túl veszélyes lenne, ha az egyenesekben a 350 km/h-s értéket is elérnétek. Még mindig így gondolod?
- Igen, aggódom emiatt, és minden pilótának így kellene gondolnia. Az esések legnagyobb része a kanyarokban történik, de ha bármi történik az egyenesekben, és láttunk már ilyet sajnos, az óriási sebesség még veszélyesebbé teszi a dolgot. Oké, persze ha 300-nál esünk el az sem kellemes, de el sem merem képzelni, mi történhet egy 350-nél bekövetkező bukásnál. Minden évben a fejlesztések hatására egyre nagyobb lesz a végsebesség. Mi lesz öt év múlva? 360-370-nel fogunk száguldani? Mi értelme lenne? A végsebesség semmit nem tesz hozzá a versenyek látványosságához. A legnagyobb műsor a kanyarokban van, az előzések során, a féktávokon. Azt gondolom, 320-330 körül limitálni kellene a végsebességet, viszont már most is bőven e fölött vagyunk.

- Hogy érzed, nehezebb most Stonert legyőzni, mint Rossit annak idején, amikor a legnagyobb riválisok voltatok 2008 és 2010 között?
- Inkább másnak nevezném. 2010-ben nem volt túl bonyolult megszerezni a világbajnoki címet, amikor Valentino sérült volt :)… De amikor a pályán kerültünk egymással szembe, igen, az nagyon nehéz volt. Valentino hatalmas előnye még mindig az elképesztő féktávjaiban rejlik. Ha meg szeretnéd őt előzni, meg kell próbálnod még nála is később fékezni. A vele folytatott csaták során iszonyatosan ott kell lenned fejben, nagyon észnél kell lenni és intelligensen kell versenyezned, hogy tudd, hol előzhet meg téged. 2009-ben legyőzött, mert sokkal több tapasztalata volt, mint nekem, és nem voltam olyan jó fejben, mint ő. A motorjaink viszont egyformák voltak, és az győzött, aki a jobb versenyző volt. Casey-vel más a helyzet, mivel bár a motorjaink nagyjából egyforma képességűek, valamiben a Yamaha jobb, valamiben a Honda. Azt hiszem, hogy Casey gyorsabb, mint Valentino, nagyon tehetséges. De azt gondolom, hogy Valentino a legjobb időszakában felkészültebb volt. Minden tekintetben a legjobb volt, a rajt, az előzések, a féktávok és a versenystratégia terén is, és nem igazán voltak gyenge pontjai.

- Mit gondolsz Rossi jelenlegi helyzetéről? Szerinted inkább a kora a probléma gyökere, vagy tényleg a Ducatival nem stimmel valami?
- Nem hiszem, hogy a kora bármilyen formában okozhatná a jelenlegi gyenge szereplését. 33 éves, de azzal a tapasztalattal, ami a birtokában van, simán képes lenne versenyeket nyerni. Elég megnézni pl. Checát. 40 éves és Superbike világbajnok, folyamatosan az esélyesek között van a versenyeken, még ha ott a színvonal kicsit alacsonyabb is a MotoGP-hez képest. Azt hiszem, hogy Valentino még mindig képes lenne nagyon gyors lenni, de nem igazán elégedett a motorjával. És Rossinak szüksége van arra, hogy nagyon jól érezze a motor visszajelzéseit.
- A Pedrosával korábban tapasztalt rivalizálásod alább hagyott az utóbbi időben. Stoner komolyabb ellenfélnek tekinted nála?
- Nem, nem ez az ok. Korábban egyszerűen képtelen voltam arra, hogy barátságban legyek egy ellenfelemmel. De idővel felismertem, hogy egyik oldalon ott vannak a versenyek, ahol harcolunk egymással, másrészről ott a való élet, és nincs szükség arra, hogy a paddockban is ellenségek legyünk ahhoz, hogy a pályán megküzdhessünk.

- Az idei szezon végén az élmezőnyt alkotó pilóták közül mindenki szerződése lejár. Van már ötleted, hogy merre szeretnéd folytatni a pályafutásodat?
- Igen, már tudom, de nem mondom meg :)! Nem, igazából még nem tudom, de tényleg. Még bármi lehet, de azt gondolom, hogy a tárgyalások hamarosan megkezdődnek. Az elsődleges szándékom továbbra is az, hogy a Yamahánál maradjak, és itt fejezzem be a pályafutásomat. Amióta csak versenyzek, mindig nyerni akartam, és négy éve, amióta itt vagyok, a Yamaha folyamatosan egy nagyon versenyképes motort ad nekem, mondom ezt akkor is, ha a tavalyi évben le voltunk maradva a Hondához képest. Idén az 1000-es gép viszont nagyon jó lett. Ami a fizetést illeti, meg vagyok elégedve, egyértelműen motiválnak arra, hogy nyerjek, ne pedig csak versenyezzek. Ennek ellenére nem a pénz számomra az elsődleges fontosságú dolog: az a lényeg, hogy olyan motorral mehessek, amivel a világbajnoki címért lehetek versenyben.

- Végezetül, mit gondolsz a CRT/prototípus gépek összeeresztéséről a versenyek során és hogyan látod a MotoGP jövőjét?
- Remélem, hogy a gyárak továbbra sem fordítanak hátat a MotoGP-nek, mert ebben a kategóriában van a legmagasabb technológiai színvonal. Nem hiszem, hogy a jövő útja a kizárólag CRT-motorokból álló mezőny volna, még akkor is, ha mindenképp meg kell valahogy oldani a költségek csökkentését és a rajtrács „feltöltését”. Tudom, hogy a Dorna azon dolgozik, hogy valahogyan csökkentse a teljesítménybeli különbséget a prototípus és a CRT motorok között, és azt hiszem, ez volna a legjobb megoldás.
Írta: Mészáros Tamás

A Te véleményed?

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!

Hozzászólások
 
race.com
 
Kövess minket!
youtube facebook twitter rss
Hozzászólások
Utolsó: 2014.10.26. 00:12
4 db
Utolsó: 2014.10.25. 23:05
1 db
Utolsó: 2014.10.25. 18:01
2 db
Utolsó: 2014.10.25. 12:35
2 db
Utolsó: 2014.10.24. 19:47
3 db

VR46 shop
Pálya információ
MotoGP Superbike WTCC
2014. Október 26. 09:00
Sepang GP
Sepang International Circuit

Épült: 1999
Teljes hossza: 5548m
Szavazás
Mit érhet el a Ducati a GP14.2-vel a szezon hátralévő részében?
Több versenyt is meg tudnak vele nyerni.
Még idén begyűjtenek egy futamgyőzelmet.
Az élmezőnyben harcolva többször is dobogóra állhatnak.
Egy pódiumot összehoznak vele.
Az edzéseken brillíroznak, s végre a futamon is végig tartják az élmezőny tempóját.
Továbbra is csak az edzéseken lesznek jók, a versenyeken leszakadnak az elejéről.
Még rosszabb eredményeket érnek el vele, mint eddig.
VB Ranglista
MotoGP Superbike Supersport WTCC
Poz. Pilóta Márka Pont
1. M. Marquez Honda 312
2. V. Rossi Yamaha 255
3. J. Lorenzo Yamaha 247
4. D. Pedrosa Honda 230
5. A. Dovizioso Ducati 166
6. A. Espargaro Forward Yamaha 117
7. P. Espargaro Yamaha 116
8. B. Smith Yamaha 108
9. A. Iannone Ducati 102
10. S. Bradl Honda 96
banner
Formula.hu hírek
Tesztmotor.hu hírek
MotoGP.com news
Partnereink:
Pole pozícióba hozunk!
E-mail:
info@p1race.hu
www.p1race.hu
www.p1race.com
©  2014  www.p1race.com   Minden jog fenntartva
web:
grafika: